دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 175103

سلامت نیوز:تالاب بین‌المللی بندرانزلی که یکی از قطب‌های مهم گردشگری ایران و گیلان و همچنین زیستگاه پرندگان مهاجر است و سالانه هزاران گردشگر از آن دیدن می‌کنند، روز گذشته شاهد افتادن خرمن آتش به درون نیزارهای خود بود؛ اتفاقی که به عقیده مسئولان محیط زیست انزلی به احتمال زیاد عمدی بوده و توسط ساکنان روستاهای اطراف صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، فقط طی روزها و هفته‌های اخیر نیزارهای تالاب انزلی در چهار مرحله (روستای شانگهای پرده در دو مرحله سه هکتار، نیزارهای منطقه سیاه کشیم ده هکتار و حدود دو هکتار نیزارهای تالاب در روستای سیاه‌خاله سر) بر اثر آتش‌افروزی افراد سودجو از بین رفته، این در حالی است که این زیستگاه ارزشمند، از مدت‌ها پیش به دلیل حجم بالای رسوبات، فاضلاب‌های صنعتی و شهری، پسماندها و سموم کشاورزی در معرض آسیب شدید قرار دارد و آتش‌سوزی‌های اخیر نیز زخم‌های کاری دیگری را بر پیکره آن وارد کرده است.

آن طور که رئیس اداره حفاظت محیط زیست انزلی به ایرنا می‌گوید، آتش‌سوزی اخیر از بعدازظهر شنبه هفته جاری و در حوالی روستای «سیاه خاله سر» و «گرکان» اتفاق افتاد و پس از چندین ساعت، به طور طبیعی و به دلیل وجود آبراهه‌ها مهار شد.

اکبر میغی با تاکید بر عمدی بودن آتش‌سوزی‌های اخیر در نیزارهای تالاب می‌افزاید: به دلیل قرار گرفتن زمین‌های کشاورزی در مجاورت نیزارهایی که دچار حریق شده، احتمال عمدی بودن این آتش‌سوزی‌ها بیشتر است.

وی با انتقاد از همکاری نکردن دهیاران در معرفی افراد خاطی می‌گوید: از سوی دادستان انزلی دستورهای لازم به بخشداری و دهیاری‌ها صادر شده تا درخصوص معرفی و دستگیری افراد خاطی نهایت همکاری صورت پذیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست انزلی، برخورد قاطع با مجرمان را تنها راه پیشگیری از وقوع حوادثی از این دست برای محیط زیست و نیزارهای تالاب دانسته و خاطرنشان می‌کند: همان‌گونه که درخصوص سوزاندن کاه و کلش شالیزارها با افراد خاطی برخورد شد، در این‌خصوص نیز برخورد با مجرمان زیست محیطی سودجو، می‌تواند درس عبرتی برای دیگران شود.به گفته میغی، از ابتدای امسال تاکنون در چهار آتش‌سوزی جداگانه بیش از 107 هکتار از نیزارهای حاشیه تالاب بین‌المللی انزلی در آتش سوخته است.

منوچهر عاشوری، بخشدار انزلی نیز محل دقیق وقوع آتش سوزی‌های تالاب را در حاشیه روستاهای کوچک محله، سیاه‌خاله سر و گرکان عنوان کرده و می‌گوید: پس از وقوع آتش‌سوزی به دلیل وزش باد گرم، حریق، حدود شش هکتار از نیزارهای تالاب را فراگرفت که به دلیل نبود جاده دسترسی، تلاش آتش‌نشانان برای مهار آتش بی‌نتیجه ماند، اما با کاهش وزش باد گرم، به دلیل وجود آبراهه‌ها آتش به طور طبیعی مهار شد.

آتش زدن، کسی را مالک زمین نمی‌کند

در همین حال برخی منابع می‌گویند آتش زدن عمدی نیزارهای تالاب انزلی با هدف تصاحب زمین سوخته آن صورت گرفته است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با بیان این‌که صرف سوزاندن یا خشکاندن بخشی از تالاب، کسی نمی‌تواند مالک زمین آن شود و در صورت تشخیص عمدی بودن آتش‌سوزی با خاطیان برخورد قانونی خواهد شد، به جام‌جم می‌گوید: با این حال آنچه ما در طرح حفاظت از تالاب‌ها پیگیری کرده و به دنبال گسترش آنیم، تبدیل بحث حفاظت از تالاب‌ها به یک خواسته عمومی و اجتماعی است که در این خصوص همه ذی‌نفعان از جمله کشاورزان، جوامع محلی و دستگاه‌های ذی‌ربط باید به یک تفاهم برسند.

محسن سلیمانی‌روزبهانی با تاکید بر این‌که اگر مردم یک منطقه در بحث حفاظت از تالاب‌ها ورود و همکاری نکنند، حفاظت از آنها بسیار سخت می‌شود می‌افزاید: به همین منظور، رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا بر این مهم استوار شده که مردم و جوامع محلی را در امر حفاظت و بهره‌برداری پایدار از تالاب‌ها همراه کرده و در این خصوص به آنها نقش و مسئولیت بدهد که البته این امر در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست و احتیاج به برنامه‌ریزی بلندمدت دارد.

به گفته وی، این برنامه‌ریزی هم‌اکنون با تدوین «برنامه جامع مدیریتی حفاظت از تالاب‌های کشور» با کمک همه ذی‌نفعان از جمله جوامع محلی در حال انجام است که در مرحله نخست، تدوین این برنامه برای 12 تالاب آغاز شده که تدوین 9 برنامه پایان یافته و بزودی و پس از تصویب در شورای استان‌ها وارد فاز اجرایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha