چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸

جعفری دولت‌آبادی ضمن انتقاد از وضعیت شهر به گونه‌ای كه در برخی محلات و ساعات شبانه‌روز افراد معتاد در ملاءعام اقدام به استعمال مواد مخدر و روان‌گردان می‌كنند، از صحنه‌های جریحه‌دار‌كننده‌ احساسات عموم مانند كودكانی كه به جای تحصیل در چهارراه‌ها به كارهای متفرقه و بعضا گدایی می‌پردازند، گلایه كرد و اظهار داشت: غالب متكدیان و فروشندگان خیابانی به كارهای كاذب مشغول هستند و درصد قابل توجهی از آنها نیازمند نیستند.

مصرف علنی مواد مخدر در خیابان‌ها!

سلامت نیوز:جعفری دولت‌آبادی ضمن انتقاد از وضعیت شهر به گونه‌ای كه در برخی محلات و ساعات شبانه‌روز افراد معتاد در ملاءعام اقدام به استعمال مواد مخدر و روان‌گردان می‌كنند، از صحنه‌های جریحه‌دار‌كننده‌ احساسات عموم مانند كودكانی كه به جای تحصیل در چهارراه‌ها به كارهای متفرقه و بعضا گدایی می‌پردازند، گلایه كرد و اظهار داشت: غالب متكدیان و فروشندگان خیابانی به كارهای كاذب مشغول هستند و درصد قابل توجهی از آنها نیازمند نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، در جلسه مشترك دادستانی، شهرداری تهران و پلیس تهران آسیب‌های اجتماعی در تهران بررسی شد. آن‌گونه كه از محتوای این جلسه بر می‌آید راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی در كشور ما استفاده از ظرفیت نهادهای مختلف در این حوزه است. دادستان عمومی و انقلاب تهران در این جلسه به راهكار پیشگیری از آسیب‌ها پرداخت و با تاكید بر لزوم همكاری میان دادستانی، شهرداری، پلیس و رسانه‌ها‌ و همچنین استفاده از ظرفیت دیگر مراجعی كه قابلیت اطلاع‌رسانی و كمك دارند، مانند ائمه‌ جماعت، سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌های جمعی، گفت: همكاری مناسب این مراجع، نیازمند برنامه‌ریزی منظم و عملیاتی كردن آن است و با عنایت به گسترش طول و عرض شهر تهران، تسریع در این امر ضروری است.
 

جلسه‌ مشترك دادستانی، شهرداری تهران و پلیس تهران برای بررسی راهكارهای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی با حضور قالیباف شهردار تهران فرمانده پلیس تهران و جمعی از معاونان دادستان تهران و برخی مسئولان شهرداری تهران در دفتر دادستانی و به ریاست جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران برگزار شد. در ابتدای این جلسه، دادستان عمومی و انقلاب تهران مهم‌ترین مصادیق آسیب‌های اجتماعی شامل اعتیاد، تكدی‌گری، كودكان كار، طلاق و بیكاری را برشمرد و در تاثیر این آسیب‌ها بر چهره‌ شهر، تقسیم‌بندی آنها را مورد نظر قرار داد و گفت: برخی آسیب‌ها ظاهری و آشكار است كه از آن جمله، اعتیاد است. جعفری دولت‌آبادی ضمن انتقاد از وضعیت شهر به گونه‌ای كه در برخی محلات و ساعات شبانه‌روز افراد معتاد در ملاءعام اقدام به استعمال مواد مخدر و روان‌گردان می‌كنند، از صحنه‌های جریحه‌دار‌كننده‌ احساسات عموم مانند كودكانی كه به جای تحصیل در چهارراه‌ها به كارهای متفرقه و بعضا گدایی می‌پردازند، گلایه كرد و اظهار داشت: غالب متكدیان و فروشندگان خیابانی به كارهای كاذب مشغول هستند و درصد قابل توجهی از آنها نیازمند نیستند. او سپس به راهكار پیشگیری از آسیب‌ها پرداخت و با تاكید بر لزوم همكاری میان دادستانی، شهرداری، پلیس و رسانه‌ها‌ و همچنین استفاده از ظرفیت دیگر مراجعی كه قابلیت اطلاع‌رسانی و كمك دارند، مانند ائمه‌ جماعت، سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌های جمعی، اظهار داشت: همكاری مناسب این مراجع، نیازمند برنامه‌ریزی منظم و عملیاتی كردن آن است و با عنایت به گسترش طول و عرض شهر تهران، تسریع در این امر ضروری است.

افزایش آمار طلاق در كشور

همین یك ماه قبل، رئیس سازمان ثبت احوال كشور از ثبت ۱۲۲ هزار و ۳۴۰ واقعه طلاق در كشور با 4/2 درصد افزایش در كشور خبر داد و افزود: میانگین سن طلاق در مردان ۳۵ سال و سه ماه و در زنان ۳۰ سال و پنج ماه بوده و استان‌های گیلان، خراسان رضوی و كرمانشاه دارای بیشترین میزان ثبت واقعه طلاق و استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد وایلام دارای كمترین میزان ثبت طلاق در كشور در ۹ ماهه سال ۹۴ بودند. سید علیرضا آوایی افزود: میانگین طول مدت زندگی مشترك در طلاق‌های ثبت شده هشت سال و سه ماه بوده و 2/13 درصد زوج‌ها دوام زندگی كمتر از یك سال داشته‌اند و در مجموع 3/47 درصد طلاق‌ها مربوط به پنج سال اول زندگی مشترك بوده است. با این حساب هر ساعت 18 مورد، روزانه 443 مورد و ماهانه 13 هزار و 593 مورد طلاق در كشور ما رخ می‌دهد.

نباید به انتظار مدیریت یكپارچه نشست

در ادامه‌ جلسه، شهردار تهران با اشاره به تجربه‌ 30 ساله‌ خود در امور شهری و اجتماعی اظهار داشت: نباید به انتظار مدیریت یكپارچه شهری ماند. یكپارچگی از همدلی و همكاری سازمان‌های ذی‌ربط ایجاد می‌شود. قالیباف‌ به برنامه‌های سوم تا پنجم توسعه‌ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی كه به آسیب‌های اجتماعی توجه كرده، اشاره كرد و ضمن انتقاد از عدم پیگیری برای اجرا شدن این قوانین در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی، پیشنهاد كرد كه جلسات مشترك دادستانی، شهرداری، پلیس و دیگر مراجع ذی‌ربط به‌طور مشترك و ماهانه برگزار شود كه این پیشنهاد مورد استقبال دادستان تهران قرار گرفت. او برقراری انضباط شهری را وظیفه‌ مهم شهرداری دانست و از مناطقی كه كانون آسیب‌های اجتماعی است، مانند هرندی و دره‌ اسلام‌آباد، تحت عنوان حفره‌های شهری یاد كرد و نظارت دادستانی، پلیس و شهرداری را بر این مناطق ضروری دانست. او امنیت اجتماعی را ناشی از برقراری انضباط شهری اعلام نمود كه در پی آن، امنیت عمومی و داخلی به عنوان خواست مردم و حاكمیت محقق خواهد شد.

با كار فرهنگی مشكل آسیب‌ها حل نمی‌شود

در همین راستا، رئیس كمسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه كلان‌شهرهای كشور گفت: اقدام فرهنگی برای فردی كه گرسنه است و نمی‌تواند معاش خانواده‌اش را تامین كند، معنا ندارد. عادل مزاری درزمینه تاثیر توجه به امور فرهنگی بر وضعیت شهرها با اشاره به نظر شهردار تهران مبنی براینكه شهرداری باید از سازمانی صرفا خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل شود، گفت: امروزه حداقل در كلان‌شهرهای بزرگ و مراكز استان‌ها مردم از شهرداری‌ها توقع آسفالت و جمع‌آوری زباله و ایجاد فضای سبز ندارند، بلكه انتظار كار فرهنگی از این نهاد را دارند؛ یعنی از شهرداری؛ كتابخانه، سرای محله، خانه سلامت و... می‌خواهند. او در ادامه با بیان اینكه شكم گرسنه ایمان ندارد، تصریح كرد: بیكاری؛ اعتیاد، نزاع، افسردگی و طلاق را به دنبال دارد. اقدام فرهنگی برای فردی كه گرسنه است و نمی‌تواند معاش خانواده‌اش را تامین كند؛ معنا ندارد، لذا در اصل باید مشكلات اقتصادی حل شود. مشكل اساسی جامعه ما اقتصادی است. رئیس كمسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه كلان‌شهرهای كشور با تاكید براینكه با كار فرهنگی مشكل آسیب‌ها حل نمی‌شود، گفت: از طرفی صداوسیما برنامه خوب نمی‌سازد و شاهد سریال‌های پرمحتوا نیستیم. مزاری با اشاره به وجود بیش از 25 هزار كارتن‌خواب در تهران گفت: از این تعداد بیش از سه هزارتن زن هستند كه این آمار واقعا نگران‌كننده است.

كشف 36 آسیب در پایتخت

ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی، صدور احكام قضائی قاطع در موضوعات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی را در رفع مشكل تاثیرگذار دانست و گزارشی از نتایج اقدامات ناجا پیرامون آسیب‌های اجتماعی ارائه داد كه در بخشی از آن اعلام كرد: 36 مورد آسیب اجتماعی شناسایی شده است. یكی از مشكلات مهمی هم كه دغدغه درباره آسیب‌های اجتماعی را افزایش داده است تركیب شدن آسیب‌ها با یكدیگر است به حدی كه گفته می‌شود 73 درصد از جرایم اصلی جامعه در ارتباطی مستقیم با اعتیاد هستند.

ورود مدیریت شهری راهگشا نیست

یك مددكار اجتماعی و استاد دانشگاه درباره نحوه ورود مدیریت شهری در كنترل و مهار آسیب‌های اجتماعی به «آرمان» می‌گوید: در مدیریت یكپارچه شهری همه امور به عنوان خدمات شهری در یك سازمان جمع‌بندی می‌شود. محمد زاهدی اصل می‌افزاید: مدیریت شهری مسئولیت خدمات اجتماعی در حوزه شهری را بر عهده دارد و ورود این نهاد به بخش مدیریت آسیب‌های اجتماعی چندان موفق نخواهد بود. به گفته او با توجه به شرایط موجود در كشور در بعد مدیریت شهری یكپارچه و آسیب‌های اجتماعی بعید به نظر می‌رسد كه مدیریت شهری توان مدیریت آسیب‌های اجتماعی را داشته باشد. این مددكار اجتماعی با بیان اینكه مدیریت شهری مسئولیت‌های گسترده‌ای دارد و به این ترتیب نمی‌توان در كنترل آسیب‌های اجتماعی موفق بود، تاكید می‌كند: قبل از هر اقدامی باید‌سازو كارها مشخص و تقسیم كار نهادهای مختلف در حوزه مدیریت آسیب‌های اجتماعی ایجاد كرد. زاهدی اصل می‌افزاید: مدیریت یكپاره و هماهنگ در حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌تواند موثر باشد، اما ورود مدیریت یكپارچه شهری در مهار آسیب‌های اجتماعی چندان موفق نخواهد بود. به گفته او برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی باید یك سازمان اجرایی و موثق به مدیریت این قضیه بپردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha