قائم‌مقام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: شهرهای 50 تا 100 هزار نفری را تحت پوشش پزشک خانواده به همان مفهومی که در روستا داریم، یعنی هر 4 هزار نفر یک پزشک، قرار می‌دهیم.

سلامت نیوز:قائم‌مقام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: شهرهای 50 تا 100 هزار نفری را تحت پوشش پزشک خانواده به همان مفهومی که در روستا داریم، یعنی هر 4 هزار نفر یک پزشک، قرار می‌دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دکتر ناصر کلانتری با بیان اینکه شهرهای 50 تا 100 هزار نفری را تحت پوشش پزشک خانواده به همان مفهومی که در روستا داریم، یعنی هر 4 هزار نفر یک پزشک خواهیم برد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در اکثر برنامه‌های تحولی در حوزه بهداشت پیشرو بوده است. به عنوان مثال اولین پایگاه سلامت در حاشیه شهر را در بهمن 93 راه‌اندازی کرده بودند و به عنوان پیشرو در این زمینه محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه در رفسنجان جایی نیست که مرکز سلامت جامع و پایگاه سلامت نداشته باشد، افزود: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در گسترش سخت‌افزاری حوزه بهداشت یعنی در زمینه گسترش پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع خدمات سلامت، به نحو احسن پیش می‌رود. همچنین این دانشگاه از نیروهای مراقب سلامت و سایر نیروهای خدمت‌دهنده به خوبی استفاده می‌کند که آنها را در طرح تحول نظام سلامت، پیش‌بینی کردیم.

کلانتری با اشاره به به کار گرفتن دندانپزشک و ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان در کلیه مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی رفسنجان، ادامه داد: به جرات می‌توانم بگویم که شاید این موضوع در کشور نمونه باشد. همه مراکز روستایی و شهری رفسنجان دارای دندانپزشک هستند که این نوید می‌دهد که مردم تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از خدمات بهداشت دهان و دندان نهایت استفاده را می‌برند.

قائم‌مقام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: در حوزه بهداشتی در سال جاری تمام همت خود را برای گسترش واحدهای ارائه‌دهنده خدمت به کار بردیم و توانستیم بیش از 95 درصد جمعیت حاشیه‌نشین و شهرهای 20 تا 50 هزار نفر را تحت پوشش قرار دهیم. همچنین نزدیک به 10 میلیون نفر از جمعیت شهرهای بالای 50 هزار نفر را تحت پوشش داریم.

کلانتری ادامه داد: برای سال 95 گسترش این واحدها به ساکنین شهرهای بالای 50 هزار نفر و کلانشهرها در برنامه‌های آتی حوزه بهداشت قرار دارد. همچنین به طور همزمان اولویت دیگری را برای سال آینده پیش‌بینی کردیم و بر اساس آن علاوه بر محتوای خدماتی که در این واحدها گسترش یافته، به کمیت خدمات، پوشش‌های مردم و پرونده‌های فعال سلامت برای همه خانوارها نیز توجه خواهیم داشت. همچنین به کیفیت این خدمات از جمله راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت برای همه مردم و غربالگری‌های مربوط به بیماری‌های غیرواگیر و مزمن توجه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در سال آینده توجه و تاکید فراوان حوزه بهداشت به توانمندسازی مردم، آگاه سازی و افزایش دانش سلامت مردم به عنوان خودمراقبتی است، گفت: این موضوع به عنوان اصلی‌ترین استراتژی و راهکار رسیدن به سلامت برای همه تعیین شده است. از طرفی در طرح تحول نظام سلامت طی 14 ماه در حوزه بهداشت 2800 واحد در کشور راه‌اندازی کردیم. این درحالیست که از زمان پیروزی انقلاب تا دو سال گذشته در مجموع در نقاط شهری کشور 4000 واحد ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی درمانی در سطح یک برای مردم تدارک داده بودیم.

قائم‌مقام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین اظهار کرد: در پایان سال 95 به شرط اینکه منابع پزشک خانواده شهری و یک درصد روستایی را که مجلس تصویب کرد، تخصیص یافته و به حوزه بهداشت تعلق بگیرد، همه مردم ساکن شهرها در کشور به مراقبت‌های نوین سلامت دست پیدا خواهند کرد و برای همه مردم پرونده خدمات سلامت به شکل الکترونیکی راه اندازی خواهیم کرد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha