یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 174980

برای تمام گروه های سنی، مصرف غلات به طور کامل یا همراه با سبوس، بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهد.

سلامت نیوز: برای تمام گروه های سنی، مصرف غلات به طور کامل یا همراه با سبوس، بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، در میان این محصولات سالم، برنج قهوه ای، طبیعی و تصفیه نشده، خواص سلامتی بسیاری دارد که اگر از آنها آگاه باشیم کمتر سراغ برنج های سفید می رویم. در اینجا هشت خاصیت اصلی برنج قهوه ای معرفی شده است:

برنج قهوه ای و کند شدن پیشرفت دیابت: به گفته محققان دانشگاه هاروارد مصرف هفتگی دو بار برنج قهوه ای خطر پیشرفت و ابتلا به دیابت را کند می کند. در واقع مصرف 50 گرم از این برنج در روز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 16 درصد کاهش می دهد. البته مصرف دیگر غلات کامل مانند جو و گندم کامل، خطر ابتلا به این بیماری را تا 36 درصد کاهش خواهد داد.

برنج قهوه ای منبع غنی از فیبر: این نوع برنج می تواند 14 درصد از میزان نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین کند و بنابراین نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان روده و سینه داشته باشد. مصرف فیبر خواص مفید بسیاری برای بدن دارد که سلامت دستگاه قلبی عروقی جزئی از آن ‌ها است.

منبعی سرشار از منگنز و سلنیوم: یک پیمانه از این نوع برنج در روز، 88 درصد از نیاز بدن به منگنز را تامین میکند و نقش مهمی در مبارزه با رادیکالهای آزاد دارد. منگنز نقش مهمی در کسب انرژی از پروتئین های مصرفی و کربوهیدرات ها و نیز سنتز کردن اسیدهای چرب دارد. سلنیوم نیز نقش مهمی را در فرآیند آنتی ‌اکسیدان ‌ها برعهده دارد و می ‌تواند سلول ‌های سرطانی را تخریب کند ضمن این که در تنظیم متابولیسم هورمون تیروئید و عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز اهمیت اساسی دارد.

کاهش وزن با برنج قهوه ای: به گفته محققان زنانی که غلات کامل از جمله برنج قهوه ‌ای را در برنامه غذایی خود وارد کرده ‌اند بسیار بهتر از دیگران توانسته ‌اند به وزن ایده ‌ال خود دست یافته و آن را نیز حفظ کنند.

برنج قهوه ای و کاهش میزان کلسترول بد: روغن برنج قهوه‌ای سطح کلسترول بد را تا 70 درصد کاهش می‌دهد ضمن این که باعث افزایش کلسترول خوب می شود.

منبع خوب فیتونوترینت ‌ها: فیتونوترینت‌ها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در گیاهانی یافت می ‌شوند که دارای خواص ضد التهابی بوده و تمایل دارند به عنوان یک آنتی ‌اکسیدان عمل کنند. برنج قهوه‌ای منبع خوبی از این ترکیبات گیاهی محسوب می ‌شود.

برنج قهوه ای و کاهش خطر آسم کودکی: کودکانی که مقدار زیادی غلات کامل را همراه با ماهی می ‌خورند احتمال ابتلا به این بیماری را تا 50 درصد در خود کاهش می ‌دهند.

برنج قهوه ای و افزایش سلامت استخوان ها: برنج قهوه‌ ای منبع خوبی از منیزیم است - ماده معدنی که در سلامت استخوان‌ها نقشی اساسی دارد. تنها مصرف یک پیمانه برنج قهوه‌ ای، 21 درصد از مقدار نیاز توصیه شده روزانه بدن به منیزیم را برطرف می ‌کند.

منبع:symptomfind.com


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha