شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 17522

ما از مغز خود انتظار داریم که ما را زنده و هوشیار نگه دارد.حتی در زمان خواب نیز تنظیم سیستم بدن به عهده مغز است. انجام محاسبات ریاضی پیچیده و به خاطر اوری بسیاری از رویدادها و دانسته ها نیز به عهده مغز است. هیچ ارگانی از بدن و حتی کامپیوتر و هیچ ماشین دیگری نمی تواند به پیچیدگی مغز باشد.

به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز، یکی از روش های مبهوت کردن و یا گیج کردن این دستگاه پیچیده این است که خون از الکل اشباع شود. در این شرایط ابتدا کلام فرد بریده بریده شده و تاری در بینایی اتفاق می افتد. سپس قدرت تصمیم گیری فرد دچار ا ختلال شده و تعادل وی از میان می رود.سرانجام استفاده بیش از اندازه از الکل حافظه مغز را دچار اسیب می کند. البته باید گفت که استفاده مرتب از نوشیدنی الکلی،فرد را  نسبت به عوارض جانبی ناشی از مصرف مقاوم کرده، اما از دست دادن حافظه اجتناب ناپذیر است.  این یکی از مسائل علمی در ارتباط با مغز است که به خوبی بررسی شده است.

هیپوکامپوس بخش کوچک و منحصر به فردی از مغز است که اطلاعات در آن ذخیره می شود تا سپس در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت ثبت شود. هیپوکامپوس کلمه ای لاتینی است به معنای اسب آبی، زیرا شکل هیپوکامپوس دقیقا شبیه اسب آبی است.

اگر این قسمت از مغز درست کار کند، تمام وقایع اطراف شما و حتی تفکر شما را ثبت می کند.اما الکل می تواند به راحتی و به طور موثری باعث خاموش شدن این عضو حساس شود.بعد از چند بار نوشیدن همچنان عملکرد حافظه کوتاه مدت برجا می ماند.کارهایی مثل گفتگو با دیگران، یادآوری اتفاقات گذشته ، تا قبل زا خاموشی هیپوکامپوس هنوز میسر است . اما آنچه امکان پذیر نخواهد بود امکان خلق حافظه جدید و قابل اعتماد می باشد.

بنابر این وقتی  فرد مست  صبح فردا از بستر برمی خیزد قادر نیست خاطرات شب قبل را به یاد آورد. زیرا در حالت مستی اتفاقات در حال وقوع ثبت نمی شود!!!



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha