رییس مركز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت با اعلام این كه شیوع ایدز ظرف 15 سال گذشته در جهان چهار برابر شده است، آخرین تخمین‌های ارائه شده راجع به همه‌گیری این بیماری در دنیا را مربوط به سال 2007 میلادی دانست و گفت: در سال 2007 میلادی حدود 33 میلیون نفر مبتلا به این عفونت در دنیا وجود داشتند.

محمد مهدی گویا در نشست تخصصی سیاستگذاران سلامت در زمینه‌ پیشگیری از HIV/AIDS افزود: این در حالیست كه در سال 2007 میلادی 7/2 میلیون مورد مبتلای جدید و همچنین مرگ و میر ناشی از ایدز در جهان رخ داده است.

به گفته وی حدود دو میلیون كودك زیر 15 سال مبتلا به ایدز در سال 2007 میلادی و در عین حال 5/15 میلیون زن در سنین باروری مبتلا به این عفونت در جهان نیز زندگی می‌كردند.

رییس مركز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت مرگ و میر ناشی از این بیماری در سال یاد شده را دو میلیون نفر عنوان كرد كه 8/1 میلیون نفر از این افراد بالغ و 270 هزار نفر كودك مبتلا بوده‌اند.

وی با ارائه گزارشی از مقایسه شیوع ایدز در دهه‌های1990، 2000 و 2010 میلادی تخمین شیوع ایدز در بین چند كشور جهان یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود تعداد مبتلایان به ایدز در روسیه تا سال 2010 میلادی به جمعیتی بالغ بر 5 تا 8 میلیون نفر برسد.

گویا ادامه داد: همچنین پیش‌بینی می‌شود این جمعیت در سال 2010 میلادی در چین به حدود 10 تا 15 میلیون و در هند به حدود 20 تا 25 میلیون نفر افزایش یابد.

وی خاطرنشان كرد: به جرات می‌گویم تامین خدمات درمانی، بهداشتی و اجتماعی به این دسته از بیماران در هیچ یك از كشورهای منطقه خاورمیانه وجود ندارد و كشوری مدعی نیست تا چند سال آینده می‌تواند خدماتی همچون ایران به مبتلایانش را ارائه كند.

رییس مركز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت، با این گفته كه كشور ایران از نظر سیستم گزارش دهی راجع به بیماری ایدز از نظم خاصی برخوردار است، تصریح كرد: در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی‌ برای كنترل و پیشگیری از ایدز در بین گروه‌های پرخطر هستیم كه چنین برنامه‌ریزی‌ در كشورهای همسایه وجود ندارد و یا این كه بسیار اندك است.

به گفته وی تا مهر ماه سال جاری تعداد افراد شناسایی شده آلوده به ایدز كشور به حدود 20 هزار نفر می‌رسد كه سه هزار و 315 نفر از آنها فوت كرده و یكهزار و 975 نفر نیز وارد مرحله نهایی این بیماری شده‌اند.

گویا با بیان این كه اعتیاد تزریقی در كشور حرف اول در انتقال ایدز را می‌زند، ادامه داد: انتقال ایدز از طریق آمیزش جنسی نیز رو به افزایش است و به رقمی بالغ بر 9/7 درصد رسیده است.

وی با اعلام این كه 2/21 درصد از افرادی كه با آزمایش مشخص شده مبتلا به ایدز هستند، بیان كرد: این در حالیست كه راه ابتلای آنها به این بیماری مشخص نیست كه همین امر نگرانی شده است؛ همچنین 3/1 درصد از مبتلایان نیز به دلیل استفاده از فرآورده‌های خونی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

رییس مركز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت با یادآوری این كه 93 تا 94 درصد از مبتلایان به ایدز كشور را مردان تشكیل می‌دهند، دلیل دستیابی به چنین آماری را دسترسی اندك به مبتلایان زن عنوان كرد.

وی اضافه كرد: این یك واقعیت است كه بیماری ایدز در ایران در بین مردان در حال چرخش است كه این یك فرصت خوب بشمار می‌رود، چرا كه یكی از مهمترین نگرانی از مبتلاء شدن زنان به ایدز، آن است كه می‌توانند بیماری را از طریق بارداری به فرزندان خود منتقل كنند، در این صورت هزینه‌های كنترل و خسارتهای وارده بسیار سنگین خواهد بود.

گویا ادامه داد: حدود 12 سالی می‌شود كه همگی به این وحدت رسیده‌ایم كه بیماری ایدز در بین گروه‌های خاصی از جامعه كه دارای رفتارهای پرخطر هستند، دیده می‌شود كه این موضوع نباید ما را قانع كند.

به گزارش ایسنا، وی با تاكید بر این كه وقتی گفته می‌شود، عمده علت انتقال ایدز در كشور اعتیاد است، باید تعریف روشنی از آن داشته باشیم و اگر بگوییم الگوی اعتیاد از 10 سال پیش تاكنون ثابت مانده است، به بی‌راهه رفته‌ایم، بنابراین در حال حاضر نیازمند مطالعه در رابطه با سایر مواد اعتیاد هستیم.

رییس مركز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت با این گفته كه خط اول برنامه كاهش آسیب بر عهده مراكز سازمان بهزیستی است، خاطر نشان كرد: دیگر برنامه كاهش آسیب با روش متادون درمانی و تجویز آن به تنهایی كافی نیست ، چرا كه الگوهای مصرف مواد در استان‌های مختلف و در بین گروه سنی مختلف متفاوت است.

وی با تاكید بر این كه نمی‌توانیم خود را با كمیت‌ها قانع كنیم ، به كیفی كردن برنامه‌ها و همچنین همكاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ، سازمان بهزیستی و سایر سازمانهای ذیربط تاكید كرد و یادآور شد: تجویز دارو ، سوزن و سرنگ به تنهایی جوابگوی نیازهای كنونی جامعه را نمی‌دهد ، مگر آن كه اهمیت ویژه ای برای مشاوره و تربیت نیروهای متخصص قایل شویم.

گویا در پایان سرمایه‌گذاری‌ در راستای كیفی كردن برنامه‌ها برای كنترل و كاهش ایدز تاكید كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha