سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 175219

عددی که ترازو نشان می‌دهد، تنها یکی از شاخصهای کاهش وزن قابل قبول است؛ چیزهای دیگری هست که ترازو به شما نشان می‌دهد. پژوهشهای بسیاری نشان داده‌اند که چربی دور شکم، مهمترین چیزی است که باید نگرانش باشید.

حداقل یک بار در هفته خود را وزن کنید

سلامت نیوز: عددی که ترازو نشان می‌دهد، تنها یکی از شاخصهای کاهش وزن قابل قبول است؛ چیزهای دیگری هست که ترازو به شما نشان می‌دهد. پژوهشهای بسیاری نشان داده‌اند که چربی دور شکم، مهمترین چیزی است که باید نگرانش باشید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرادید، وزن فقط یک عدد است. اما افتادن به دام بندۀ ترازو شدن بسیار آسان است. خیلی‌ها به راحتی اجازه‌ می‌دهند که همین یک عدد احساسشان در مورد خودشان و بدنشان را شکل دهد.
 
متخصصان معتقدند که توجه بیش از حد به وزنتان می‌تواند از بین رفتن انگیزۀ شما برای دنبال کردن اهداف رژیم غذایی و تمرینات ورزشی‌تان شود. از طرفی، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که کسانی که به طور مرتب خود را وزن می‌کنند، کمتر دچار افزایش وزن می‌شوند.
 
در زیر با علائم رفتار نادرست با ترازو و نحوۀ درست برخورد با وزنی که ترازو از شما نشان می‌دهد آشنا می‌شوید:
 
دو بار در روز خودتان را وزن می‌کنید
پس از اولین وزن کردن، دوباره روی ترازو رفتن اطلاعات مفید دیگری در اختیارتان نخواهد گذاشت. به صورت هفتگی خود را وزن کنید و اعداد را ثبت کنید تا الگوی وزنیتان را در اختیار داشته باشید. اگر متوجه روندی دردسرساز در وزنتان شوید، می‌توانید به موقع دست به کار شوید. وزن شما با توجه به اینکه دیروز چقدر نمک خورده‌اید یا آخرین بار کی به دستشویی رفته‌اید، ممکن است تا 2.5 کیلو بالا و پایین شود. در نتیجه وزن کردن خود در فواصل اندک، در واقع هیچ اطلاعات مفیدی در اختیارتان نمی‌گذارد.
 
روی یک عدد تمرکز می‌کنید
عددی که ترازو نشان می‌دهد، تنها یکی از شاخصهای کاهش وزن قابل قبول است؛ چیزهای دیگری هست که ترازو به شما نشان می‌دهد. پژوهشهای بسیاری نشان داده‌اند که چربی دور شکم، مهمترین چیزی است که باید نگرانش باشید. با استفاده از یک ریسمان، دور شکم خود را اندازه بگیرید به شکلی که ریسمان از بند نافتان بگذرد. تا زمانی که دور شکمتان ثابت باشد یا کمتر شود، موردی برای نگرانی وجود ندارد.
 
ترازو روی مختان است
افراد رژیمی معمولاً دچار وسواس هستند. اگر مرتب مغزتان مشغول است که است که کی، کجا و چطور خودتان را وزن کنید، وقت آن رسیده که از ترازو دور شوید و روی چیزهای دیگر تمرکز کنید. توجه داشته باشید که پژوهشها نشان می‌دهند که کاهش وزن پایدار باید تدریجی باشد، نه ناگهانی. اینکه امروز نیم کیلو وزن کم کرده باشید یا اضافه، در روند کلی حرکت وزن شما در مسیر سلامتی، تاثیری ندارد.
 
از ترازو گریزانید
اینکه خودتان را از دست ترازو قایم کنید هم روش درستی نیست. دکتر کلارک، متخصص تغذیه، در این رابطه می‌گوید: "بیماری داشتم که در عرض یک سال 30 کیلو وزن کم کرد. دفعۀ بعد که او را دیدم دوباره 10 کیلو اضافه کرده بود." دکتر کلارک در مورد اینکه چه زمان حتماً باید خود را وزن کنید، چنین توصیه می‌کند: "از خودتان بپرسید، آیا لباسهایم آنطور که دوست دارم فیت تنم هستند؟ می‌توانم بدون به نفس نفس افتادن 2 کیلومتر راه بروم؟ اگر جواب بله باشد، احتمالاً نیازی به بالای ترازو رفتن ندارید. اگر جوابتان خیر است، حداقل یک بار در هفته خود را وزن کنید و اعداد آن را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند که حواستان به افزایش وزن ناسالم باشد."
منبع:Prevention.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha