سلامت نیوز:معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده: یکی دیگر از چالش‌هایی که جامعه ایران اکنون و در آینده با آن روبه‌رو است تغییرات و آسیب‌هایی  است که نهاد خانواده در ایران تجربه می‌کند.


 اعتدال یعنی نقد آگاهانه شرایط موجود جهان و شناخت جایگاه خود و دیگری در ارتباط با سنت و تجدد و تلاش مستمر بر اصلاح امور. اعتدال از روبه‌رو با دشمنی به نام افراطی گری در مبارزه مواجه است و از پشت سر با دشنه تفریط مورد حمله قرار می‌گیرد.

 مهم‌ترین چالش گفتمان اعتدال این است که به کلی گویی در نظر، مصلحت‌گرایی و کنار گذاشتن الزامات و برنامه‌های مشخص در عمل گرفتار شود.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به افزایش میزان حضور زنان درعرصه‌های اجتماعی گفت: زنان امروز در صدد تثبیت و ارتقای موقعیت خود در جامعه و خانواده هستند؛ اما برای ایفای نقش مؤثر در تحقق اعتدال باید به نقطه تعادل در مناسبات اجتماعی و عملکرد اجتماعی خود دست یابند و بر سر دوراهی کار و زندگی خود قرار نگیرند و چالش اساسی دولت اعتدال در این خصوص ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان است.

به گزارش روزنامه ایران شهیندخت مولاوردی درهمایش ملی «اعتدال، زنان و توسعه» که دیروز با حضور رئیس جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: برای رسیدن به اعتدال هنوز در پاره‌ای از موارد چتری از  نبود تعادل‌ها و تعارض‌ها بر حوزه زنان و خانواده سایه انداخته است و هنگامی که زنان قصد دارند برتحقق عدالت در جامعه ایران نقش آفرینی کنند گرفتار انواع عدم توازن‌ها و عدم تعادل‌ها می‌شوند.


وی در ادامه گفت: زنان باید بر نبود تعادل‌های حاکم بر وضعیت اجتماعی خود نایل شوند و نبود موازنه‌ها را در جهان زیست خود برطرف کنند و در این میان توازن نداشتن موجود میان دسترسی زنان و مردان به فرصت‌ها و منابع ارزشمند جامعه قابل ذکر است.


به گفته مولاوردی، زنان به فرصت‌های اجتماعی و فرهنگی دسترسی بیشتری دارند؛ در حالی که مردان به میزان بسیار زیادی به منابع و فرصت‌های اقتصادی و سیاسی دسترسی دارند. با توجه به منابع عینی سرمایه‌گذاری در زمینه ارتقای نرخ مشارکت اقتصادی و سیاسی، سیاست‌های دولت اعتدال باید ناظر بر‌گذار از این بی‌توازنی‌ها باشد.


 لزوم جدی گرفتن تغییرات نهاد خانواده
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهار داشت: یکی دیگر از چالش‌هایی را که جامعه ایران اکنون و در آینده با آن روبه‌رو است تغییرات و آسیب‌هایی است که نهاد خانواده در ایران تجربه می‌کند بنابراین اگر اعتدال همانا کاربست عَدل و عِدل در حوزه‌های مختلف زندگی انسانی باشد، باید پاسخگوی سؤالات و چالش‌های اساسی پیش روی حوزه زنان و خانواده بوده و در این میان با تکیه بر مبانی دینی و ارزش‌های الهی و اسلامی حتی از ظرفیت‌های بالقوه گفتمان‌های دیگر استفاده کند تا بتواند با قرائتی نو در رفع ناسازگاری‌ها و تعارض میان هنجارهای رسمی و قانونی با واقعیت‌های زندگی راه جدیدی را به روی زنان و خانواده‌های ایرانی بگشاید. وی ادامه داد: راهی که در 150 سال اخیر از دغدغه‌های مهم جریان‌های موسوم به احیاگری اسلامی در جهان اسلام است تا روزنه‌ای به صورت تغییر و اصلاح قوانین ناعادلانه و تبعیض‌آمیز منتسب به دین و مذهب بگشاید و به تعرضات و ناسازگاری‌های موجود خاتمه دهد و متناسب با تغییرات بنیادین در ساختار خانواده و جوامع بتواند از منظر دیگری به حقوق زنان در اسلام معاصر و در جهان معاصر بنگرد.


مولاوردی اضافه کرد: اعتدال یعنی نقد آگاهانه شرایط موجود جهان و شناخت جایگاه خود و دیگری در ارتباط با سنت و تجدد و تلاش مستمر بر اصلاح امور. اعتدال از روبه‌رو با دشمنی به نام افراطی گری در مبارزه مواجه است و از پشت سر با دشنه تفریط مورد حمله قرار می‌گیرد؛ لذا گفتمان رویکرد اعتدال حرکت در مسیری دشوار است و این حرکت در حوزه زنان و خانواده به مراتب دشوارتر و زنان در کشاکش افراط و تفریط این بار چشم به رویکردی دوخته‌اند که عدالت و توازن جنسیتی را برای آنان به ارمغان آورد.
مولاوردی اضافه کرد: این رویکرد در جای جای برنامه‌های توسعه کشور باید ساری و جاری باشد تا با بهره‌مندی ازعقلانیت و با تکیه بر تمامی ظرفیت‌، سرمایه و منابع انسانی کشور توسعه انسانی پایدار، همه جانبه و فراگیر را نتیجه دهد. توسعه‌ای که متوازن است و همه چیز و همه کس را در خود جای می‌دهد.


 مهم‌ترین چالش گفتمان اعتدال
مولاوردی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: مهم‌ترین چالش گفتمان اعتدال این است که به کلی گویی در نظر، مصلحت‌گرایی و کنار گذاشتن الزامات و برنامه‌های مشخص در عمل گرفتار شود. چون دارای مبانی نظری منقح و دارای مرز‌بندی از پیش تعیین شده‌ای نیست و چه بسا درعمل از استلزامات گفتمانی خود خارج شود. بر این اساس تکمیل صورت‌بندی گفتمان اعتدال و استقرار استمرار آن یکی از اولویت‌های اندیشمندان باید قرار گیرد.  وی در ادامه گفت: با این نگاه شکل نگرفتن کامل صورت‌بندی گفتمان اعتدالی و نخبه‌گرایی افراطی از جمله چالش‌هایی است که می‌تواند به ابهامات و تناقضات دامن زده و در نهایت به دوری توده مردم بینجامد.


رئیس دومین همایش اعتدال، زنان و توسعه افزود: رابطه و نسبت اعتدال با زنان و توسعه پایدار موضوع دومین همایش ملی اعتدال است تا با واکاوی آن در تکمیل صورت‌بندی گفتمان اعتدال قدم دیگری برداشته شود. البته پیش از این 10 همایش استانی با مشارکت فرهیختگان، مراکز پژوهشی و دانشگاهی در سال 94 برگزار شد.


نشست‌های تخصصی
در ابتدای این نشست محمد امین قانعی راد دبیر همایش زنان، ‌اعتدال و توسعه نیز اظهار کرد: مفهوم و مشی اعتدال باید از سوی دانشمندان علوم انسانی شناسایی و بررسی می‌شد. بنابراین تلاش شده است که در این همایش به رابطه اعتدال و زنان پرداخته شود. وی اضافه کرد: این همایش تلاش می‌کند نقش خط مشی و گفتمان اعتدال و نقش زنان در این زمینه را مورد مطالعه قرار دهد و مقالات رسیده به این جشنواره در چهار جلد منتشر می‌شود.


سه میزگرد «اعتدال، مطالبات زنان، دین و حقوق شهروندی در ایران معاصر» با مدیریت سوسن باستانی، «الگوهای نظری و تطبیقی در زمینه اعتدال و عدالت جنسیتی» با مدیریت کبری روشنفکر و «اعتدال، کیفیت زندگی روزمره و مسئولیت اجتماعی زنان» با مدیریت شیرین احمدنیا پس از سخنرانی‌های اولیه، برگزار شد.


حضور 75 درصدی نویسندگان زن در این همایش نشان‌دهنده ورود زنان به عرصه اندیشه و نظرورزی درباره مسائل زنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha