یك روانپزشك اظهار داشت: سالمندی پایان تلاش و مفید بودن نیست بلكه مرحله جدیدی از زندگی است كه می‌تواند بسیار لذت بخش و سازنده باشد.

دكتر مجید صادقی، روانپزشك و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه لغت سالمند به افراد بالای 65 اطلاق می شود، گفت: از 65 تا 75 سال سالمند جوان و از 75 تا 85 سالمند میانی و از 85 سال به بالا سالمند سالمند خوانده می‌شود.

وی با بیان اینكه شیوع افسردگی با افزایش سن افزایش پیدا می كند، اظهار داشت: مطالعاتی كه در ایران انجام شده نشان داده كه نیمی از زنان سالمند ایرانی دچار افسردگی هستند.

دكتر صادقی با بیان اینكه علایم افسردگی در سالمندان مشابه بزرگسالان است، افزود: كم صحبتی، كندی حركات، احساس غم و عدم تمایل به شركت در جمع، لذت نبردن از زندگی، گوشه گیری، عدم توجه به بهداشت شخصی، فراموش كاری، حواس پرتی و بالاخره افكار و اقدام به خودكشی از جمله این علائم به شمار می‌رود.

وی نواقص حسی مثل كاهش شنوایی یا بینایی و ناتوانی‌های جسمی را از عوارض افسردگی دانست و افزود: بیماریهای مغزی مثل سكته‌های مغزی، داروهای متعددی كه یك سالمند مصرف می‌كند و نیز از دست دادن عزیزان مانند مرگ همسر و رفتن و دور شدن فرزندان و همچنین بازنشستگی از عوامل تاثیرگذار در بروز افسردگی سالمندان است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشک تهران با اشاره به اینكه افسردگی می‌تواند از علائم آلزایمر باشد، گفت: بروز افسردگی بزرگسالی یك عامل خطر شناخته شده برای بروز بیماری آلزایمر در آینده محسوب می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: توجه به بهداشت جسمی، ورزش منظم، فعالیت‌های فكری مانند مطالعه، مورد احترام جامعه و خانواده واقع شدن و همچنین حفظ نقش سالمند در سیستم خانواده در پیشگیری از افسردگی موثر است.

دکتر صادقی درخصوص راههای درمان افسردگی سالمندان گفت: داروهای ضدافسردگی، انواع روان درمانی و خانواده درمانی و الكتروشوك از درمان‌های رایج افسردگی هستند.

وی درپایان تاکید کرد: اعضای خانواده باید توجه بیشتری به سالمند افسرده نمایند، از او انتقاد نکنند، وی را سرزنش نکرده و همچنین تشویق به انجام اعمال و فعالیتهای ساده روزمره كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha