شهرداری می‌گوید هیچ تخلفی در مراکز معاینه فنی تهران در صدور برگه معاینه فنی صوری وجود ندارد. نواب حسینی‌منش، قائم‌مقام ستاد معاینه فنی شهر تهران می‌گوید: «با قاطعیت می‌گویم که هیچ تخلفی در مورد صدور برگه معاینه فنی صوری در تهران وجود ندارد. مراکز معاینه فنی تهران مجهز به دوربین هستند و برای هیچ ماشینی بدون معاینه فنی برگه صادر نمی‌شود.»

معاینه فنی در دوراهی کیفیت و کاسبی

سلامت نیوز: شهرداری می‌گوید هیچ تخلفی در مراکز معاینه فنی تهران در صدور برگه معاینه فنی صوری وجود ندارد. نواب حسینی‌منش، قائم‌مقام ستاد معاینه فنی شهر تهران می‌گوید: «با قاطعیت می‌گویم که هیچ تخلفی در مورد صدور برگه معاینه فنی صوری در تهران وجود ندارد. مراکز معاینه فنی تهران مجهز به دوربین هستند و برای هیچ ماشینی بدون معاینه فنی برگه صادر نمی‌شود.»

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه فرهیختگان نوشت: وزارت کشور چند ماهی است که تمام مراکز معاینه فنی کشور به غیر از چند کلانشهر را به سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی خودرو (سیمفا) متصل کرده تا از این طریق هم میزان تخلفات کاهش بیابد و هم وضعیت مربوط به معاینه خودرو‌ها به صورت آنلاین در دسترس باشد. با این حال معاینه فنی و صحت و سقم کیفیت آن همچنان محل مناقشه است. مدت زمان زیادی از بگومگوی تلویزیونی تیمور حسینی، رئیس‌پلیس راهور با جعفر هاشمی‌تشکری، معاون شهردار تهران و مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نمی‌گذرد. او که از مرگ یکی از افسران پلیس به دلیل آلودگی هوا به‌شدت ناراحت بود، برگه معاینه فنی را کاغذپاره خواند و گفت معاینه‌های فنی از کیفیت لازم برخوردار نیستند. پس از این حسینی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» بار دیگر به این مساله انتقاد کرد و فرآیند معاینه فنی را «کاسب‌کاری» خواند، نه فرآیندی که نقص خودروها را برطرف کند. حالا این‌بار مهرداد بائوج‌لاهوتی، نایب‌رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس به میدان آمده و گفته است: «در صدور برگه‌های معاینه فنی اغماض می‌شود، به‌طوری که در گذشته به دلیل تعداد کم مراکز معاینه فنی برخی مواقع برگه‌های فنی بدون معاینه صادر می‌شد.» لاهوتی پیشنهاد می‌کند پلیس وارد کار شده و نظارت بیشتری درباره تجهیزات و کیفیت مراکز معاینه فنی داشته باشد تا از بروز تخلفات در صدور معاینه فنی جلوگیری شود. این نماینده مجلس افزایش سن معاینه فنی خودروها به پنج سال را تصمیم اشتباهی می‌داند که به بهای آلودگی هوا تمام شده است.


البته ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران وجود تخلف در برخی مراکز معاینه فنی را تایید می‌کند. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید نباید این تخلف را به تمامی مراکز معاینه فنی نسبت داد.
با این حال شهرداری می‌گوید هیچ تخلفی در مراکز معاینه فنی تهران در صدور برگه معاینه فنی صوری وجود ندارد. نواب حسینی‌منش، قائم‌مقام ستاد معاینه فنی شهر تهران می‌گوید: «با قاطعیت می‌گویم که هیچ تخلفی در مورد صدور برگه معاینه فنی صوری در تهران وجود ندارد. مراکز معاینه فنی تهران مجهز به دوربین هستند و برای هیچ ماشینی بدون معاینه فنی برگه صادر نمی‌شود.»
اما موضوعی که در این میان وجود دارد و بارها از سوی پلیس راهور به آن تاکید شده این است که معاینه‌‌های فنی خودرو در صورت انجام هم از کیفیت لازم برخوردار نیستند و نمی‌توانند ضامن امنیت و کاهش آلودگی هوای تهران باشند. به گفته رئیس‌پلیس راهور تهران، سهم معاینه فنی بدون نقص در بهبود آلودگی هوا یک درصد است که در شرایطی فعلی به دلیل نبود کیفیت به صفر می‌رسد.


اما قائم‌مقام ستاد معاینه فنی شهر تهران می‌گوید در 19 مرکز معاینه فنی تهران 56 خط معاینه وجود دارد که در هر شیفت کاری توان بررسی یک میلیون و 100 خودرو بالای پنج سال عمر را دارد و این نکته که کمبود تجهیزات باعث صدور برگه صوری می‌شود، درست نیست، این در حالی است که در بیشتر موارد نصف ظرفیت‌ها خالی است. به گفته او، روی تمام خودروهای وارد شده به این مراکز، 18 تست انجام می‌شود که پنج تست مربوط به آلودگی هوا و 13 تست مربوط به ایمنی خودروهاست و این صحبت که معاینه فنی از کیفیت لازم برخوردار نیست، بی‌معنی است. به گفته حسینی‌منش هزینه هر معاینه فنی 11 هزار تومان به ازای هر خودرو است و شهرداری سوبسیت‌های کلانی برای آن پرداخت می‌کند.


قناعتی، عضو شورای شهر در این باره معتقد است: «اگر کسی انتقادی از این وضعیت دارد باید راه‌حل‌های خود را پیشنهاد کند، پلیس راهور اگر اطلاعات و مستنداتی دارد بگوید تا فکری برای آن شود.» به گفته او، پلیس راهنمایی و رانندگی، معاونت حمل‌ونقل شهری و شورای اسلامی شهر باید در این باره برنامه‌ریزی کرده و تدبیر درستی در نظر بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha