رییس کمسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه کلانشهرهای کشور گفت: اقدام فرهنگی برای فردی که گرسنه است و نمی‌تواند؛ معاش خانواده‌اش را تامین کند، معنا ندارد.

وجود ۲۵ هزار کارتن‌خواب در تهران/ برای فرد گرسنه اقدام فرهنگی معنا ندارد

سلامت نیوز:رییس کمسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه کلانشهرهای کشور گفت: اقدام فرهنگی برای فردی که گرسنه است و نمی‌تواند؛ معاش خانواده‌اش را تامین کند، معنا ندارد.

به گزارش سلامت یوز به نقل از ایلنا،عادل مزاری درخصوص تاثیر توجه به امور فرهنگی بر وضعیت شهرها با اشاره به نظر شهردار تهران مبنی براینکه  شهرداری باید از سازمانی صرفا خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل شود، گفت: امروزه حداقل در کلان‌شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها مردم از شهرداری‌ها توقع آسفالت و جمع‌آوری زباله و ایجاد فضای سبز ندارند بلکه انتظار کار فرهنگی از این نهاد را دارند؛ یعنی از شهرداری؛ کتابخانه، سرای محله، خانه سلامت و... می‌خواهند.

وی با بیان اینکه امروز شهرداری تبدیل به یکی از محورهای اصلی فعالیت‌های فرهنگی در کلان‌شهرها شده است، ادامه داد: به نظر من امروز شهرداری به نوعی جای وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، کانون پرورش فکری و... را گرفته است، زیرا اولا کلید شهر دست شهرداری است و فضاهای زیادی دارد و هم اینکه بودجه فرهنگی شهرداری از سایر نهادهابیشتر است. همچنین رویکردی فرهنگی که درچند سال اخیر حادث شده است، در این موضوع بی‌تاثیر نبوده است.

رییس کمسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه کلانشهرهای کشور با تاکید بر اهمیت تبدیل شهرداری به نهادی فرهنگی و اجتماعی برای حل مشکلات موجود اظهار کرد: در شهر روزی سه بار زباله جمع می‌کنیم، به عبارتی تهران روزی 8 هزار تن زباله یعنی 8 میلیون کیلو زباله تولید می‌کند که جمع‌آوری و تفکیک آن هزینه سنگینی به کشور تحمیل می‌کند.

وی با تاکید براینکه ما مردمی اصراف‌گر هستیم که دلیل این امر وجود فرهنگ ضعیف است و لزوم فرهنگ‌سازی در همین جا مشخص می‌شود، بیان کرد:  باید در حوزه فرهنگی آموزش شهروندی را مدنظر قرار دهیم؛ همانطور که به بچه‌ها توسط همیار پلیس آموزش می‌دهیم که در ماشین‌ کمربند ایمنی ببندند و موفق هم بوده‌ایم در بحث تولید زباله، فرهنگ رانندگی، فرهنگ نظافت و ... نیز باید اقدام کرد.

مزاری با یادآوری اینکه سال گذشته در تهران 90 هزار مراجعه به پزشکی قانونی برای طول درمان وجود داشت که به واسطه نزاع‌های خیابانی بود، افزود: این رقم نشانگر آن است که به شدت دچار آسیب‌شده‌ایم. هر قدر که در حوزه فرهنگی واجتماعی فعالیت کنیم؛ باز هم جای کار دارد. اعتقاد داریم این کارها باید در عمل انجام شود و با شعار نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه شکم گرسنه ایمان ندارد، تصریح کرد: بیکاری؛ اعتیاد، نزاع، افسردگی و طلاق را به دنبال دارد. اقدام فرهنگی برای فردی که گرسنه است و نمی‌تواند معاش خانواده‌اش را تامین کند؛ معنا ندارد، لذا در اصل باید مشکلات اقتصادی حل شود. مشکل اساسی جامعه ما اقتصادی است.

رییس کمسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه کلانشهرهای کشور با تاکید براینکه با کار فرهنگی مشکل آسیب‌ها حل نمی‌شود، گفت: از طرفی صداوسیما برنامه خوب نمی‌سازد و شاهد سریال‌های پرمحتوا نیستیم.

وی با اشاره به وجود بیش از 25 هزار کارتن‌خواب در تهران گفت: از این تعداد بیش از 3 هزارتن زن هستند که این آمار واقعا نگران‌کننده است.

مزاری تصریح کرد: این موضوعات تنها با کار فرهنگی حل نمی‌شود باید مشکلات اقتصادی حل شود و مسئولان هم پنبه‌های غفلت را از گوش خود دربیاورند و به فکرپی‌گیری مطالبات مردم باشند.

وی افزود: ابتدا مباحث اقتصادی و اشتغال مردم حل شود و بعد به کار فرهنگی پرداخته شود. هرچند باید تلاش کنیم و ما موظف به انجام کار فرهنگی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha