رئیس انجمن ارزیابی محیط زیست کشور وضعیت تالاب های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان را وخیم اعلام کرد.

سلامت نیوز:رئیس انجمن ارزیابی محیط زیست کشور وضعیت تالاب های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان را وخیم اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، مجید مخدوم پیش از ظهر شنبه در همایش دانشجویی روز بزرگداشت تالاب های ایران که در تالار شهید مطهری دانشکده منابع طبیعی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، اظهار کرد: تالاب های حاشیه خلیج فارس و عمان که بیش از ۴۰ درصد تالاب های ایران را تشکیل می دهند، اوضاع خیلی وخیمی دارند در حالی که خوزستان از لحاظ هوا تابع این تالاب هاست.

وی با اشاره به اینکه در جنوب کشور نقطه امیدی با مشارکت مردم با احیا و حفظ تالاب ها در بنادر گواتر و مانگرو به وجود آمده است، عنوان کرد: عده ای برای توسعه کشاورزی خویش، تالاب ها را خشک می کنند که این امر عاملی برای تولید ریزگردها شده است.

مخدوم یادآور شد: در مناطقی نیز خشک کردن تالابها سبب هجوم جانورانی نظیر قورباغه ها به شهرها شده که نظیر این موضوع چند سال پیش در ایذه اتفاق افتاد و در نهایت نیز مسئولان شهر ناچار شدند برای دفع قورباغه ها ۶.۵ برابر درآمد برنجزارها هزینه کنند.

وی در مورد تالاب های استان گلستان نیز اظهار داشت: تالاب گمیشان هم که تا هفته گذشته در استان گلستان باقی بود با طرح ساخت شهرک صنعتی در جنوب تالاب از دست رفت در حالیکه تلاش بسیاری صورت گرفت تا از وقوع این اتفاق جلوگیری شود.

پدر علم محیط زیست کشور، تالاب را محلی دانست که خاکش غیرقابل نفوذ بوده و آب در آن پایین نمی رود و از نظر تولید خالص طبیعی از بسیاری از اکوسیستم ها حتی اقیانوس ها تولید آن بیشتر است.

مخدوم با اشاره به اینکه بزرگترین تالاب ایران، تالاب انزلی است، عنوان کرد: در سال ۱۳۵۷ عمق تالاب انزلی به هشت متر می رسید اما اکنون به ۱.۵ تا دو متر رسیده که دلیل آن کارفرماهایی هستند که به جای قاتق نان، قاتل جان شده اند.

وی در پایان یکی دیگر از مشکلات تالاب ها را فروکش شدن سفره های زیرزمینی به دلیل بهره کشی بی حد برای مصرف شرب شهرها بخصوص تهران دانست و اظهار داشت: سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب مصرف آب تهران که بنا به آمار پنچ تا هشت میلیون نفر جمعیت دارد، می شود ولی بنا به این آب مصرفی، این میزان آب برای ۱۵ میلیون نفر صرف می شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha