معاون امور گمرکی گمرک ایران از ترخیص بیش از 803 هزار تنی برنج از طریق گمرکات در 6 ماهه اول سال جاری خبر داد و گفت: اخبار مربوط به توقیف برنجهای وارداتی به کشور صحت ندارد.

محمدرضا نادری در گفتگو با مهر با اشاره به ترخیص بیش از 803 هزار تن برنج طی 6 ماهه ابتدای سال جاری از گمرکات کشور، گفت: علاوه بر این، بخشی از برنجهای وارداتی به کشور هنوز در گمرک وجود دارد و ترخیص نشده است، ولی بر اساس قانون صاحب کالا می تواند ظرف مدت مشخصی کالای خود را از گمرک ترخیص نماید.

بیشتر برنجهای وارداتی پاکستانی است

معاون امور گمرکی گمرک ایران افزود: بیشتر برنجهای وارداتی به کشور پاکستانی بوده و گزارش تفکیکی واردات برنج از کشورهای مختلف به کمیسیون کشاورزی ارائه شده است.

تاکنون محموله برنج توقیف نشده است

وی با تکذیب اخبار مربوط به توقیف برنجهای وارداتی به کشور، گفت: گمرک تا زمانی که مجوزهای لازم را داشته باشد، کالاها را ترخیص می کند و اجازه توقیف آنها را ندارد. به عبارت دیگر، وقتی به گمرک اعلام می شود که ترخیص کالا بلامانع است، گمرک نیز نمی تواند از آن ممانعت به عمل آورد.


نادری با تاکید بر اینکه اگر مجوز ترخیص کالا را به گمرک ارائه ندهند، و یا دستوری در مورد عدم ترخیص کالا به گمرک ارائه شود، ما نیز از ترخیص کالاها جلوگیری به عمل خواهیم آورد، اظهارداشت:  براین اساس، گمرک می تواند طبق ماده 131 قانون امور گمرکی، جلوگیری از ترخیص را صورتجلسه کرده و به صاحب کالا برای مرجوع کردن آن اخطار دهد.

گمرک حق دخالت ندارد

وی ادامه داد: اما وقتی اظهار نظر شفافی از سوی مراجع مربوطه صورت نگرفته است، گمرک نیز حق دخالت در مورد برنجهای خارجی وارداتی ندارد.

معاون امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به روال ترخیص کالا از گمرک، بیان کرد: در همه موارد از طریق وزارت بازرگانی کالاهای وارداتی ثبت سفارش می شود و سپس اگر کالایی نیز نیاز به مجوز خاصی داشته باشد باید توسط صاحب کالا از مرجع مربوطه مجوز اخذ شود.

نادری در ادامه تاکید کرد: سپس با در دست داشتن اصل مجوزها و ثبت سفارش، صاحب کالا مجوز را به گمرک برای ترخیص ارائه می کند و گمرک پس از تطابق کالا با اظهارنامه کالا، اقدام به صدور مجوز ترخیص می کند.

ترخیص برنج با مجوز 3 مرجع

به گفته وی در مورد برنج چون طبق روال گذشته سه مجوز از مراجع سازمان حفظ نباتات، وزارت بهداشت و سازمان استاندارد مورد نیاز است، گمرک بدون نظر این سه مرجع حق ترخیص برنج را ندارد. این سه مجوز از قبل وجود داشته و در حال حاضر نیز وجود دارد و تاکنون تغییری در مورد صدور مجوز و نحوه ترخیص حاصل نشده است.

معاون امور گمرکی گمرک ایران در پاسخ به این سئوال که آیا خود گمرک با سازمان استاندارد در مورد تجدید نظر برای ترخیص برنج از طریق گمرک مذاکراتی را صورت داده است یا خیر؟ گفت: اگر نیازی به مذاکره و یا لغو مجوز از طریق سازمان استاندارد وجود دارد خود این سازمان باید این مطلب را اعلام کند ، زیرا مدرک گمرک گواهی این سازمان است.

وی با اشاره به جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس با روسای سازمانهای استاندارد، گمرک، حفظ نباتات، نمایندگان وزارتخان بازرگانی و بهداشت اظهار داشت: نمایندگان دستگاههای مذکور گزارشات خود را در این خصوص ارائه کردند و در نهایت مقرر شد کارگروهی با ترکیب سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و مرکز تحقیقات برنج وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شود تا از برنجهای وارداتی سطح کشور نمونه برداری شود.

وی اضافه کرد: این آزمایشات و نمونه برداریها مورد قبول هر 3 مرجع قرار می گیرد که در نهایت نتیجه آن اعلام عمومی خواهد شد.

سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در اطلاعیه جدید خود با توجه به اظهارنظرهای مختلفی که در مورد غیربهداشتی بودن انواعی از برنجهای وارداتی در چند روز اخیر مطرح شده است ، اعلام کرد: بر اساس تصمیمات مسئولان رده بالای کشوری، تعداد یکصد نمونه از برنجهای موصوف از مبادی ورودی و همچنین از سطح بازارهای مختلف کشور توسط بازرسان استانی تهیه و در اختیار متخصصان ذیربط وزارتخانه های بهداشت و درمان، بازرگانی، جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران برای انجام آزمایشهای تکمیلی و نهایی قرار گرفته است.

این سازمان تصریح کرد: نتایج حاصله در اولین فرصت توسط مراجع ذیصلاح در چند روز آینده اعلام خواهد شد.

در جلسه اخیر کمیسیون کشاورزی مجلس مقرر شده است دستگاههای اجرایی ذیربط در روزهای آینده آزمایشهای مجددی بر روی این برنجها انجام دهند و سپس نتایج اعلام عمومی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha