یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 17543

یک متخصص زنان و زایمان گفت : در برخی موارد زایمان سیر طبیعی خود را طی نمی‌كند و برای خارج كردن جنین اقدامات دیگری انجام می‌شود كه از مهم‌ترین این مداخلات، جراحی بزرگ سزارین (رستم‌زایی) است كه به معنای خارج كردن جنین از محل برش جدار شكم و دیواره رحم است.

دكتر مریم كاشانیان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران در ادامه افزود: هرگاه به دلیل تنگی لگن مادر یا بزرگی بیش از حد بچه، زایمان طبیعی میسر نباشد، جنین در داخل رحم در وضعیت غیرطبیعی قرار گرفته باشد یا ریتم ضربان قلب جنین تغییر كند یا در مواردی كه زایمان طبیعی بیش از زمان مقرر طول بكشد یا مادر باردار مبتلا به پرفشاری خون یا بیماری قند باشد یا زایمان قبلی او به روش سزارین انجام شده باشد و هر گونه اختلال دیگری در پیشرفت زایمان رخ دهد، انجام جراحی سزارین برای حفظ سلامت مادر و جنین توصیه می‌شود.

دكتركاشانیان گفت: در ایران زنان باردار این تصور نادرست را دارند كه با انتخاب سزارین، هیچ گونه درد و مشكلی را تحمل نخواهند كرد و این در حالی است كه درد و عارضه پس از انجام سزارین ایجاد خواهد شد و از طرفی در كشور ما متخصصان زنان و زایمان بیشتر تمایل به انجام سزارین دارند تا زایمان طبیعی؛ چرا كه هدایت زایمان طبیعی تا مرحله آخر در حدود 5‌برابر بیشتر از جراحی سزارین زمان نیاز دارد.

وی در خاتمه اضافه كرد: تعرفه دریافتی زایمان طبیعی كمتر از سزارین است و همین متخصصان زنان را به این سمت متمایل می‌كند. مساله قابل توجه دیگر تبدیل شدن سزارین به اقدامی تجملی و لوكس است كه انجام زایمان به این روش برای مادر اعتبار می‌آورد و متأسفانه زنان كشور ما با چنین دیدی به جراحی سزارین نگاه می‌كنند و آن را روشی برای تسكین درد زایمان تلقی می‌كنند كه تصور اشتباهی است و باید اصلاح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha