سلامت نیوز-*علی‌اصغر رجبی:در هفته‌های اخیر با افزایش میزان آلودگی هوای كلان‌شهرها كه متاثر از عوامل گوناگونی است، انتقاداتی در خصوص عملكرد سازمان محیط‌زیست در كنترل میزان آلودگی هوای كلان‌شهرها مطرح شده كه اثربخشی اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان محیط‌زیست را با تردیدهایی مواجه كرده است. این در حالی است كه اثربخش بودن یك حركت و اقدام را باید بر اساس شاخص‌های مشخص و ملموس سنجید و ارزیابی كرد.

 اثربخشی اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان محیط‌زیست در بحث كنترل آلودگی هوا به دو شكل می‌تواند خود را بروز دهد. این اثربخشی را یا باید در كیفیت هوا جست‌وجو كرد یا تاثیر آن را بر حسب بروز امراض و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا ارزیابی كرد. به عنوان یك نمونه مشخص در خصوص اثربخش بودن اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان محیط‌زیست در كنترل آلودگی هوا و بهبود آن باید به تجربه موفق شهر اصفهان اشاره كرد. در 6ماهه اول سال 92، این شهر تنها از 43 روز هوای پاك برخوردار بود.

در ادامه و برای بهبود كیفیت هوا، در گام اول تصمیم گرفته شد تا مازوت نیروگاه‌های شهر اصفهان قطع شود. در نتیجه این اقدام تعداد روزهای پاك این شهر از 43 روز در سال 92 به 108روز در بازه زمانی مشابه در سال 93 افزایش پیدا كرد كه به معنای افزایش 150 درصدی روزهای پاك در این شهر است. راهكار دوم برای كاهش آلودگی هوا در این شهر توزیع بنزین یورو 4 بود كه متعاقبا تعداد روزهای پاك این شهر را از 104روز به 158 افزایش داد.

از دیگر سو اگر میزان بروز بیماری و مراجعه به بیمارستان در اثر آلودگی هوا را به عنوان معیار اثربخشی اقدامات صورت گرفته در نظر بگیریم، كاهش میزان گوگرد از 8 هزار dpm به 50 dpm نمی‌تواند روی وضعیت سلامت شهروندان بی‌تاثیر نباشد.

طبق گزارش بانك جهانی، اگر ما میزان گوگرد را كاهش نمی‌دادیم، باید اكنون 10هزار میلیارد تومان هزینه بیمارستانی می‌داشتیم كه آمارهای موجود خلاف این قضیه را نشان می‌دهد.

 
منبع:روزنامه تعادل
* رییس مركز ملی هوا و تغییر اقلیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha