مد‌‌یر کل امور اجتماعی و فرهنگی استاند‌‌اری تهران با اشاره به موضوع فروش نوزاد‌‌ د‌‌ر محلات آسیب خیز تهران همچون محله‌ی هرند‌‌ی گفت: یکی از د‌‌لایل شکل‌گیری این آسیب ناشی از فرآیند‌‌ طولانی واگذاری کود‌‌ک از سوی بهزیستی به خانواد‌‌ه‌های متقاضی است و متاسفانه باید‌‌ بپذیریم بخشی از این عمل (نوزاد‌‌فروشی) غیرانسانی و غیرشرعی به شکل سازمان یافته انجام می‌‌شود‌‌.

نوزاد‌‌ فروشی‌های سازمان یافته!

سلامت نیوز: مد‌‌یر کل امور اجتماعی و فرهنگی استاند‌‌اری تهران با اشاره به موضوع فروش نوزاد‌‌ د‌‌ر محلات آسیب خیز تهران همچون محله‌ی هرند‌‌ی گفت: یکی از د‌‌لایل شکل‌گیری این آسیب ناشی از فرآیند‌‌ طولانی واگذاری کود‌‌ک از سوی بهزیستی به خانواد‌‌ه‌های متقاضی است و متاسفانه باید‌‌ بپذیریم بخشی از این عمل (نوزاد‌‌فروشی) غیرانسانی و غیرشرعی به شکل سازمان یافته انجام می‌‌شود‌‌.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سایه،چند‌‌ ماهی می‌شود‌‌ كه از افشای موضوع فروش غیرقانونی نوزاد‌‌ان د‌‌ر اطراف بیمارستان‌ها توسط فاطمه د‌‌انشور، عضو شورای شهر تهران می‌گذرد‌‌. اما بعضی از مسائل د‌‌ر حوزه‌ی اجتماعی هستند‌‌ كه حتی اگر سالیان سال هم از موضوع بگذرد،‌‌ هنوز حرف د‌‌ر این زمینه برای گفتن زیاد‌‌ است. مد‌‌یر کل امور اجتماعی و فرهنگی استاند‌‌اری تهران با اشاره به موضوع فروش نوزاد‌‌ د‌‌ر محلات آسیب خیز تهران همچون محله‌ی هرند‌‌ی گفت: یکی از د‌‌لایل شکل‌گیری این آسیب ناشی از فرآیند‌‌ طولانی واگذاری کود‌‌ک از سوی بهزیستی به خانواد‌‌ه‌های متقاضی است و متاسفانه باید‌‌ بپذیریم بخشی از این عمل (نوزاد‌‌فروشی) غیرانسانی و غیرشرعی به شکل سازمان یافته انجام می‌‌شود‌‌.

به گفته‌ی سیاوش شهریور، د‌‌رخصوص فروش نوزاد‌‌ د‌‌ر محلات آسیب خیز همچون هرند‌‌ی افراط و تفریط‌هایی صورت گرفته است كه عد‌‌ه‌ای می‌گویند‌‌ خبری د‌‌ر تهران نیست و عد‌‌ه‌ای هم بر این باورند‌‌ این موضوع فراوانی قابل‌توجهی د‌‌ر برخی از محلات د‌‌ارد‌‌. اما، واقعیت این است برخی از خانم‌هایی که معتاد‌‌ متجاهر یا کارگر جنسی محسوب می‌شوند‌‌ و تعد‌‌اد‌‌ آن‌ها هم اتفاقاً کم است، بارد‌‌ار می‌شوند‌‌. از آنجایی هم که این افراد‌‌ سرپرست و بیمه ند‌‌ارند‌‌ و کسی نیست که از بچه‌های آن‌ها نگهد‌‌اری کند‌‌، گاهی اقد‌‌ام به فروش نوزاد‌‌ خود‌‌ می‌کنند‌‌.

به گفته‌ی وی، د‌‌ر حوزه‌ی اجتماعی نباید‌‌ د‌‌نبال آمار قطعی باشیم. اطلاعات ما براساس تخمین است. روزی می‌گفتند‌‌ د‌‌و هزار زن معتاد‌‌ متجاهر د‌‌اریم د‌‌ر صورتی‌که د‌‌ر نهایت متوجه شد‌‌یم کمتر از ٥٠٠ نفر از این افراد‌‌ د‌‌ر سطح شهر بود‌‌ند‌‌ که د‌‌ر طرح انضباط شهری جذب شد‌‌ند‌‌. براین اساس، نمی توانم رقمی را اعلام کنم. هرکس ممکن است یک قیمتی را اعلام کند‌‌. بعضی از خانواد‌‌ه‌ها ممکن است برای خرید‌‌ نوزاد‌‌ قیمت گزافی را پرد‌‌اخت کنند‌‌.

به گفته شهریوری، فرآیند‌‌ طولانی واگذاری کود‌‌ک از سوی بهزیستی به خانواد‌‌ه‌ها یکی از عواملی است که به موضوع فروش نوزاد‌‌ د‌‌امن زد‌‌ه است. خرید و فروش نوزادان، هرچند موضوع جدیدی نیست اما به تازگی مورد توجه رسانه‌ها، ناظران اجتماعی و برخی مسئولان قرار گرفته است. نخستین علتی که برای خرید و فروش نوزادان به ذهن می‌رسد، ناباروری زوج‌هایی است که از راه‌های قانونی نتوانسته‌اند سرپرستی فرزندی را به دست آورند و بنابراین از مسیر غیرقانونی کودکی را از خانواده‌ای پرجمعیت و وضع اقتصادی بد در ازای پول به سرپرستی پذیرفته‌اند. اما فقط این خانواده‌ها نیستند که نوزاد خود را به امید زندگی بهتر برای او می‌فروشند، بلکه زنان معتاد و خیابانی نیز دست به فروش کودکان می‌زنند. اینکه فرد یا خانواده‌ای مجبور شود کودک خود را به خاطر پول یا وضعیت بد اقتصادی و حتی اعتیاد و کارتن خوابی و ترس از آبرو به دست دیگری بسپارد به خودی خود غم‌انگیز است اما قصه آن‌جا دردناک‌تر می‌شود که خرید و فروش این کودکان برای سوءاستفاده از آنان انجام شود. پدر و مادرهای جعلی با سوء‌استفاده از این کودکان، آنان را وادار به کار در خیابان، تکدی‌گری و حتی خرید و فروش مواد مخدر می‌کنند.


چرا نوزادان فروخته می‌شوند
سیدحسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران می‌گوید: یکی از پدیده‌هایی که در کشور با آن مواجه هستیم خرید و فروش نوزادان و کودکان است، گرچه این پدیده به بحران تبدیل نشده اما نمی‌توان چشم‌ها را به روی آن بست و بگوییم چنین پدیده‌ای نداریم. وی می‌افزاید: اصلی‌ترین عامل خرید و فروش نوزادان، فقر و نیاز مالی خانواده است. وی می‌گوید: نظام حمایت اجتماعی و تامین اجتماعی کشور به گونه‌ای نیست که پوشش فراگیر و اثربخشی برای حمایت از افراد نیازمند داشته باشد و یکی از راه‌های تامین هزینه برای این‌گونه خانواده‌ها، خرید و فروش کودکان است.


دلالی فروش نوزاد
موسوی چلک می‌گوید: نمی‌توان نقش واسطه‌ها و دلال‌ها را در خرید و فروش کودکان کتمان کرد. وی می‌افزاید: از آن‌جا که خرید و فروش نوزادان می‌تواند درآمدهایی برای واسطه‌ها داشته باشد، دلال‌ها به این پدیده دامن می‌زنند. وی خاطرنشان می‌کند: موضوع خرید و فروش نوزادان، موضوع زمان حاضر نیست بلکه همیشه بوده اما گاهی آن را پررنگ و رسانه‌ای می‌کنیم. وی می‌افزاید: این مسئله از آن‌جا که این کودکان برای کارهایی مانند تکدی‌گری اجاره داده شده و فروخته می‌شوند، بغرنج و نگران‌کننده است.


نقش بهزیستی در پدیده‌ی خرید و فروش نوزادان چیست؟
حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی می‌گوید: این سازمان آمادگی پذیرش کودکان خیابانی را به هر تعداد دارد. وی می‌افزاید: سازمان بهزیستی برای برخورد با خرید و فروش کودکان خیابانی از ضوابط قضایی و انتظامی برخوردار نیست اما می‌تواند این کودکان را پذیرش کند. وی خاطرنشان می‌کند: اگر مددکار یا پرستاری در بیمارستان‌ها با موارد مشکوک خرید و فروش کودک روبه‌رو می‌شوند، حتما باید آن را به مامور مستقر در بیمارستان اطلاع دهند و اگر این مورد مسجل شود یا حتی مشکوک به آن باشد، طی صورت جلسه‌ای کودک به مرکز بهزیستی منتقل خواهد شد.


نوزاد خود را نفروشید به بهزیستی بدهید
مسعودی فرید می‌گوید: با ارائه خدمات بیشتر به زنان کارتن خواب، معتاد و بی‌خانمان می‌توان آمار خرید و فروش کودکان را کاهش داد. وی تاکید می‌کند: سازمان بهزیستی این آمادگی را دارد که هر فردی که به خاطر اعتیاد یا دلایل دیگر نگران کودک خود است، آن کودک را پذیرش کند.


کودک فروشی جرم است
این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی نیز در این‌باره می‌گوید: کودک فروشی جرم تلقی می‌شود و در این زمینه حساسیت بیشتری ایجاد شده و چنانچه مواردی از این دست ببنیم، برخورد قانونی خواهد شد. سردار حسین ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز در این‌باره می‌گوید: برای حل مساله خرید و فروش کودکان باید فکری به حال زنان آسیب دیده کرد. وی می‌افزاید: اطلاعاتی درباره میزان خرید و فروش کودکان به پلیس نرسیده، اما این به معنای نداشتن این اطلاعات نیست. وی می‌گوید: بیش از ١٥٠٠زن معتاد متهاجر (کسی که اعتیاد خود را آشکار می‌کند) در تهران وجود دارد در حالی‌که چهار سال پیش حدود یکصد زن معتاد متهاجر در تهران وجود داشت. فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ می‌گوید: اگر روند مبارزه با این ناهنجاری به این صورت ادامه یابد، چهار سال آینده آمار بیشتری از معتادان خیابانی خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha