توجه زنان جوان کشور را باید به مقوله سقط جنین و ناباروری جلب کرد. از نظر علمی حداکثر سن باروری در زنان 24 سال است که تا 30 سال تقریبا ثابت می‌ماند و بعد از 35 سالگی به علل فیزیولوژیکی که به طور طبیعی در بدن خانم ها اتفاق می‌افتد ریسک ناباروری، سقط و ناهنجاری‌های جنینی افزایش می یابد.

دکتر اشرف معینی، فوق تخصص نازایی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، به عنوان یک توصیه پیشگیری کننده و بهداشتی به زنان جوانی که اگر در پی فرزند هستند و زندگی آنها از نظر روحی و روانی به وجود فرزند وابسته است؛ توصیه کرد: بعد از ازدواج، فرزندان خود را به دنیا آورده و خانواده‌شان را تکمیل نمایند و سپس با استفاده از وسایل جلوگیری از باردارری، صاحب فرزندان بیشتری نشوند.

این عضو تیم پژوهشکده رویان گفت: مردم فکر می کنند که در سال‌های اخیر تعداد زوج‌های نابارور افزایش پیدا کرده است در صورتی که براساس آمار میزان ناباروری افزایش پیدا نکرده است بلکه سن ازدواج خانم ها و به تبع آن سن اولین بارداری افزایش یافته است.

دکتر معینی در قسمتی از سخنان خود با بیان اینکه معمولا زوج‌های مذکور به علل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اولین بارداری را به تعویق می‌اندازند، گفت: این در حالی است که افزایش سن ازدواج زنان عامل بسیار مهمی از سوی متخصصان نازایی تلقی می شود و در عین حال در کشوری چون ایران وجود فرزند برای پایداری و تداوم زندگی زناشویی مقوله‌ای اساسی و لازم است.

وی با بیان اینکه حدود 12 تا 15 درصد حاملگی‌ها در خانم‌های جوان منجر به سقط می‌شود، گفت: این میزان بعد از 40 و 42 سالگی به بیش از 75 درصد می‌رسد.

وی در خصوص علت اهمیت افزایش سن خانم در افزایش سن خطر سقط جنین، گفت : با افزایش سن ، سن تخمک افزایش و کیفیت آن کاهش پیدا می کند و لذا جنینی که از تخمکی با کیفیت بد حاصل می شود نیز کیفیت بدی دارد که منجر به سقط یا اصولا عدم باروری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha