سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲

همشهری رضایت مردم از خدمات بیمارستان میلاد را به‌نظرسنجی گذاشت. این نظرسنجی از 11تا 17بهمن‌ماه برگزار شد. نتایج نشان می‌دهد 79درصد از خدمات این بیمارستان راضی نیستند.

سلامت نیوز: همشهری رضایت مردم از خدمات بیمارستان میلاد را به‌نظرسنجی گذاشت. این نظرسنجی از 11تا 17بهمن‌ماه برگزار شد. نتایج نشان می‌دهد 79درصد از خدمات این بیمارستان راضی نیستند.

به گزارش سلامت نیوز، نظرسنجی همشهری نشان می‌دهد ۷۹درصد از شرکت‌کنندگان از خدمات بیمارستان میلاد رضایت ندارند.  این نظرسنجی از 11تا 17بهمن انجام شده است. بیمارستان میلاد پس از انتشار نتایج این نظرسنجی، در نامه‌ای اعلام كرده است: ضمن تشكر و قدردانی از اهتمام آن مؤسسه محترم درنظرسنجی از مخاطبین با هدف ارتقای كیفیت خدمات و رضایتمندی مشتریان، شایسته بود كه جنبه‌های علمی نظرسنجی رعایت می‌شد تا نتیجه آن در برنامه‌ریزی اقدامات اصلاحی به‌كار گرفته شود كه متأسفانه این مهم لحاظ نشده است.

در متن سؤال فرض بر آن است كه مخاطب از خدمات بیمارستان استفاده نموده و سؤال از رضایتمندی مطلق از خدمات است درحالی‌كه رضایتمندی مطلق در امور خدماتی ازجمله بیمارستان واژه‌ای غیرواقعی بوده و در واقعیت، میزان نسبی رضایت باید مورد سنجش قرار گیرد.

احتمالا اكثریت مخاطبین روزنامه و به‌عبارتی دیگر نظردهندگان تاكنون از خدمات بیمارستان استفاده ننموده‌اند ولی تمایل زیادی به بهره‌مندی از خدمات این بیمارستان دارند. متأسفانه به‌علت محدودیت ظرفیت پذیرش بیمارستان، خیل عظیم این متقاضیان موفق به اخذ پذیرش نمی‌شوند كه پاسخگوی این مشكل، متولیان اصلی بهداشت و درمان هستند و بیمارستان فقط در قبال ظرفیت موجود، یعنی هزار تخت بستری پاسخگو بوده و ارائه خدمات بیش از ظرفیت عملا امكان‌پذیر نبوده و كیفیت خدمات را مختل خواهد نمود.

تمایل مردم برای مراجعه به بیمارستان میلاد مصداق «آفتاب آمد دلیل آفتاب» و نشانگر رضایت نسبی مراجعین است چراكه سایر مراكز درمانی سازمان تأمین اجتماعی كه خدمات رایگان ارائه می‌نمایند و همچنین بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت كه با اجرای طرح تحول نظام سلامت، خوشبختانه سهم پرداختی مردم بسیار كاهش یافته است نتوانسته‌اند مراجعین این مراكز را به‌خود جذب نمایند.

شایان ذكر است روزانه بیش از 6هزار نفر جهت ویزیت سرپایی به بیمارستان میلاد مراجعه می‌نمایند. با توجه به اینكه راه‌های مختلفی برای پذیرش بیماران پیش‌بینی شده و یكی از آنها پذیرش تلفنی است كه روزانه 2500نفر ظرفیت به این روش اختصاص یافته است. جالب آن است كه روزانه بیش از 140هزار تماس تلفنی با پذیرش برقرار می‌گردد كه فقط 2500نفر می‌توانند پذیرش شوند. بیمارستان نمی‌تواند پذیرای بقیه عزیزان باشد. به‌راستی در این خصوص بیمارستان میلاد چقدر مقصر است؟

در این بیمارستان روزانه بیش از 400نفر تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند كه بیش از 60درصد آنها نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند و ضریب اشغال 90درصدی به‌معنای آن است كه بیمارستان از حداكثر ظرفیت خود استفاده می‌كند. با وجود این همه حجم كاری، طی نظرسنجی‌هایی كه توسط واحدهای غیرمرتبط و براساس استانداردهای علمی وزارت بهداشت در قالب فرمی حاوی 22سؤال در محورهای مختلف از بیماران و همراهان به عمل آمده است، به‌طور متوسط بیش از 70درصد از خدمات بیمارستان میلاد اعلام رضایت نموده‌اند. این شیوه نظرسنجی با روش آن مؤسسه 2تفاوت عمده دارد:

1. مخاطبان انحصارا گیرندگان خدمات بوده‌اند و نظرشان به واقعیت نزدیك‌تر است.

2. در مقاطع زمانی معین انجام شده و میزان رضایت در هر دوره‌ای مشخص است. ولی در نظرسنجی روزنامه نمی‌توان مشخص نمود كه نارضایتی مربوط به چه مقطع زمانی از عمر 15ساله بیمارستان است.

طی آخرین ارزشیابی بیمارستان كه توسط بیش از 30نفر از كارشناسان وزارت بهداشت انجام یافت، بیمارستان میلاد موفق به كسب بالاترین درجه رتبه‌بندی یعنی رتبه «درجه یك عالی» شد كه یكی از محورهای اساسی ارزشیابی فوق، «رعایت حقوق گیرندگان خدمت» است.

برای عموم افراد تفاوت واژه «رضایت» و «شكایت» واضح و مبرهن بوده و لزوما هر نارضایتی‌ای منجر به شكایت نمی‌شود و در مصاحبه مدیرعامل بیمارستان به میزان شكایات در یك دوره زمانی آن هم در محاكم رسمی اشاره شده كه با نتایج نظرسنجی‌هایی كه به روش علمی انجام شده مغایرتی ندارد.

    سنجش میزان رضایت مردم

همشهری رضایت مردم از خدمات بیمارستان میلاد را به‌نظرسنجی گذاشت. این نظرسنجی از 11تا 17بهمن‌ماه برگزار شد. نتایج نشان می‌دهد 79درصد از خدمات این بیمارستان راضی نیستند.

    یك بیمارستان 100تختخوابی!

طبق اعلام بیمارستان میلاد، ضریب اشغال تخت در این مركز درمانی ۹۰درصد است. بر این اساس 100تخت از هزار تخت بیمارستان میلاد به‌طور میانگین خالی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha