رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید است، گفت: نباید این دریاچه به نقطه غیر قابل بازگشت برسد.

سلامت نیوز:رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید است، گفت: نباید این دریاچه به نقطه غیر قابل بازگشت برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  روابط عمومی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ؛ معصومه ابتکاردر جلسه پایش دریاچه ارومیه در دانشگاه تبریز با اشاره به ساخت جاده دریاچه ارومیه اظهار کرد: مراحل اصلاح این جاده هر چه زودتر انجام گیرد تا جریان عبور و گردش آب به هر نحو ممکن اتفاق بیافتد.

وی با تاکید کرد: باید هر چه سریع تر نسبت به بازنگری و اصلاح مهندسی دریاچه ارومیه به نحوی که حداقل تاثیر درگردش آب و رسوب را داشته باشد، انجام گیرد.

رئیس سازمان حفاظت  محیط زیست گفت: ضروری است کانون های جدید تهدید ها و آسیب های حاصل از گرد و غبار شناسایی شده و برنامه های تفکیک اجرا شود.

ابتکار با اشاره به برنامه های شناسایی کانون های گرد و غبار از دانشگاه تبریز خواست تا گزارش های خود را در این زمینه در ستاد ملی مبارزه با گرد و غبار ارایه دهند تا در سطح ملی نیز اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه در سطح بین الملل نیز حساسیت ها به دریاچه ارومیه ایجاد شده است، افزود: مشارکت بین المللی برای احیای دریاچه ارومیه در حال انجام است.

ابتکارادامه داد: آثار خشک شدن این دریاچه علاوه بر اهمیت زیست محیطی آن می تواند نقشی در اقتصاد کشاورزی، منابع طبیعی و مردم منطقه داشته باشد.

وی تاکید کرد: مدیریت پروژه ها بسیار حساس است و این پایش باید بسیار دقیق و بر اساس برنامه زمان بندی شده پیش رود.

رئیس سازمان حففاظت محیط زیست گفت: میزان همخوانی با اهداف تعیین شده همراه با در نظر گرفتن زمان بسیار مهم است و هر چه قدر تاخیر داشته باشیم، خشک شدن دریاچه استمرار داشته و فعالیت های مخرب ادامه خواهد یافت.

ابتکارخاطر نشان کرد: توسعه اراضی کشاورزی و استفاده از آب زنگ خطری برای خشکی دریاچه ارومیه است و نباید صرفا به برنامه آبیاری تحت فشار توجه شود بلکه فرهنگ و نگرش مردم منطقه بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: باید آموزش چهره به چهره با روستائیان ادامه یابد تا حساسی و توجه به احیای دریاچه از درون خود مردم و با ایجاد جریان اجتماعی شکل بگیرد و گرنه سیاست های عملی اجرایی تاثیر گذار نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha