حمله شبانه ماموران شهرداری تهران به کارواشی در سعادت‌آباد، جلسه دیروز شورای شهر تهران را تحت‌تأثیر قرار داد و بعضی از اعضای شورا ازجمله احمد مسجدجامعی و رحمت‌الله حافظی، معرفی خاطیان و برخورد با آنها را خواستار شدند.

سلامت نیوز: حمله شبانه ماموران شهرداری تهران به کارواشی در سعادت‌آباد، جلسه دیروز شورای شهر تهران را تحت‌تأثیر قرار داد و بعضی از اعضای شورا ازجمله احمد مسجدجامعی و رحمت‌الله حافظی، معرفی خاطیان و برخورد با آنها را خواستار شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، شنبه همین هفته، گروهی از ماموران شهرداری که ماموریت داشتند کارواش‌دریا را در سعادت‌آباد پلمب کنند، با یک وانت آجر و درحالی‌که چاقو و قمه در دست داشتند، به کارگران این کارواش حمله و تعدادی از آنها را به‌شدت زخمی کردند. انتشار تصاویر این کارگران در رسانه‌ها و همچنین فیلمی که لحظه برخورد و درگیری ماموران شهرداری با آنها را نشان می‌داد در روزهای اخیر بازتاب‌های زیادی در کشور داشته است. بسیاری از شهروندان ویدیوی این درگیری را در شبکه‌های اجتماعی موبایلی تماشا کردند. در شورای شهر تهران و جلسه علنی دیروز هم این موضوع محور تذکرها و گفت‌وگوهای اول جلسه قرار گرفت. تعدادی از اعضای شورا از رسانه‌ها انتقاد کردند که چرا در پوشش این حادثه بزرگنمایی کرده‌اند. حبیب کاشانی و احمد دنیامالی در این زمینه از شهرداری تهران حمایت کردند و گفتند مقصر اصلی بزرگ شدن این حادثه در افکار عمومی رسانه‌ها هستند!

مسجدجامعی:  رسانه‌ها مقصر نیستند
در شرایطی که «دنیامالی» انتشار گزارش تصویری این حادثه را مورد انتقاد قرار داده بود و با رویکردی کاملا سیاسی در دفاع از شهرداری می‌گفت این گزارش‌ها باعث سوءاستفاده رسانه‌های خارجی و ضربه به نظام می‌شود، «احمد مسجدجامعی»، عضو کمیسیون سلامت شورای شهر از مقصر جلوه دادن رسانه‌ها در حادثه کارواش سعادت‌آباد گلایه کرد و با انتقاد از سخنان برخی از اعضای شورای شهر درخصوص بزرگنمایی حادثه کارواش سعادت‌آباد از سوی برخی رسانه‌ها گفت: «چرا این‌قدر به رسانه‌ها بد می‌گوییم و چرا توقع داریم رسانه‌ها همیشه از ما تعریف کنند.»
او با بیان این‌که چندی پیش یک وانت متعلق به شهرداری در پیاده‌رو برخورد بسیار بدی با مردم داشت، ادامه داد: «من به وی درخصوص سد معبر برای عموم مردم تذکر دادم. بعضا شاهد ادبیاتی از سوی ماموران شهرداری هستیم که تنش را تشدید‌می‌کند و جای سوال است که آیا مملکت، قانون و دادگاه ندارد که از طریق راه‌های تنش‌زا مسائل بررسی می‌شود.»
مسجد‌جامعی افزود: «رسانه‌هایی که منعکس‌کننده اخبار کارواش بودند همان رسانه‌هایی هستند که درخصوص مدافعان حرم و... نیز مطلب نوشته و ما همه این رسانه‌ها را می‌شناسیم.»
او با بیان این‌که نماینده شهرداری نیز بر رفتار غلط و تهاجمی ماموران شهرداری در حادثه کارواش صحه گذاشته است، گفت: ‌ چرا رسانه‌ها را مقصر می‌دانید؟ نباید یکطرفه و تنها با شنیدن سخنان مسئولان شهرداری درخصوص این اتفاق تصمیم‌گیری کنیم. اعضای هیأت امنای مسجد قدس انسان‌های محترمی و تمامی آنها استادان فهیم و دارای مدارک عالیه هستند و باید توضیحات آنها در این خصوص را بشنویم.»

حافظی:  مسببان حادثه نیاز به رفتاردرمانی دارند
«رحمت‌الله حافظی» رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم در جلسه دیروز شورا نسبت به حادثه کارواش سعادت‌آباد، واکنش نشان داد و این حمله شبانه را مشابه حملات دوران مشروطیت توصیف و درخواست کرد عاملان این اتفاق مورد رفتاردرمانی براساس مبانی دینی و اخلاقی قرار بگیرند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ضمن تذکر به شهردار تهران درباره حادثه «حمله شبانه مأموران شهرداری به کارگران یک کارواش»، از وی خواست: در اسرع وقت نسبت به برکناری مسببان حادثه و معرفی آنان به مراجع قانونی اقدام کند.
حافظی در تذکر پیش از دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران، ضمن تبریک فرارسیدن ایام مبارک دهه فجر گفت: دیدن صحنه‌های حمله شبانه عده‌ای با حمایت عوامل شهرداری به کارگران کارواش دریا در سعادت‌آباد و ضرب‌و‌جرح آنان و غارت و تخریب اموال مردم، قلب و روح انسان را به درد آورده و آزرده‌می‌کند؛ این رفتارها تداعی‌کننده رفتارهای دوران مشروطه است.
او ادامه داد:  بدون‌شک مسببان این حادثه نیاز به رفتاردرمانی مبتنی‌بر مبانی دینی، اخلاقی و انسانی دارند. اگر شهرداری خود را مالک این زمین می‌داند و این ملک را در تصرف دارد و حتی اگر در روز قبل از حادثه از سوی شاغلان در کارواش ممانعتی برای پلمب این مجموعه صورت‌پذیرفته و منجر به درگیری نیز شده باشد، باید از مسیر قانونی و با استفاده از ابزارهای تعریف‌شده قانونی نسبت‌به احقاق حقوق خود اقدام می‌کردند، نه با تمسک به روش‌های غیرمنطقی و غیرقابل دفاع‌، زیرا این رفتارها با هیچ معیاری تطبیق نداشته و با هیچ دلیلی قابل توجیه نیست.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با بیان این‌که در آسیب‌شناسی این رفتار نیز می‌توان به وجود مصونیت‌ها و حمایت‌هایی که بیش از حد ضرورت اعمال‌شده اشاره کرد، افزود:  وقتی در تبصره‌های بودجه (تبصره٧) به شهرداری اجازه داده می‌شود اشخاص حقیقی و حقوقی تابعه را که در مراجع قضائی و انتظامی از آنان اقامه دعوی شده است، مورد حمایت قرار داده و وثیقه مورد نیاز و تأمین هزینه‌های خسارت ناشی از دعاوی دوران خدمت آنان را از محل املاک و اعتبارات مصوب پرداخت کند، چنین مصونیت‌هایی ایجادمی‌شود، حمایت از پرسنل جهت انجام قاطعانه وظایف محول آنان که امری پسندیده است، نبایستی فضای حاکمیت مطلق و خودقانون‌پنداری را به همراه داشته باشد.

حادثه کارواش سعادت‌آباد همچنان در دست پیگیری
محمد باقرقالیباف، شهردار تهران پس از انتشار فیلم و عکس‌های مربوط به حادثه کارواش دریا، از طریق روابط عمومی شهرداری تهران اعلام کرد که این حادثه در دست پیگیری است. مهدی چمران، رئیس شورا هم در این جلسه گفت:  نسبت به این مسأله با انصاف سخن گفته شود، اما امکان برخورد با این حادثه با تدبیر بیشتر بود و می‌توانستند با روش‌های مسالمت‌آمیز این موضوع را ختم‌به‌خیر کنند.
او از ورود سازمان بازرسی به این پرونده خبر داد و گفت:  کمیسیون نظارت شورا به همراه معاونت نظارت نیز این موضوع را پیگیری می‌کنند.
دیروز ناصر امانی، نماینده شهرداری در شورا نیز با بیان این‌که توصیف این اتفاق با حوادث مشروطه مناسب نیست، گفت: این نطق‌ها ما را یاد نطق‌های حماسی قبل از انقلاب می‌اندازد. در این حادثه چه کسی احمدشاه است و چه کسی چماق به دست است؛ این نوع مثال زدن و مقایسه درست نیست. در این شهرداری ۶۰‌هزار نفر خدمت می‌کنند و اگر خطایی هم اتفاق افتاده باید مرجع قضائی درخصوص آن اظهارنظر کند.
در ادامه این جلسه فیضی، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران هم گزارشی از پیشینه زمین مورد اختلاف در سعادت‌آباد ارایه کرد. به گفته او این ملک درازای واگذاری بخش‌هایی از زمین مسجدی در بلوار دریا از سوی شهرداری به این مسجد واگذار‌شده‌بود. در ‌سال۸۲ از شهردار وقت تهران درخواست می‌شود در قبال این زمین سه راهکار را انتخاب کند؛ نخست در قبال این زمین، زمین دیگری داده شود، دوم آن‌که پروانه تجاری صادر شود یا زمین دیگری در سطح منطقه به این مسجد واگذار‌شود که شهردار وقت تهران موافقت‌می‌کند ۳۲۹۷ متر زمین به تولیت این مسجد واگذار شود که این انتقال به‌صورت سند نبوده و تنها صورتجلسه آن موجود است.‌ سال ۹۲ شهردار وقت منطقه نگاهش به این زمین تغییر می‌کند.
به گفته فیضی پس از آن تلاش برای رسیدن به تفاهم از دو سو بی‌نتیجه می‌ماند تا این‌که در این‌ سال شهرداری این زمین را به فروش می‌رساند، اما مسجد از آن زمان حاضر نیست ملک فروخته‌شده را به صاحب آن واگذار کند.
این حادثه هم مثل همه حوادث مشابهی که در چند ‌سال اخیر در شهرداری تهران اتفاق‌افتاده و سیمایی خشن از برخورد ماموران شهرداری به‌ویژه ماموران سد معبر و ماموران اجرای احکام این سازمان را به نمایش گذاشته، درنهایت به این‌جا رسید که قرارشده کمیته پیگیری برای این حادثه تشکیل‌شود. مسئولیت پیگیری این موضوع از سوی شورای شهر تهران به کمیسیون نظارت شورا محول شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha