دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 175096

سلامت نیوز:بررسی علل دوام نیافتن عشق و ماندگار شدن ارتباطات رمانتیک دوران شیفتگی زوج‌ها   در یک تحقیق طولی و گسترده توسط محققان بررسی شد.
 چرا شادی آشنا شدن و شیدایی‌ دوران نامزدی و سال‌های نخستین ازدواج معمولاً کم دوام است، دکتر مگ جان برکر و پروفسور جک گاب محققان دانشگاه علوم اجتماعی مینه سوتا،  در گزارش خود نوشتند، عشق‌های افسانه‌ای و رمانتیکی که معمولاً در داستان‌ها و نمایش‌ها، مطلوب هر خواننده و بیننده‌ای قرار می‌گیرد، معمولاً به محدوده سنی و زمانی خاصی مربوط می‌شود و کمتر کسی است که آرزوی داشتن عشقی ماندگار را  که به عادت تبدیل نشود و همان لذت دوران آشنایی را برای افراد به ارمغان بیاورد در ذهن خود نداشته باشد.


 این محققان بیان کردند، برای اینکه قصه عشق هر زن و شوهری دوام داشته باشد، نیاز به آموختن مهارت‌های اساسی ارتباطاتی است.  بسیاری از افراد با گشت و گذار در سایت‌های اینترنتی، مطـــــالعه کتاب هایی مانند راز جاودانه ماندن عشق و مشورت با کارشناسان به دنبال راهی برای دستیابی به مهارت هایی برای مقابله با مشکلات ارتباطی خود در زندگی زن و شوهری که معمولاً در طول زمان ایجاد می‌شود هستند.


دکتر مگ جان برگر معتقد است،  در پژوهشی که اخیراً توسط تیم تحقیقاتی ما انجام گرفته است، روابط 5 هزار زوج در طول سال‌ها مورد بررسی قرار گرفت تا نتیجه ناکام ماندن عشق‌های روزهای آشنایی با وجود تلاش‌های همسران برای زنده نگه داشتن آن مشخص شود. نتیجه این تحقیقات ارائه راهکارها و ارزشیابی هایی است که هر زوج علاقه‌مند به حفظ و ماندگاری رابطه بهتر است از آن اطلاع داشته باشد . پیشنهاد می‌شود دفترچه ارزشیابی برای خود تهیه کرده و این سؤالات را در آن مطرح کنید، واکنش شما در برابر کمک به تحقق بخشیدن به آرزوهای همسرتان که ممکن است از دیدگاه تان غیرمنطقی به نظر بیاید چیست ؟ چرا به نزاع‌های زن و شوهری اصرار می‌ورزید و درتلاشید در این نبرد پیروز شوید؟ تاکنون به شیوه ابراز هیجان تان در مجادله‌های خانوادگی فکر کرده اید، برای نمونه گریه کردن، فریاد زدن و یک پرسش مهم اینکه تا این لحظه به این مسأله‌اندیشیده اید که یک فنجان چای پر از عشق و محبت برای همسرتان  بریزید و آن را به عنوان هدیه‌ای برای قدردانی از زحماتش به او تقدیم کنید.


به عقیده دکتر جان برگر،خود ارزیابی با تهیه دفترچه عشق مانند آینه‌ای است که  این فرصت را به همسران می‌دهد تا  انعکاس رفتارشان و تأثیری را که بر شریک زندگی شان می‌گذارد مشاهده کنند. در این پژوهش مشخص شد بیش از 70 درصد از همسران اصلاً به آرزوها و نیازهای شریک خود فکر نمی‌کنند و از  دور بودن معیارها و اهداف مشترک و تفریح‌های دو نفره، احساس رضایت می‌کنند. زمانی که در این تحقیق ازهمسران پرسیده شد چه عواملی احساس رضایت از زندگی را برای شما فراهم می‌کند، بیش از 66 درصد از آنها باهم خندیدن، مشترک بودن  علاقه مندی‌ها و ارزش‌ها، برقراری رابطه دوستانه نزدیک، برخوردار شدن از احساس امنیت و مورد حمایت شدن، شاد بودن، حضور حس اعتماد ،  صحبت کردن و شنیده شدن، دوست داشتن و دوست داشته شدن را از نیازهای اساسی  و انتظاراتی که از زندگی مشترک دارند مطرح کردند.


در این پژوهش از زوج‌های مورد آزمایش خواسته شد نظر خود را در رابطه با  احساسات‌شان بیان کنند. تصاویری که مربوط به قدم زدن زوج‌ها در پارک، مطالعه کردن آنها در کنار یکدیگر و نوشیدن قهوه و چای  همسران در کنار هم  بود، مورد استقبال بسیاری از همسران قرار گرفت. این مسأله نشان  می‌دهد، برای زنده نگه داشتن عشق باید برای آن تلاش کرد و به نیازهای ارتباطی فراموش شده در طول زمان پاسخ گفت، چرا که به نظر محققان کمرنگ شدن  عواملی که در آغاز رابطه باعث شکل‌گیری عشق و دلبستگی میان همسران می‌شود باید با پر رنگ تر کردن صمیمیت  جبران شود.  فرسودگی  و احساس خستگی که با افزایش مسئولیت‌ها در طول زندگی برای هریک از زوجین ایجاد می‌شود تنها با توجه به نیازها و علاقه‌مندی‌های متقابل است که ترمیم یافته و بازسازی می‌شود. در واقع محبت  و احترام گذاشتن به یکدیگر  و فراهم کردن بستری برای رسیدن به آرامش و پیشرفت تنها راهکاری است که می‌تواند جایگزین جذابیت‌های  روزهای آشنایی و سال‌های نخستین ازدواج شود و رابطه را ماندگار کند.


محققان پیشنهاد می‌کنـند از علاقه مندی‌ها و انتظارات  خود و همسرتان فهرستی تهیه کرده  و آن را مانند یک قانون اجرا کنید  برای نمونه، تماشای یک فیلم سینمایی، خریدن یک شاخه گل، شستن ظرف‌ها، خرید بلیت تماشای یک مسابقه ، برگزاری میهمانی دوستانه، کوهنوردی، خرید دو نفره و... را در فهرست خود قرار دهید. هرگز دیگری را بــرای اجرای علاقه مندی هایی که از توان فردیش خارج است مجبور نکنید، قانون شوخ طبعی و گذشت را در روابط فردی اجرا کنید، حتی اگر حق با شما است تا جایی که امکان دارد چشمپوشی کنید، برای ابراز احساسات شخصی و نیازهای تان هیچ گاه احساس شرمندگی نکنید.

منبع:روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha