یكی بخر دو تا ببر شگرد جدیدی است كه حتی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر هم راه یافته است؛ ‌تخفیف‌های 50 و 60 درصدی كه اغلب فقط برای خوراكی‌ها و كالاهای آرایشی و بهداشتی ارائه می‌شود نه اجناس دیگر و اگر كمی با وسواس بیشتر این كالاهای تخفیف‌دار را بررسی كنید متوجه خواهید شد زمان بسیار كوتاهی تا پایان زمان مصرف آنها باقی مانده و اگر هم تا‌كنون سلامت بوده باشند به زودی فاسد خواهند شد.

تاریخ مصرف گذشته‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

سلامت نیوز: یكی بخر دو تا ببر شگرد جدیدی است كه حتی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر هم راه یافته است؛ ‌تخفیف‌های 50 و 60 درصدی كه اغلب فقط برای خوراكی‌ها و كالاهای آرایشی و بهداشتی ارائه می‌شود نه اجناس دیگر و اگر كمی با وسواس بیشتر این كالاهای تخفیف‌دار را بررسی كنید متوجه خواهید شد زمان بسیار كوتاهی تا پایان زمان مصرف آنها باقی مانده و اگر هم تا‌كنون سلامت بوده باشند به زودی فاسد خواهند شد.

به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه جوان نوشت: «هیچ ارزانی بی‌علت نیست»، هرچند برخی از گرانی‌ها هم در جامعه ما چندان علت موجهی ندارد و با منطقه جغرافیایی و اقشار ساكن در آن منطقه گره خورده است اما خیلی وقت‌ها ارزانی هم بی‌علت نیست؛ اگر سری به فروشگاه‌هایی با تخفیف‌های 50 درصدی بزنید و تنها به تاریخ انقضای اجناس نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد بسیاری از این كالاها تاریخ انقضای‌شان در شرف اتمام است.
این چالشی است كه در گذشته بیشتر به شكل فروش كنسرو ماهی، رب یا آجیل‌های رنگ شده و شكلات در گوشه و كنار خیابان‌ها دیده می‌شد اما حالا در كنار فروشگاه‌های زنجیره‌ای كه هر روز به تعدادشان اضافه می‌شود، حتی در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر هم دیده می‌شود؛‌ موضوعی كه با سلامت مردم در ارتباط مستقیم است اما انگار نظارت مناسبی روی این موضوع وجود ندارد؛ ‌روشن‌ترین گواه این بی‌نظارتی هم كالاهای با تاریخ انقضای رو به پایان است كه در قفسه‌های این فروشگاه‌ها خودنمایی می‌كند.
 
تخفیف‌های بالا در پایان عمر كالا!
برای تهیه گزارش راهی چند فروشگاه زنجیره‌ای شهر می‌شویم. فروشگاه اول یكی از معتبرترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای و وابسته به یكی از نهادهای رسمی است. كالاهای حراج خورده را در سبدهایی جدای از قفسه‌های معمولی فروشگاه چیده‌اند. تخفیف‌ها از 5 درصد آغاز می‌شود و به 50 درصد می‌رسد. كالاهای 50 درصدی معمولاً از دو حالت خارج نیستند یا برندهایی هستند كه هرگز نام‌شان به گوشتان نخورده و از این طریق می‌خواهند برای برندشان تبلیغ كنند یا برندهای معتبری كه مهلت مصرف‌شان رو به اتمام است. به طور نمونه تاریخ انقضای اسپری خوش‌بوکننده بدن یكی از برندهای معتبر با تخفیف 50 درصدی عرضه شده را بررسی می‌كنیم. تاریخ تولید 2013/03/18 و تاریخ انقضای آن 2016/03/18 است یعنی تنها حدود یك اسپری خوش‌بوکننده بدن تا پایان مهلت مصرف و سلامت این اسپری خوشبوکننده بدن باقی مانده است. اسپری 50 درصد تخفیف از یك برند شناخته شده هم تاریخ انقضایش 2016/4 است و كمتر از دو ماه تاریخ مصرف دارد. تخفیف 50 درصدی اما خیلی از افراد را به خرید این كالاها تشویق می‌كند. خانم و آقای جوانی چند اسپری بر می‌دارند و در سبد خرید خود می‌گذارند بی‌آنكه توجهی به تاریخ انقضای آن داشته باشند. وقتی تاریخ انقضای كالا را به آنها نشان می‌دهم، می‌گویند:‌ مهم نیست كالاهای خارجی را می‌شود تا چند ماه پس از انقضا هم استفاده كرد.»  اما خانم دیگری كه در حال برانداز كردن کالاهاست انگار روی تاریخ انقضا حساس است به همین خاطر آنها را سر جایش می‌گذارد.
 
تاریخ مصرف گذشته‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
به یكی دیگر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌رویم. فروشگاهی كه چند شعبه دارد اما ظاهراً متعلق به بخش خصوصی است. لوازم آرایشی این فروشگاه هم با تخفیف 50 درصد عرضه می‌شود، البته به گفته فروشنده‌ها فقط برای سه روز است اما اگر به تاریخ انقضای این لوازم آرایشی نگاه می‌كردید، مطمئن می‌شدید كه این حراج تا تمام شدن این كالاها ادامه دارد زیرا برخی از این لوازم آرایش تاریخ مصرف‌شان گذشته و برخی دیگر در حال تمام شدن تاریخ انقضاست. وقتی آنها را به فروشنده نشان می‌دهم، می‌گوید: نه خانم اصلاً ربطی به تاریخ انقضا‌ ندارد. تازه خیلی از این كالاهای تاریخ مصرف گذشته مجدد به كارخانه رفته و تاریخ جدید می‌خورند.
زیر‌زمین این فروشگاه هم نمایشگاه تخفیفات ویژه است و فروشندگان در حالتی شبیه دست‌فروشان مترو یا خیابان 15 خرداد ایستاده‌اند و داد می‌زنند و كالاهای خود را تبلیغ می‌كنند.
وقتی به زیر‌زمین فروشگاه می‌روید با انواع و اقسام خوراكی‌های گمنام مواجه می‌شوید كه در بخش یكی بخر دو تا ببر گذاشته شده‌اند. بیش از همه بسته‌بندی خاك گرفته و آلوده رب انارهایی كه در این بخش حراج شده‌اند، نظرم را جلب می‌كند. اكثر بسته‌ها تاریخ انقضایشان مخدوش است و آنقدر روی شیشه‌ها خاك نشسته كه می‌توان مطمئن بود این رب انارها مدت‌ها در محیطی نامناسب نگهداری شده‌اند. برخی از شیشه‌ها هم به دلیل شكستگی به كارتن بسته‌بندی چسبیده بودند و كنده نمی‌شدند. بالاخره توانستم بسته‌های سالم با تاریخ انقضای مشخص را پیدا كنم. ظاهراً این رب‌انارها تاریخ مصرف گذشته نبودند اما خاك و كثیفی شیشه‌های بسته‌بندی نشان می‌داد خیلی نمی‌توان به این تاریخ انقضاها اعتماد كرد. سویا، ‌انواعی از كیك‌های بسته‌بندی، دسرها و چند مدل چای هم در میان این كالاهای تخفیف‌دار هستند؛ كالاهایی كه ظاهر و حتی نام‌شان شبیه برندهای معروف است اما وقتی دقت كنید متوجه می‌شوید این تلاشی برای كپی‌برداری و سوء‌استفاده از برندهای شناخته شده است و تفاوت‌های زیادی میان برند اصلی و این كپی‌ها وجود دارد.
 
نگهداری كالا در شرایط غیر سلامت
به یكی دیگر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خصوصی سر می‌زنیم. در اینجا نیز به جز كالاهایی كه در همه فروشگاه‌ها پیدا می‌شود، برندهای عجیب و غریب با تخفیف‌های بالا عرضه می‌شود. اینجا اما به جز ناشناخته بودن برند، شاهد نگهداری سوسیس و همبرگر و حتی گوشت‌های چرخ كرده بسته‌بندی در فضای خارج از یخچال هستیم. فروشنده‌ها هم در گوشه و كنار ایستاده و با داد و فریاد اجناس را تبلیغ می‌كنند و حتی وعده اشانتیون در صورت خرید‌های بالا می‌دهند. در همین هنگام است كه خانمی با فاكتورش مراجعه و اشانتیون را از فروشندگان مطالبه می‌كند اما آنها ابتدا با شوخی و بعد با بهانه‌های دیگری اشانیتون وعده داده شده را به خریدار نمی‌دهند.
وقتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و رسمی اینگونه كالاها را با چنین شرایطی می‌فروشند، كالاهایی كه توسط دست‌فروشان فروخته می‌شود دیگر تكلیف‌شان معلوم است. تمام این اتفاقات اما در شهرها و زیر گوش سازمان غذا و دارو و بهداشت محیط وزارت بهداشت رخ می‌دهد اما آب از آب تكان نمی‌خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha