مدیرکل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل های سازمان غذا و دارو از صدور نخستین نسخه الکترونیکی کشور خبرداد.

سلامت نیوز: مدیرکل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل های سازمان غذا و دارو از صدور نخستین نسخه الکترونیکی کشور خبرداد.

به گزارش سلامت نیوز ، امیرحسین جمشیدی در گفت وگو با ایرنا افزود: این نسخه الکترونیکی برای بیماران متابولیکی جهت تهیه شیرخشک های متابولیکی و در آستانه راه اندازی سامانه الکترونیک توزیع شیر خشک متابولیکی صادر شده است.
به گزارش ایرنا در بیماران متابولیکی، متابولیسم برخی آنزیم ها دچار اختلال می شود و در نتیجه این بیماران قادر به خوردن بسیاری از غذاها از جمله گوشت و لبنیات نیستند و مجبورند شیر خشک های ویژه ای مصرف کنند.
جمشیدی اظهار کرد: از طریق نسخه های الکترونیکی به این موضوع اشراف خواهیم داشت که هر بیمار به چه میزان و چه نوع فرآورده شیرخشک متابولیکی نیاز دارد؛ زیرا بیش از 40 نوع فرآورده شیرخشک متابولیکی در این زمینه وجود دارد و تنوع آنها زیاد و برنامه ریزی تامین آنها سخت است.
وی خاطرنشان کرد: پیش تر بسیاری از بیماران متابولیکی را در کشور بطور کامل نمی شناختیم؛ در بسیاری از موارد، بیمار، جان خود را از دست می داد و ما از فوت او اطلاعی نداشتیم؛ یا اینکه بیماری برای دریافت سهمیه دارو در فهرست ما وجود نداشت.
مدیرکل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل های سازمان غذا و دارو ادامه داد: این شرایط موجب شده بود که در بهترین شرایط که فرآورده های شیرخشک متابولیکی را به میزان زیاد وارد می کردیم، باز هم با مشکل کمبود این شیرها مواجه بودیم و این مساله هدفمندی تهیه شیرخشک متابولیکی را برای سال آینده از ما سلب می کرد.
وی اضافه کرد: به علت محدود بودن کارخانه های تولید کننده شیرخشک های رژیمی اینگونه نیست که به تولیدکنندگان زنگ بزنیم و بگوئیم سهمیه ما را افزایش دهند؛ بنابراین باید از 6 ماه قبل، شیر خشک های یاد شده را سفارش دهیم و در نوبت دریافت قرار گیریم.
مدیرکل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل های سازمان غذا و دارو گفت: بنابراین طی دو سال اخیر تمام بیماران متابولیکی شناسایی شدند و در فهرست دریافت فرآورده شیرخشک قرار گرفتند؛ ضمن اینکه پزشک این افراد مشخص است، اطلاعات آنان را بررسی می کند و نسخه الکترونیکی صادر می کند که نخستین نسخه الکترونیکی نیز در این زمینه صادر شده است.

لازم به ذکر است، اکنون بیش از 2 هزار و 500 بیمار متابولیک نیازمند این شیر خشک ها در کشور هستند.به طور کلی 30 گروه از بیماری های متابولیک وجود دارد که اکنون 12 نوع بیماری متابولیک در کشور مورد حمایت وزارت بهداشت قرار گرفته است و برای مبتلایان آن شیرخشک های متابولیکی تهیه می شود.
رسول دیناروند ، رئیس سازمان غذا و دارو اخیرا اعلام کرد که نرم افزارهای آزمایشی نسخه الکترونیک پزشکان آماده شده است ولی به علت همکاری نکردن بیمه ها، این پروژه ، کند پیش می رود. برنامه وزارت بهداشت این است که این طرح تا پنج سال آینده در کل کشور اجرا شود.
دیناروند گفت: نسخه الکترونیکی پزشکان یک پروژه طولانی مدت است که از سال 94 شروع شده است .


کاهش و حتی حذف خطاهای پزشکی، صرفه جویی در هزینه و سرعت در نسخه پیچی از مزایایی نسخه های الکترونیکی است. این نسخه اجازه نمی دهد خارج از تجویز پزشک دارونویسی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha