معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر ضمن تشریح نحوه خدمت‌رسانی مراکز درمانی هلال احمر در داخل و خارج کشور، گفت: 20 داروخانه از مجموع 36 داروخانه هلال احمر ضررده هستند، اما فشار و درخواست مردمی باعث شده که با وجود مشکلات، به کارمان ادامه دهیم.

سلامت نیوز:معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر ضمن تشریح نحوه خدمت‌رسانی مراکز درمانی هلال احمر در داخل و خارج کشور، گفت: 20 داروخانه از مجموع 36 داروخانه هلال احمر ضررده هستند، اما فشار و درخواست مردمی باعث شده که با وجود مشکلات، به کارمان ادامه دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رضا رئیس‌کرمی در نشستی خبری با هدف تشریح فعالیت‌های دارویی و درمانی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه جمعیت هلال احمر در حوزه‌های دارو، توانبخشی، درمان، درمان‌های اضطراری و فعالیت‌های خارج از کشور نقش ایفا می‌کند، گفت: در حوزه توانبخشی جمعیت هلال احمر 105 واحد توانبخشی را در سراسر کشور دارد که در 9 ماهه اول سال 94 در این واحدها و همچنین در 327 مرکز بهداشتی و درمانی و واکسیناسیون جمعیت هلال احمر بیش از دو میلیون نفر خدمت دریافت کرده‌اند که 85 هزار و 818 نفر آنها در حوزه توانبخشی بودند. به ویژه اینکه عمده خدمات ارتوپدی فنی از سوی هلال احمر ارائه می‌شود.

ساماندهی توانبخشی 4 بیماری مهم در 95

وی با بیان اینکه اولین بیمارستان توانبخشی را جمعیت هلال احمر دارد، گفت: در سال آینده عمده فعالیت‌های ما در حوزه توانبخشی ساماندهی آن در حوزه‌های جدید مانند بیماران ام اس، قلبی – ریوی، فلج مغزی، ضایعات نخاعی و غیره است که بر اساس نیاز استان‌ها ارائه خواهد شد.

رئیس کرمی با تاکید بر اینکه توانبخشی به عنوان سطح سوم ارجاع سلامت شناخته شده، افزود: در حوزه خدمات درمان اضطراری دارای دو بخش هستیم، اولین بخش، واحدهای بهداشتی درمانی است که در همه استان‌ها وجود دارد و بخش دوم واحدهای سریع الاحداث است که تعداد آن 22 واحد است.

مانور "درمان اضطراری"؛ فردا

وی با بیان اینکه در سال 94 جمعیت هلال احمر دو دوره آموزشی بین‌المللی "جراحی جنگ" و "کمیته ارائه خدمات بهداشتی درمانی در حوادثی با انبوه حادثه دیده" داشته است گفت: همچنین با دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی و جامعه جراحان برای تامین نیروی جراحی اضطراری هماهنگی‌هایی را انجام داده و وارد کار شدیم که در این زمینه پیشرفت‌های خوبی را داشته‌ایم. همچنین در صدد تهیه اساسنامه و آیین نامه‌های لازم برای حوزه درمان اضطراری هستیم که مرکز اطلاع رسانی آن ایجاد شده و فردا مانور آن اجرا می‌شود. در این مانور در یک استان، اتفاقی فرضی رخ می‌دهد و اقدامات لازم انجام می‌شود و به طور منظم مشخص شده که هر استانی باید چه اقداماتی را انجام دهد. همچنین وظیفه مرکز درمان اضطراری نیز تعیین شده است.

فعالیت 8 مرکز عمومی و تخصصی در حوزه درمان داخل کشور

رئیس کرمی با اشاره به فعالیت‌های جمعیت هلال احمر در حوزه درمان داخلی گفت: جمعیت در حوزه درمان داخل کشور دو مرکز عمومی و شش مرکز تخصصی را راه‌اندازی و تجهیز کرده است. بر این اساس و با توجه به نیازسنجی از استان‌ها امسال وارد ارائه خدمات تخصصی در حوزه همودیالیز در استان سمنان شدیم و اگر تامین اعتبار لازم انجام می‌شد، آمادگی داشتیم تا در چند استان دیگر نیز این خدمت را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد:‌در این راستا در سال آینده با تامین اعتبارات لازم یا از سوی جمعیت هلال احمر یا با ظرفیت بخش خصوصی، می‌توانیم 100 تخت همودیالیز را راه‌اندازی کنیم.

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در کشور

رئیس کرمی یکی دیگر از اقدامات مهم هلال احمر در سال آینده را ورود به بحث‌های آموزشی،‌ بهداشتی و پیشگیری عنوان کرد و گفت: این موضوعات از نیازهای اصلی ما در کشور محسوب می‌شود. همچنین برنامه ریزی‌هایی برای ایجاد مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در سال آینده انجام شده است.

26 مرکز درمانی در 19 کشور

وی به حوزه درمان‌های خارج از کشور جمعیت هلال احمر اشاره و اظهار کرد:‌ جمعیت هلال احمر دارای 26 مرکز در 19 کشور دنیاست و در صددیم تا در سال آینده توانمندی‌های علمی، خدماتی و آموزشی کشور را در اکثر این کشورها نمایش دهیم. همچنین بنا داریم که جهت دهی فعالیت‌های ما در این مراکز در راستای فعالیت‌هایی باشد که به سمت درمان‌های تخصصی و فوق تخصصی رویم و بیشتر در حوزه‌های آموزشی فعالیت کنیم.

پول‌هایی که داده نشد و زنگ خطری که به صدا درآمد

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در ادامه با اشاره به وضعیت بودجه‌ای نامناسب این سازمان، گفت: بودجه مصوب ما 19 میلیارد تومان در سال 94 بوده است که تنها 23 درصد از بودجه مصوب را در حوزه توانبخشی تا پایان آذرماه دریافت کرده‌ایم و با همین میزان فعالیت‌هایی را ساماندهی کرده‌ایم. اما اگر این روند ادامه یابد به ویژه در حوزه توانبخشی به مشکل بر می‌خوریم. البته با دستور موافق ریاست و دبیر کل جمعیت هلال احمر از منابع داخلی جمعیت برای سر پا نگه داشتن مراکز استفاده شد. اما اگر این روال ادامه یابد ابتدا در استان‌ها و بعد در تهران در زمینه خدمت رسانی دچار مشکل می‌شویم.

تاسیس داروخانه هلال احمر در لرستان، مطالبه مردم است

رئیس کرمی با اشاره به حوزه دارو و داروخانه‌های جمعیت هلال احمر گفت:‌ به جز داروخانه مرکزی، جمعیت هلال احمر دارای 36 داروخانه در سراسر کشور است. البته در استان لرستان علیرغم پیگیری‌ها ما هنوز داروخانه جمعیت هلال احمر وجود ندارد، اما ایجاد این داروخانه مطالبه مردم است و مشکلات زیادی را در تامین داروهای خاص این استان داریم.

وظیفه تامین داروهای خاص را داریم

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر به جز لرستان در سایر مراکز استان‌ها داروخانه دارد، گفت: در استان لرستان مجوزهای استانی ایجاد داروخانه گرفته شده و منتظر هستیم تا کمیسیون ماده 20 سازمان غذا و دارو نیز به ما مجوز دهد که البته انتظارمان طولانی هم شده است. ما باید در هر استان یک داروخانه داشته باشیم؛ چرا که وظیفه تامین داروهای خاص را داریم. بنابراین بحث ایجاد داروخانه در لرستان را پیگیری می‌کنیم. علیرغم درخواست‌های مکرر مردم و مسئولان در سایر شهرستان‌ها، پیگیر ایجاد داروخانه هلال احمر نیستیم، اما در لرستان حق مردم است که یک داروخانه جمعیت هلال احمر در آنجا ایجاد شود که امیدواریم مجوز سازمان غذا و دارو در این زمینه صادر شود، البته پیش از این دکتر دیناروند قول‌های مساعدی در این زمینه داده‌ بودند.

سهم 3درصدی هلال احمر از گردش مالی بازار دارویی کشور

رئیس کرمی تاکید کرد: در میان 12 هزار داروخانه کشور تنها 36 داروخانه در اختیار جمعیت هلال احمر است و از نظر گردش مالی ما 500 میلیون تومان در میان 13 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارو در کشور را به خود اختصاص می‌دهیم؛ یعنی سه درصد گردش مالی دارو سهم هلال احمر است. در این میان 85 درصد قیمت دارو تحت پوشش بیمه است و ما 15 درصد را به عنوان فرانشیز دریافت می‌کنیم. حال پرداخت 85 درصد بیمه نیز با تاخیرهای بیمه‌ای مواجه است.

20 داروخانه هلال احمر زیان‌ده هستند

وی با بیان اینکه سود متوسط کشوری ما در حوزه دارو بجز داروخانه مرکزی، هفت درصد بوده است، گفت: از این 36 داروخانه جمعیت، 20 داروخانه ازجمله داروخانه لاهیجان ضرر ده هستند. اما فشار و درخواست مردمی باعث شده که علیرغم وجود مشکلات به کارمان ادامه دهیم.

رئیس کرمی با تاکید بر اینکه داروخانه لاهیجان نیز که درباره آن بحث‌های زیادی شد، پروانه تاسیس دارد، گفت: عمده فروش داروهای خاص با حاشیه سود بسیار پایینی همراه است و ما سعی می‌کنیم در مناطق محروم و دور افتاده نیز این داروها در دسترس مردم قرار گیرند و همچنین اغلب این داروها تحت پوشش بیمه هستند. ما خوشحالیم که این فشار اقتصادی متوجه داروخانه‌های ما می‌شود اما ما به وظیفه انسانی خود عمل می‌کنیم.

چرایی وابستگی هلال احمر به بودجه دولتی

وی در پاسخ به سوالی درباره چرایی وابستگی جمعیت هلال احمر به بودجه دولتی گفت:‌ یکسری از خدمات جمعیت هلال احمر فعالیت‌هایی است که به عنوان معین دولت انجام می‌دهیم؛ برای مثال فعالیت‌های امداد و نجات، حاکمیتی است و بودجه آن باید از سوی دولت تامین شود. همچنین در حوزه توانبخشی به ندرت شاهد مراکز دولتی هستیم و بیشتر مراکز هلال احمر خدمات این حوزه را ارائه می‌دهند. اگر هم بخواهیم با قیمت بخش خصوصی خدمات را ارائه دهیم، بسیاری از بیماران امکان پرداخت هزینه‌های آن را ندارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه فعالیت‌های جمعیت هلال احمر در سایر کشورها گفت: روند کار را در این کشورها بر اساس نیاز فعلی آنها تغییر می‌دهیم و به طرفی می‌رویم که توانمندی‌های آموزشی و مدیریتی را با آنها به اشتراک بگذاریم.

آخرین خبرها از مرکز هلال احمر در سومالی

رئیس کرمی درباره مرکز هلال احمر در کشور سومالی گفت: مرکز ما در سومالی تحت الحفاظه جمعیت هلال احمر این کشور و پلیس سومالی قرار دارد و مشکلی برای وسایل ما پیش نیامده در این زمینه در حال انجام قراردادی هستیم که مرکز را با کمک نیروهای سومالی بازگشایی کرده و ارائه خدمت کنیم.

جای خالی بیمه در خدمات توانبخشی

رئیس کرمی در پاسخ به انتقاد خبرنگاری درباره ارائه خدمات پزشکی ورزشی در بیمارستان‌های توانبخشی هلال احمر مانند نورافشار و رفیده گفت: ارائه خدمات پزشکی ورزشی هیچ منافاتی با خدمات توانبخشی ندارند. مشکلی که در بیمارستان نورافشار داریم، بحث تعرفه‌ها و عدم پوشش خدمات از سوی بیمه‌هاست. بر این اساس مجبوریم تا بخشی از این بیمارستان را به ارائه خدمات درمانی اختصاص دهیم، اما عمده فعالیت‌های آن بویژه در بخش کودکان و ارائه خدمات ارتوپدی به صورت رایگان یا با فرانشیز ناچیز است.

وی در زمینه ارائه خدمات فنی ارتوپدی گفت: در این زمینه در صددیم تا امکان ارائه این خدمات را برای مردم فراهم کنیم، اما هزینه‌های ارتوپدی فنی بسیار گران است. یکی از برنامه‌های ما این است که پروتزهای کاسمتیک را در سال آینده ایجاد کنیم، اما این خدمات بسیار گران هستند. بنابراین در حال حاضر چون باید بحث هزینه‌ها را تحلیل کنیم، سعی می‌کنیم تا مناسب‌ترین جنس را با مناسب‌ترین قیمت برای مردم ایجاد کنیم.

حضور سرمایه‌گذاران خارجی در هلال احمر در پساتحریم

رئیس کرمی درباره چگونگی خدمات دارویی و درمانی در پساتحریم گفت: امیدواریم بتوانیم نیازهایمان را از منابع اصلی وارد کنیم و از سرمایه گذاران خارجی در حوزه هلال احمر استفاده کنیم. همچنین بتوانیم تکنولوژی‌های جدید را که در گذشته به بهانه‌های مختلف آنرا به ما نمی‌دادند، در شرایط جدید دریافت و از آنها استفاده کنیم و اجناس بهتری را با کیفیت و قیمت مناسب تر به مردم ارائه دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره بودجه هلال احمر در سال 95 گفت: ما شرایط کلی مملکت را درک می‌کنیم، اما پیگیری‌های مکرری را از منابعی که باید در اختیارمان قرار گیرد، انجام می‌دهیم. البته قول‌هایی برای بودجه سال 95 به ما داده‌اند.

رییس‌کرمی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های هلال احمر در برنامه ششم توسعه، گفت: جمعیت هلال احمر به موازات تدوین برنامه ششم،‌ تدوین برنامه پنج ساله خود را نیز پیگیری می‌کند. بر این اساس تمام حوزه‌های مختلف جمعیت هم بر همین مبنا کار را پیگیری می‌کنند و امیدواریم هم در جمعیت و هم در حوزه‌های تخصصی برنامه‌های پنج ساله اعلام شود.

رئیس کرمی درپاسخ به سوالی در باره چگونگی روند تفاهم هلال احمر با وزارت بهداشت در زمینه واگذاری امور توانبخشی گفت:‌ وزارت بهداشت در چند ماه اخیر ورود خوبی به حوزه توانبخشی کرده و هر هفته جلسات خوبی با کارشناسان این حوزه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه حوزه توانبخشی از یک سری زیرساخت‌های قانونی بی‌بهره است، گفت:‌ بنابراین برنامه ریزی برای ایجاد این زیر ساخت‌ها در حوزه وزارت بهداشت انجام می‌شود. متولی مجموعه سلامت، وزارت بهداشت است و توانبخشی نیز جزو سلامت محسوب می‌شود، اما در بعد تصدی‌گری خدمات توانبخشی بحث‌هایی داشتیم. بعد از بحث‌های تعرفه‌ای و بیمه‌ای، بحث‌های بیمارستان‌های توانبخشی مطرح است نه مراکز نگهداری توانبخشی. بر این اساس بیماری که دچار سکته مغزی می‌شود، باید اقداماتی را در بیمارستان‌های عمومی برایش انجام داد و بعد از رفع خطر جانی ادامه کارش با توانبخشی بوده و بر عهده بیمارستان‌های توانبخشی است. ما عزم جدی در این زمینه داریم و امیدواریم موانع اداری، قانونی و بودجه‌ای مانع انجام این کار نشود؛ چرا که در استان‌هایی مانند خراسان رضوی، زنجان و تهران به لحاظ فضای فیزیکی آمادگی ایجاد این بیمارستان‌ها را داریم.

وی تاکید کرد: توانبخشی دارای چند حیطه است و ما فقط می‌خواهیم در حوزه توانبخشی پزشکی وارد شویم و به هیچ عنوان به حوزه‌های دیگر آن ورود نمی‌کنیم و سازمان بهزیستی نیز با این قسمت مخالفتی ندارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha