دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 175110

اگر تمایل به کاهش وزن دارید، توجه به نشانه‌های گرسنگی می‌تواند در تشخیص گرسنگی و سیری به شما کمک کند. از سوی دیگر، عوامل خارجی نیز در کاهش و افزایش اشتها تاثیر می‌گذارند. رنگ‌ها یکی از این عوامل موثر هستند.

تاثیر رنگ‌ها بر اشتها

سلامت نیوز-*سودابه هروی‌فرد: اگر تمایل به کاهش وزن دارید، توجه به نشانه‌های گرسنگی می‌تواند در تشخیص گرسنگی و سیری به شما کمک کند. از سوی دیگر، عوامل خارجی نیز در کاهش و افزایش اشتها تاثیر می‌گذارند. رنگ‌ها یکی از این عوامل موثر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انصاف نیوز، دانشمندان باور دارند که رنگ‌ها نقش قابل توجهی بر میزان جذابیت غذا دارند. فقط نگاه کردن به غذا، واکنش‌های گوناگونی در بدن ایجاد می‌کند. از میان این واکنش‌ها می‌توان به ارسال پیام‌های عصبی توسط نورون‌ها در هیپوتالاموس – مسوول تنظیم اشتها – و همچنین افزایش فعالیت غدد بزاقی اشاره کرد.

اکنون به طور خلاصه به نحوه‌ی تاثیر چند رنگ بر اشتها می‌پردازیم.

قرمز

نتایج یکی از مطالعاتی که به تازگی در مجله‌ی Appetite منتشر شده است، نشان می‌دهد که افرادی که از ظروف قرمز برای صرف غذا استفاده می‌کردند، در مقایسه با سایرین حجم غذای کمتری میل کردند. دلیل این یافته می‌تواند ارتباط ذهنی رنگ قرمز با خطر و علائم هشدار دهنده باشد. در عین حال، سایر مطالعات یافته‌های متناقضی را گزارش کرده و رنگ قرمز را محرک اشتها معرفی می‌کند. به نظر می‌رسد، یافته‌های دسته‌ی دوم مطالعات همسویی بیشتری با واقعیت دارد.


زرد

همانطور که حدس می‌زنیم، بررسی‌ها نشان می‌دهد که رنگ زرد شادی آور و محرک اشتها است. با مشاهده‌ی رنگ زرد، ترشح هورمون سروتونین (هورمون شرایط روحی خوب) افزایش می‌یابد. به همین منظور، در بیشتر رستوران‌ها از رنگ زرد برای جذب مشتری استفاده می‌شود.

سبز

رنگ سبز صرف نظر از ارزش غذایی ماده غذایی، در نظر بیشتر افراد، حس سلامتی را القا می‌کند. علت این طرز فکر می‌تواند به عادات غذایی پیشینیان ما بازگردد. گذشتگان، به تجربه دریافته بودند که غذاهای سبز از خطر کشندگی و مسمومیت ایمن هستند.

سفید

غذاهای سفید در اکثر موارد، به ویژه در مورد میان وعده‌ها، با مصرف بیش از حد در ارتباط هستند. به نظر می‌رسد، به میزان کالری غذاهای سفید توجهی نمی‌شود و در نتیجه بی‌اختیار حجم زیادی از آن‌ها مصرف می‌شود. غذاها و ظرف سفید، حس سیری را به فرد القا نمی‌کنند.


آبی

تحقیقات نشان می‌دهد که رنگ آبی اشتها را مهار می‌کند. متاسفانه یا خوشبختانه مواد غذایی آبی بسیار محدود هستند. رنگ‌های آبی، بنفش و سیاه از دید گذشتگان هشداری برای وجود ماده‌ی سمی محسوب می‌شدند. طبق نتایج مطالعات، حتی اگر طعم غذا مطلوب باشد، افراد تمایلی به خوردن غذاهای آبی ندارند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود برای کاهش تمایل به غذاها، در یخچال از نور آبی استفاده شود.

صورتی

با توجه به اینکه صورتی رنگ طبیعی مواد غذایی نیست، محرک اشتها هم محسوب نمی‌شود. این رنگ در بیشتر موارد تداعی کننده‌ی گوشت خام و مواد نگهدارنده‌ی مصنوعی است.

خاکستری و قهوه‌ای

یکی دیگر از رنگ‌های دسته‌ی کاهنده‌ی اشتها رنگ خاکستری است. رنگ قهوه‌ای نیز به دلیل ایجاد ارتباط ذهنی با مواد غذایی سوخته، در گروه رنگ‌های کاهنده‌ی اشتها قرار می‌گیرد.

*کارشناس تغذیه‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha