چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵

قاچاقچیان فصلی همانطور كه ماه‌های پایانی سال را فرصت مناسبی برای قاچاق آجیل و میوه می‌یابند، ششمین ماه سال را بهترین زمان برای قاچاق لوازم‌التحریر می‌دانند و ماه‌های دیگر هم درخور همان بازه زمانی اقلام قاچاق را روانه بازار می‌كنند.

سلامت نیوز:قاچاقچیان فصلی همانطور كه ماه‌های پایانی سال را فرصت مناسبی برای قاچاق آجیل و میوه می‌یابند، ششمین ماه سال را بهترین زمان برای قاچاق لوازم‌التحریر می‌دانند و ماه‌های دیگر هم درخور همان بازه زمانی اقلام قاچاق را روانه بازار می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت: با شروع زمستان و از همان نخستین روز‌های دی‌ تب و تاب بازار برای خرید‌های نوروزی آغاز می‌شود. به نظر می‌رسد سال 94 بازار خرید عید روز‌های متفاوت‌تری نسبت به سال‌های پیش پشت سر گذارد، زیرا امسال به دلیل گشایش‌های بین‌المللی مردم پیش‌بینی مشخصی از آینده بازار ندارند و به‌دلیل ترس از گرانی، زودتر از سال‌های گذشته به بازار‌ها شتافته‌اند. اما گذشته از استقبال زود هنگام مردم از بازار عید، قاچاقچیان خشكبار، پوشاك، میوه‌جات و... نیز خیلی زود فعال و دست به‌كار شده‌اند. اینها قاچاقچیان فصلی هستند كه نه فقط برای مایحتاج ایام عید، بلكه در هر فصل با توجه به نیاز‌ها و احتیاجات آن ایام از طرق غیرقانونی و زیرزمینی كالا و محصولاتی مقتضی را وارد كشور می‌كنند. قاچاقچیان فصلی همانطور كه ماه‌های پایانی سال را فرصت مناسبی برای قاچاق آجیل و میوه می‌یابند، ششمین ماه سال را بهترین زمان برای قاچاق لوازم‌التحریر می‌دانند و ماه‌های دیگر هم درخور همان بازه زمانی اقلام قاچاق را روانه بازار می‌كنند.
 

در هر فصل سال بنابر اقلیم یا مناسبات خاص بازار یك سری از كالا‌ها و محصولات رونق می‌یابد و میزان تقاضا در این بازار‌ها افزایش پیدا می‌كند. در همین حال افرادی از موقعیت سواستفاده كرده و به واردات اجناس ارزان از راه‌های غیرقانونی دست می‌زنند و محصولات قاچاق را وارد بازار می‌كنند. این اتفاق صرفا مربوط به روز‌های خاصی از سال نمی‌شود، بلكه قاچاقچیان فصلی همواره بازار خود را دارند و در هر بازه زمانی با توجه به شرایط بازار و میزان تقاضا، كالای قاچاقی خود را تغییر می‌دهند. به عنوان مثال قبل از شروع سال تحصیلی و در شهریور ماه موقعیت بازار را برای فروش لوازم‌التحریر مناسب می‌دانند و در حوزه قاچاق لوازم‌التحریر فعالیت می‌كنند یا از اواسط دی ماه باتوجه به نزدیك شدن عید نوروز، به بازار خشكبار و پوشاك نفوذ می‌كنند و با ورود به این بازار‌ها عرصه را برای تولیدكنندگان داخلی تنگ می‌كنند. این موضوع نه تنها تنظیم قیمت‌ها را در پی ندارد، بلكه نابودی تولید ملی و ضربه به قدرت خرید مصرف‌كننده نهایی را نیز به دنبال دارد. اما مساله اساسی مربوط به نظارت ورود اجناس قاچاق به كشور است كه به نظر می‌رسد مسئولان در این زمینه كوتاهی می‌كنند. گواه این سخن گسترش هر ساله قاچاقچیان فصلی است. حتی زمانی كه بسیاری از كارشناسان و رسانه‌ها رواج قاچاق فصلی را هشدار می‌دهند، مسئولان این موضوع را نادیده می‌گیرند و در صورت برخورد هم چندان سختگیرانه عمل نمی‌كنند. اما مساله تامل برانگیر و تاسف‌بار این است كه در برخی گزارش‌ها مشاهده می‌شود حتی گاهی این قاچاقچیان با نفوذ در برخی دستگاه‌ها بدون هیچ ریسكی به قاچاق كالا می‌پردازند.

توانمندسازی قاچاقچیان فصلی

اگرچه دولت یازدهم در این چند سال سعی بر این دارد تا با تامین مركبات مورد نیاز مصرف‌كنندگان، مشكل وكمبودی برای مصرف‌كنندگان در ایام نوروز به‌وجود نیاید و كشور به حدی از تولید مركبات رسیده كه حتی واردات مركبات از مبادی رسمی مممنوع است، اما همچنان شاهد ورود مركبات از مبادی غیرقانونی به كشور هستیم. در حالی این مركبات وارد كشور می‌شود كه به گفته معاون وزیر كشاورزی برای بازار شب عید هیچ نگرانی وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود 30 هزار تن مركبات خریداری و ذخیره‌سازی شود. اما در شرایط نامساعد كنترلی و نظارتی، فرصت طلبانی كه تجارت خود را بر پایه واردات زیرزمینی و قاچاق بنا كرده‌اند، به دلیل به حاشیه رفتن واردكنندگان قانونی، بیشترین بهره برداری را از نابه‌سامانی بازار دارند. هر چند ذات واردات قاچاق و پنهانی، اندازه‌گیری مستقیم آن را با مشكل رو به‌رو می‌سازد و معمولا بیشتر روش‌های اندازه‌گیری میزان كالاهای قاچاق، روش‌های تخمین غیرمستقیم اینگونه فعالیت‌ها است، اما واقعیت این است كه وقتی فعالیت رسمی به‌ویژه در شرایط ركود با هزینه بسیار بالا و دست‌اندازهای مستمر روبه‌رو می‌شود، بسترهای فعالیت اقتصاد غیررسمی گسترش می‌یابد. آنچه امروز به‌طور مستقیم در بازار و از گزارش‌های كمیسیون‌های مختلف مجمع واردات مشاهده می‌شود، ضعیف شدن واردكنندگان قانونی و شناسنامه‌دار و در مقابل توانمند شدن افرادی است كه بدون هیچگونه محدودیتی و بدون رعایت ضوابط و استانداردهای لازم و بدون ارائه خدمات پس از فروش و ضمانتنامه‌های معتبر، اقدام به واردات غیرقانونی كالاهای مورد نیاز مردم می‌كنند و علاوه بر اینكه حقوق گمركی و سایر حقوق دولت را پرداخت نمی‌كنند، مصرف‌كنندگان را نیز با مخاطرات جدی مواجه می‌سازند.

فرصت‌طلبی قاچاقچیان فصلی

یك تجارت چه به صورت قانونی و چه به شكل غیرقانونی براساس یك معماری منطقی تشكیل می‌شود و در قالب پردازش تحلیلی لحظه به لحظه رویدادهای داخلی و خارجی جریان پیدا می‌كند. مسلما فرصت‌طلبانی كه تجارت خود را بر پایه واردات زیرزمینی و قاچاق بنا كرده‌اند، به دلیل به حاشیه رفتن واردكنندگان قانونی، بیشترین بهره برداری را از نابه‌سامانی بازار گرفتار در ركود دارند. این هشداری است كه به‌ویژه در زمانی كه در حال نزدیك شدن به ایام خرید پایان سال هستیم به مسئولان داده می‌شود و باید به‌شكل جدی مورد اهتمام دولت قرار گیرد. هر ساله تامین‌كنندگان كالای قاچاق برای خرید شب عید مردم كیسه دوزی می‌كنند و به همین جهت تلاش واردكنندگان رسمی كشور برای تامین كالای شب عید دوچندان می‌شود اما نشانگر‌های اقتصادی حاكی از آن است كه در شرایط فعلی كه اقتصاد در ركود به‌سر می‌برد، تدارك قاچاقچیان هم مضاعف شده است و به همین جهت دولتمردان باید فازهای جدیدی از تسهیل تجارت را عملیاتی كنند كه خوشبختانه با اجرایی شدن برجام و سفر‌های اخیر رئیس‌جمهور امید می‌رود در آینده‌ای نزدیك بازرگانان كشور به آسانی فعالیت تجاری انجام دهند. همچنین با قوانین جدید گمركی و الكترونیكی شدن اطلاعات گمركی به نظر می‌رسد فعالیت‌های غیرقانونی گمركی كمتر شكل گیرد.

كشف محموله قاچاق میلیاردی گردو و بادام

با این حال حدود دو هفته پیش فرمانده انتظامی نقده از توقیف محموله قاچاق سه تنی گردو و مغز بادام چینی به ارزش یك میلیارد ریال در این شهرستان خبر داد، به‌طوری‌كه ماموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از دو دستگاه خودرو، مقدار سه تن گردو و مغز بادام چینی كشف كردند و در این زمینه چهار نفر متهم نیز دستگیر شدند. طبق گزارش كارشناسان ارزش محموله بادام و گردو كشف شده مبلغ یك میلیارد ریال عنوان شده است. سودآوری بالای قاچاق كالا، بیكاری و عدم وجود شغل پایدار از جمله مهم‌ترین عوامل مهم در گرایش برخی افراد به سوی قاچاق كالا محسوب می‌شود. لازم است دولت و مسئولان دولتی در زمینه ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان راهكارهای اساسی را در پیش گیرند. به گفته ماموران انتظامی، گردو و بادام هندی از جمله محصولات كشاورزی هستند كه به صورت قاچاق وارد كشور میشود و میزان گردویی كه از طریق قاچاق وارد كشور می‌شود، دو برابر تولید داخلی است. استان‌های مرزی همچون آذربایجان غربی از مهم‌ترین استان‌هایی است كه محور قاچاق كالا قرار گرفته و اگرچه بسیاری از محموله‌های قاچاق در استان كشف می‌شود اما اقدامات پیشگیرانه موثری در این راستا انجام نمی‌شود. به هرحال دولت و مسئولان باید توجه داشته باشند تا زمانی كه كنترل و نظارت خود را به حد لازم نرسانند، شاهد این اتفاقات هستیم. عدم نظارت و كنترل كافی در حوزه قاچاق كالا، باعث شده است قاچاقچیان فصلی بدون هیچ واهمه و نگرانی بازار‌های كشور را مصادره كنند و اقتصاد كشور را با اخلال مواجه سازند. رواج قاچاق علاوه بر اینكه تولیدكنندگان را به انزوا كشانده، باعث شده است كالای بی‌كیفیت به دست مصرف‌كنندگان نهایی رسد كه این امر اگر در حوزه خوزاك باشد، سلامت جامعه را با خطر مواجه می‌سازد. چه بسا افرادی كه به‌دلیل استفاده از برنج‌های نامرغوب كه به شكل قاچاق وارد كشور شد دچار بیماری‌های لاعلاج و كشنده شده‌اند. علاوه بر این، امروزه كه در شرایط پساتحریم قرار گرفته‌ایم، برای اینكه بتوانیم در بازار‌های بین‌المللی با دیگر كالا‌ها رقابت داشته باشیم، باید بساط قاچاق، چه از نوع فصلی و چه از هر نوع دیگر را از كشور برچینیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha