بر اساس یک مطالعه جدید، برای پیشگیری از زمین خوردن (سقوط) مکرر سالمندان، باید ابتدا خمیدگی زانو را در این افراد درمان کرد.

سلامت نیوز: بر اساس یک مطالعه جدید، برای پیشگیری از زمین خوردن (سقوط) مکرر سالمندان، باید ابتدا خمیدگی زانو را در این افراد درمان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا،سالمندانی که در آنها نشانه‌های بی‌ثباتی زانو دیده می‌شود به طور مکرر در معرض خطر زمین خوردن هستند. زمین خوردن و صدمات ناشی از آن، تاثیرات مختلفی از لحاظ جسمی و روانی بر سالمندان دارد. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که تعیین درمان موثر برای بی‌ثباتی زانو در بیماران سالمند از اهمیت بسزایی برخوردار است.

خمیدگی زانو (Knee buckling) که معمولا به شکستگی زانو نیز تعبیر می‌شود، نشانه‌ای از بی‌ثباتی زانو است که اغلب افراد مسن به ویژه افرادی که زانو درد و یا آرتروز زانو دارند را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است به واسطه ضعف عضلانی و مشکلات تعادلی بدن ایجاد شود.

برای درمان بی‌ثباتی زانو می‌توان از تمرینات خاص بدنی و راهکارهایی استفاده کرد که در مفاصل زانو ثبات و استحکام لازم را ایجاد کرده و به حفظ سلامتی بیماران سالمند کمک کند.

به منظور این مطالعه دانشمندان 1842 نفر شرکت‌کننده که متوسط سن آنها 67 سال بود و در معرض ابتلا به آرتروز زانو بودند را مورد مطالعه قرار داده و دریافتند که در عرض 5 تا 7 سال، احتمال ابتلا به خمیدگی زانو و زمین‌ خوردنهای مکرر این افراد تا دو و سه برابر افزایش یافت. صدمات قابل توجه ناشی از زمین خوردن مکرر، سبب ایجاد ترس و ضعیف شدن اعتماد به نفس این بیماران شده و در نتیجه محدود شدن توانایی‌ها و فعالیتهای آنها را به همراه داشت.

زمین خوردن، صدمات ناشی از آن، ضعیف شدن اعتماد به نفس و عدم تعادل بدن در افراد مسن بسیار شایع بوده و مشکلاتی را برای این افراد از لحاظ توانایی بدنی به وجود می‌آورد. اما از آنجا که درد زانو یک نشانه مهم برای آرتروز زانو است، معمولا در خلال درمان این بیماری، نشانه‌های بی‌ثباتی مانند خمیدگی زانو و زمین خوردن نادیده گرفته می‌شود. این مطالعه برای اولین بار نشان داد که بی‌ثباتی زانو و خمیدگی آن دلایل مهم این مشکلات در بسیاری از افراد مسن مبتلا به زانو درد، هستند و باید همزمان با درمان آرتروز زانو، مورد بررسی قرار گیرند.

خوشبختانه، در حال حاضر امکان درمان بی‌ثباتی زانو و جلوگیری از خمیدگی آن از طریق تمرینات مخصوص ورزشی وجود دارد و در صورت عدم ابتلای فرد سالمند به آن می‌توان اقدامات پیشگیرانه از جمله کمک به راه رفتن، تقویت عضلات پا و تجویز کفش‌های مناسب را انجام داد. عمل جراحی نیز برای تعویض مفصل زانو می‌تواند در درمان این بیماری کمک موثری باشد.

منبع: ژورنال Arthritis Care & Research

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha