پس از چند ماه تبلیغ و صحبت بالاخره روز گذشته بیمه‌نامه ازدواج رونمایی شد؛ بیمه‌نامه‌ای كه هدف‌گذاری اصلی‌اش جوانان دم بخت نیستند و بیش از آنكه بتواند گرهی از كار جوانان باز كند و آنها را در رفتن به خانه بخت یاری برساند، یك كار اقتصادی است كه با عنایت به چالش‌های ازدواج جوانان می‌تواند بازار گسترده‌ای را پیش روی وزارت ورزش و شریك بیمه‌ای‌اش قرار دهد.

بیمه ازدواج گرهی از مشكلات جوانان باز نمی‌كند

سلامت نیوز: پس از چند ماه تبلیغ و صحبت بالاخره روز گذشته بیمه‌نامه ازدواج رونمایی شد؛ بیمه‌نامه‌ای كه هدف‌گذاری اصلی‌اش جوانان دم بخت نیستند و بیش از آنكه بتواند گرهی از كار جوانان باز كند و آنها را در رفتن به خانه بخت یاری برساند، یك كار اقتصادی است كه با عنایت به چالش‌های ازدواج جوانان می‌تواند بازار گسترده‌ای را پیش روی وزارت ورزش و شریك بیمه‌ای‌اش قرار دهد.

به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه جوان نوشت: «آینده‌» ‌مهم‌ترین دغدغه‌ای است كه پیش روی همه ما قرار دارد، به همین خاطر هم هست كه ادعای تأمین آینده شگردی است كه در صنعت بازاریابی و فروش كاربرد گسترده‌ای دارد. دغدغه آینده فرزندان نیز از همان ابتدای تولد، پدر و مادرها را با خود درگیر می‌كند. ازدواج هم یكی از مهم‌ترین بخش‌های این آینده است. امروز اما جامعه ما با چالشی جدی مواجه است. بیش از 11 میلیون جوان در حال عبور از سن متعارف ازدواجند و هیچ كس به فكر آنها نیست. بیمه‌نامه ازدواج هم بیشتر از آنكه طرحی برای كمك به ازدواج این جوانان باشد كاری اقتصادی است. به قول مسئولان وزارت ورزش و جوانان چشم‌انداز بلند‌مدت دارد و جوانان بالای 35 سال از دایره شمول این بیمه‌نامه خارج می‌شوند.
 
بی‌خبری نمایندگی‌های بیمه از بیمه ازدواج
بیمه ازدواج اصلاً چیست و چه شرایطی دارد؟ این نخستین سؤالی است كه در برابر چنین موضوعی در ذهن شكل می‌گیرد. اگر برای یافتن پاسخ این سؤال به سایت بیمه ایران یا نمایندگی‌های آن سر بزنید احتمالاً پاسخی به دست نخواهید آورد. خبرنگار «جوان‌» هم وقتی برای تهیه گزارش و كسب اطلاعات بیشتری به یكی دو شعبه بیمه ایران مراجعه كرد، پاسخ مشاور امور بیمه‌ای این بود«‌هنوز چنین بیمه‌نامه‌ای به ما ابلاغ نشده‌.» ‌این در حالی است كه به گفته محمدرضا رستمی این بیمه‌نامه در 9 هزار و 500 شعبه در كشور قابل‌استفاده است و تمام دغدغه‌های ازدواج جوانان در این بیمه‌نامه در نظر گرفته شده است. به گفته وی، در این بیمه‌نامه مواردی همچون تأمین جهیزیه، تأمین مسكن، مهریه، فوت همسر و سلامت جنین و فرزندآوری لحاظ شده است.
 
بیمه‌ای برای كمتر از 10 ساله‌ها
غلامعلی ابراهیمی‌سوته، معاون مدیر‌كل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان درباره جزئیات این بیمه‌نامه می‌گوید: ‌هر خانواده می‌تواند با پرداخت حداقل ماهانه 50 هزار تومان برای فرزند خود این بیمه‌نامه را خریداری كند. البته برای بهره‌مندی از مزایای این بیمه‌نامه باید حداقل پنج سال از پرداخت حق بیمه گذشته باشد تا فردی بتواند از مزایای آن استفاده كند. به گفته وی برای كودكان یك تا 10 ساله ماهانه مبلغ 50 هزار تومان، ‌تا 20 سال مبلغ 150 هزار تومان و 20 ساله تا 35 سال مبلغ 200 هزار تومان باید پرداخت شود تا بیمه به آنها خدمات بدهد و سقف سنی 35 سال و حداقل مدت سرمایه‌گذاری پنج سال است.
اكبر افتخاری، مسئول فنی بیمه نامه ازدواج نیز با بیان اینكه اگر حق بیمه ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شود در پایان ۲۰ سال 2 میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بابت كمك بیمه مشاوره پیش از ازدواج، ۱۸ میلیون تومان بابت هزینه عقد و عروسی و ۱۸ میلیون تومان بابت كمك هزینه جهیزیه برای خانم‌ها یا كمك هزینه مسكن برای آقایان پرداخت می‌شود.
افتخاری ادامه داد: همچنین برای تولد نخستین فرزند ۱۲ میلیون تومان و برای كمك هزینه لغو مراسم ازدواج 2 میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.
مسئول فنی بیمه‌نامه ازدواج تصریح كرد: در صورت فوت همسر ۱۰ میلیون تومان بابت كمك هزینه مهریه به خانم‌ها ارائه می‌شود و به طور خلاصه اگر فردی به مدت ۲۰ سال ماهانه ۵۰ هزار تومان برای خرید بیمه‌نامه ازدواج پرداخت كند در پایان ۲۰ سال حدود ۵۰ میلیون تومان از محل این بیمه‌نامه دریافت می‌كند.
آنطور كه ابراهیمی درباره بیمه مهریه دیده شده در بیمه ازدواج می‌گوید بر اساس پرداختی و قراردادی كه در این بیمه تعیین می‌شود بخشی از مهریه كه مطابق قانون در این بیمه نامه 110 سكه در نظر گرفته شده یا حتی تمام مهریه به صورت عندالمطالبه به زوجه پرداخت می‌شود، البته این بستگی به این دارد كه پسر یا والدین وی در هنگام عقد قرارداد نحوه پرداخت مهریه را چگونه قید كرده باشند؛ ‌اینكه آیا به زوجه پرداخت شود یا به زوج.
 
تكلیف آنهایی كه ازدواج نمی‌كنند
اما اگر فرزند یا جوانی كه بیمه‌نامه ازدواج را خریده اصلاً ازدواج نكند، تكلیف چیست؟ ‌ابراهیمی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: در این صورت تسهیلات با سود 18 درصد به سرمایه‌گذار بازگردانده می‌شود. به بیان دیگر اگركسی ازدواج كند به ازای 12 میلیون پرداختی حدود 50میلیون تسهیلات می‌گیرد اما در صورت ازدواج نكردن تنها مبلغ سرمایه اصلی خود را با سود 18 درصد می‌گیرد. این در حالی است كه سود سپرده‌های بانكی 20 درصد است.

18 میلیون 20 سال بعد چقدر می‌ارزد؟!
20 سال انتظار برای دریافت تسهیلات با ماهی 50هزار‌تومان یا پنج سال انتظار با ماهی 200هزار تومان؛‌بدیهی است پرداختی ماهانه 200هزار تومان برای جوانی كه وضعیت اشتغال مناسبی ندارد كار ساده‌ای نیست و اگر بنا باشد خانواده بار این بیمه‌نامه را به دوش بكشند باز هم 200 هزار تومان مبلغ زیادی از سبد هزینه‌های خانوار را در بر می‌گیرد به خصوص اینكه یك خانواده بخواهد برای دو یا سه جوانش این بیمه نامه را تهیه كند. از سوی دیگر اگر ازدواج در كمتر از پنج سال پایه صورت بگیرد تنها مبلغ سرمایه‌گذاری شده با سود 18 درصد به فرد تعلق می‌گیرد. در كنار تمام اینها كمك هزینه 18 میلیون تومانی برای جهیزیه یا مسكن با شرایط امروز جامعه بسیار ناچیز است و در پنج تا 20 سال آینده با عنایت به تورم جامعه ناچیزی این مبلغ بیشتر نمایان می‌شود. اگرچه معاون مدیر‌كل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان در برابر این نكات معتقد است نرخ سود 18 درصد بیشتر از تورم است و طی سال‌های آینده تورم جامعه كمتر هم خواهد شد اما تجربه همه ما درباره تورم و وضعیت جامعه خلاف این ادعا را ثابت می‌كند.
به گفته وزیر ورزش و جوانان دولت به تنهایی قادر به حل مشكلات جوانان نیست،‌ این در حالی است كه دولت حتی برنامه مشخصی هم در این حوزه ندارد تا با تعامل با سایر دستگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی بخشی از چالش‌های این حوزه را حل كند. بیمه ازدواج هم بیشتر یك دودوتا چهارتا و چرتكه‌اندازی برای بهره‌گیری از چالشی است كه امروز گریبانگیر جامعه و خانواده‌هاست؛ ‌عنوانی جذاب كه در عمل پوچ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha