دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
کد خبر: 175131

جناب رئیس‌جمهور، محیط‌زیست طبیعی ایران که روزگاری از نمونه‌های برجسته حفاظت از منابع در کشورهای در حال توسعه می‌بود به ورطه‌ای افتاد که موسسات جهانی هر روز خبری و اثری از ناهنجاری‌‌های ما را به خود ما و جهان منعکس می‌نمایند.

محیط طبیعی در خطر است

سلامت نیوز- *دکتر اسماعیل کهرم: جناب رئیس‌جمهور، محیط‌زیست طبیعی ایران که روزگاری از نمونه‌های برجسته حفاظت از منابع در کشورهای در حال توسعه می‌بود به ورطه‌ای افتاد که موسسات جهانی هر روز خبری و اثری از ناهنجاری‌‌های ما را به خود ما و جهان منعکس می‌نمایند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، تیترهایی مانند اینها در رسانه‌های دنیا متداول گشته: هر ساله بین یك تا 1.5 درصد از جنگل‌های هیركانی نابود می‌شود. كلیه تالاب‌های ایران زیر خط قرمز قرار دارند. ایران در فرسایش خاك رتبه اول یا دوم جهان را دارد. تنها 50 قلاده یوزپلنگ آسیایی در ایران باقی‌مانده. شكار بی‌رویه جمیعت هوبره را به‌طور جدی تهدید می‌كند. جمعیت گورخر كه در فرهنگ و فولكلور ما برای خودش جایگاهی دارد تنها ظرف 40 سال از 4هزار راس به 400 راس رسید. دریاچه ارومیه در حال خشك‌شدن است. خطر قله سرفراز دماوند را تهدید می‌كند. آلودگی خلیج‌فارس عرصه را بر حیات تنگ كرده. كشتار پرندگان در فریدونكنار ادامه دارد. به ایتالیا و فریدونكنار سفر نكنید، آنجا پرنده‌‌ها را قتل عام می‌كنند.

هم‌اكنون حكم قصاص 3نفر از بهترین ماموران سازمان حفاظت محیط زیست صادر شده و در زندان هر لحظه 100بار اعدام می‌شوند. تابه‌حال 116 نفر از بهترین فرزندان این مملكت در راه حفاظت از طبیعت بكر ایران جان شیرین را از دست داده‌اند. به‌نظر می‌رسد آنچه كه آنان جان خود را به خاطر حفاظت از آن از دست دادند خود پس از مرگ مدافعان به حامیان خود پیوستند.

تالاب پریشان، ارژن، هامون، هورالعظیم، گاوخونی، دریاچه ارومیه (فیروزه ایران)، مرگ حامیان خود را تاب نیاوردند و یكی پس از دیگری ایران را ترك كردند. قوانین خام و بدون مطالعه مانند صدور مجوز برای حفر صدها هزار حلقه چاه در جای جای ایران عزیز نه تنها موجب از بین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی شد بلكه موجب فرونشستن دشت‌های وسیع ایران نیز گردید و چشمه‌ها و قنوات، نهرها و رودخانه‌ها نیز به تبع آن خشكیدند.

حیات وحش در ایران و جهان نیازمند یك طبیعت سالم است، با كمال تاسف طبیعت ایران چنان دستخوش تغییرات نابسامان گردیده كه در شرایط فعلی نمی‌تواند توانایی تولید و نگاهداری از جمعیت سالم و پویای حیات وحش را حفظ كند. كل تعداد چارپایان قابل شكار در ایران حدود 110 تا 120 هزار راس است كه بیش از 1.5 میلیون تفنگ مجاز و تعدادی نیز غیرمجاز به‌طرف آنان نشانه رفته است. طبق یك اصل مسلم در مدیریت حیات وحش، نتیجه هرگونه اقدام مخرب در محیط طبیعی در آینده‌ای نامعلوم ولی محتوم به بار می‌نشیند و براساس این اصل مسلم، آینده محیط‌طبیعی و حیات وحش ایران بسیار تاریك‌تر از وضع فعلی خواهد بود.

جناب رئیس‌جمهور جنابعالی در محافل ملی و بین‌المللی، دولت خود را یك دولت محیط‌زیستی معرفی كرده‌اید؛ «گویم كه به دل دوست نداری ما را/ قربان محبت زبانیت شوم.» همین گفتار جنابعالی موجب قوت قلب دوستداران محیط‌زیست است، اینكه اولین جلسه هیات دولت به ریاست جنابعالی به موضوع دریاچه ارومیه اختصاص داشت نمایانگر توجه شما به مقوله محیط زیست است ولی علاقه‌مندان محیط زیست در نیمه دوره اول صدارت شما، منتظر اقدام بیشتر در تحكیم شعارهایتان هستند. به نظر این شكاربان قدیمی با 42سال آشنایی با طبیعت ایران، تنها راه نجات تقویت سازمان حفاظت محیط زیست از راه تامین منابع مالی، پرسنلی و تجهیزاتی است. وقت عمل امروز است. طبیعت ایران به فرشی نخ‌نما می‌ماند كه فردا برای حفظ آن خیلی دیر است. زمان عمل هم‌اكنون است؛ هم‌اكنون.

*مشاور سازمان حفاظت محیط‌زیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha