سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 175216

جاده کلگدر (اسدلک قدیم) که پیشینه ای 500 ساله دارد و مردم از قدیم‌الایام از این محور رفت و آمد می‌کردند نیز در روزهای گذشته رانش داشته است. این جاده مسیر ارتباطی روستاهای رسنان، پورزند و کلگدر به پردیس است، جاده‌ای که چند هفته‌ای است در انسداد کامل به سر می‌برد.

دلایل رانش زمین در لواسان

سلامت نیوز:جاده کلگدر (اسدلک قدیم) که پیشینه ای 500 ساله دارد و مردم از قدیم‌الایام از این محور رفت و آمد می‌کردند نیز در روزهای گذشته رانش داشته است. این جاده مسیر ارتباطی روستاهای رسنان، پورزند و کلگدر به پردیس است، جاده‌ای که چند هفته‌ای است در انسداد کامل به سر می‌برد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: رانش محور جاجرود به لواسان بزرگ از سال 1384 شروع شد. بر اساس گزارش‌های به دست آمده، طی 10سال اخیر نیز این جاده چند بار بر اثر رانش جابه‌جا شده است. این در حالی است که تنها مسیر مردم برای رفت و آمد، همین محور لواسان بزرگ است که در معرض خطر رانش قرار دارد. در گذشته برای جلوگیری از وقوع رانش زمین، از موادی به نام مالچ برای حفاظت و جلوگیری از فرسایش خاک استفاده می‌شد. استفاده از مالچ سبب شده بود تا محور جاجرود به لواسان بزرگ از خطر رانش در امان باشد. اما از سال 1384 بود که به دلیل عدم استفاده از مالچ و ساخت و سازهای غیرمجازی که روی کوه در محل جاده انجام گرفت، این پیشگیری‌ها نادیده گرفته شد. همین موارد باعث تحریک رانش شد، از این‌رو تمام ساختمان‌های احداث شده در محل حادثه فرو ریختند.




نزدیک به یک دهه است که مردم با این مشکل دست به گریبان هستند. رانش‌های پی در پی باعث شده این جاده به لبه سد لتیان سرازیر شود، سدی که آب شرب جمعیت چند میلیون نفری شهر تهران را تامین می‌کند. احتمال آن می‌رود که با یک رانش دیگر جاده به داخل سد فرو بریزد. بارش فراوان برف و باران در فصل زمستان نیز یکی دیگ ر از دلایل رانش جاده است که آب به داخل خاک نفوذ می‌کند و سبب حرکت کوه و مسیر جاده می‌شود.

یک رانش دیگر فاجعه‌ساز می‌شود!
یکی از مسوولان اسبق لواسان بزرگ، در این خصوص گفت: فرماندار وقت پیگیری‌های زیادی در این باره انجام داد و حتی پیشنهاد یک جاده موازی که از پل پردیس شروع می‌شود را نیز ارائه کرد اما اداره راه و شهرسازی آن را رد کرد، از طرفی مردم به مسوولان پیشنهاد احداث تونل را دادند، ولی به دلیل نبود بودجه هنوز اقدامی صورت نگرفته است. وی ادامه داد: جلسات متعددی در این چند سال در فرمانداری و بخشداری لواسانات برگزار شد اما متاسفانه کاری از پیش نرفت، چرا که تصمیم نهایی را وزارت راه می‌گیرد و از طرفی مسوولان سد لتیان مدعی هستند که این جاده اختصاصی است، در صورتی که این طور نیست و مردم روستاها فقط از این جاده رفت و آمد می‌کنند. وی اضافه کرد: از مسوولان ذی‌ربط تقاضا می‌کنیم که چاره‌ای برای حل این مشکل اندیشه کنند، اگر اقداماتی در این خصوص انجام نگیرد ممکن است رانش مجدد این جاده اتفاقات ناخوشایندی را به تصویر بکشد.

حل مشکل رانش تا سال آینده
بر اساس این گزارش، جاده کلگدر (اسدلک قدیم) که پیشینه ای 500 ساله دارد و مردم از قدیم‌الایام از این محور رفت و آمد می‌کردند نیز در روزهای گذشته رانش داشته است. این جاده مسیر ارتباطی روستاهای رسنان، پورزند و کلگدر به پردیس است، جاده‌ای که چند هفته‌ای است در انسداد کامل به سر می‌برد. چرایی این موضوع را از فرید حمد حیدری بخشدار لواسانات پیگیری کردیم. او در این باره گفت: شرکت کوزو پیمانکار فاز 11 مسکن مهر پردیس است که برای ایجاد تصفیه خانه فاضلاب در نزدیکی محل جاده کلگدر حفاری انجام داده است به نظر می‌رسد که این موضوع باعث رانش زمین شد.بخشدار لواسانات خاطرنشان کرد: خوشبختانه رانش را کنترل کردیم و براساس توافقی که صورت گرفته است مقرر شد شرکت کوزو با همکاری شرکت گاز دیوار حائلی ایجاد کنند و این نوید را می‌دهم که این جاده تا روزهای آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. فرید حمد حیدری در ادامه از اقداماتی که برای جلوگیری از رانش جاده جاجرود به لواسان بزرگ که در محل سد لتیان انجام شده است، گفت: دو راهکار برای حل این مشکل در نظر گرفته‌ایم؛ یکی ایجاد دیوار حائل برای جلوگیری از رانش است که به محض اینکه شرایط آب و هوا مناسب دیده شود از طریق اداره راه و شهرسازی پیگیری خواهیم کرد و دیگری تغییر مسیر جاده رانش است که به طول یک کیلومتر واریانت در نظر گرفته‌ایم، خوشبختانه هر دو موضوع در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان مصوب شده است که سال آینده انجام خواهدشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha