سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
کد خبر: 175266

آلودگی هوا و ترافیک دودزا با خطر ناباروری گره خورده است.

سلامت نیوز: آلودگی هوا و ترافیک دودزا با خطر ناباروری گره خورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، نتیجه پژوهشی در آمریکا نشان می‌دهد زنانی که در کنار بزرگراه‌های پر از آلودگی و ترافیک‌های دودزا زندگی می‌کنند، بیشتر از زنانی که در آب‌وهوای پاک زندگی می‌کنند دچار ناباروری می‌شوند.
پژوهشگران بیش از 36 هزار زن و محل سکونت‌شان را در فاصله سال‌های 1993 تا 2003 مورد بررسی قرار دادند که در طول مدت مطالعه حدود دوهزار و500 مورد از ناباروری زنانی خبر داد که در مناطق آلوده زندگی می‌کردند.
محققی به نام دکتر شِروسیماهالینگایی (ShruthiMahalingaiah) در این باره می‌گوید: «خطرپذیری‌ها با آنکه جزئی به نظر می‌رسد، اما همین خطرات کوچک می‌تواند تبعات جبران‌نا‌پذیری را به وجود آورد.» او در کالج دانشکده پزشکی بوستون عضوی ثابت است و رهبری این تحقیق را بر عهده‌ گرفته است.
همچنین پژوهشگر دیگری به نام مارک نیوون هوجین در این باره اضافه می‌کند: «افزایش این مشکلات کوچک می‌تواند عاملی شود برای به وجود آمدن یک مشکل بسیار بزرگ که گستره آن دامن بهداشت جهانی را می‌گیرد.»
او که محققی است از مرکز گستره‌شناسی محیط‌زیستی در مرکز بهداشت جهانی، می‌گوید: «در نظر گرفتن فرد به تنهایی شاید اهمیت این موضوع را نشان ندهد، اما اگر این نتایج را در بافت جامعه بررسی کنیم ذره‌ذره  این آلودگی‌ها باعث از بین رفتن جان انسان‌ها می‌شود؛ مخلوطی از ذرات جامد و مایعات که شامل گردوغبار، خاک و دوده می‌شود.»
این گروه از پژوهشگران داده‌های اطلاعاتی راجع به ذرات ناشناخته را جمع‌آوری و بررسی کردند. آنها دریافتند زنانی که در کنار بزرگراه‌ها زندگی می‌کنند حدود 5/1 درصد امکان اینکه دچار ناباروری اولیه و 21 درصد دچار ناباروری ثانویه شوند، نسبت به کسانی که در مناطقی با هوای مناسب زندگی می‌کنند، بیشتر است، این اعداد و ارقام تاثیرآلودگی در سنین بالاتر را به خوبی نشان می‌دهد. این گزارش توسط پژوهشگران مجله «تولید مثل انسانی» تهیه شده است.
ناباروری تنها یک مشکل از هزاران مشکلی است که آلودگی بر سر سلامت انسان‌ها می‌آورد و این آلودگی در شهرهای پرجمعیت با ترافیک‌های سرسام‌آور به اوج خود می‌رسد، بنابراین اگر می‌توانید از زندگی کردن در این مناطق خودداری کنید.
منبع: رویترز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha