محققان معتقدند درمان سیستم ایمنی و استفاده از آنتی بادی‌ها می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

محققان آمریکایی این مطالعه را با هدف بررسی تأثیر داروهای آنتی بادی - که در درمان سرطان پستان و درمان سیستم ایمنی بدن به کار می روند - در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر انجام داده اند.

نتایج تحقیقات نشان می دهد در بیمارانی که آنتی بادی دریافت کرده بودند تا 40 درصد کمتر از افراد دیگر احتمال خطر ابتلا به آلزایمر وجود داشت.

محققان معتقدند علت این مساله این است که درمان‌هایی که باعث مصونیت بدن می شوند بر روی تشکیل پلاک‌های بتاآمیلوید در مغز تأثیر می گذارند، به این گونه که از واکنش‌های التهابی در مغز جلوگیری می‌کنند. این پلاک ها یکی از نشانه‌های ویژه بیماری آلزایمر می باشد.

بیماران آلزایمر دارای سطح کمتری از آنتی بادی های آنتی بتاآمیلوید هستند. بنابراین متخصصان به دنبال روش‌هایی نظیر افزایش سطح این ماده هستند که یکی از آنها همین مصون سازی(تقویت سیستم ایمنی) میباشد.

تیمی از دانشکده پزشکی مانت سینای در نیویورک نتایج این مطالعه را بر روی 847 نفر از کسانی که حداقل یک بار از درمان وریدی مصون سازی گلوبولین که به IVIG موسوم است استفاده کرده بودند بررسی کردند.

قابل ذکر است، این نوع درمان(IVIG) درمانی است برای بیماران سرطانی و کسانی که دچار مشکل سیستم ایمنی هستند کاربرد دارد.

همه این افراد بالای 65 سال بودند و این درمان را در آوریل سال 2001 و آگوست 2004 دریافت کرده بوند. سپس نتایج این افراد با کسانی که احتیاج به این درمانها را نداشتند مقایسه شدند.

البته گفتنی است، این افراد هم همانند گروه قبلی فاکتورهای خطرزایی ابتلا به آلزایمر را داشتند.

این افراد تا اگوست سال 2007 تحت نظر و بررسی بودند و یافته های این مطالعه حاکی است که فقط 2/8درصد از کسانی که توسط IVIG درمان شده بودند به آلزایمر دچار شدند در مورد گروه دوم که این درمان را نداشتند این رقم به 4/8درصد رسیده بود.

دکتر هاورد فیلیت راهنمای این پروژه تحقیقاتی گفت IVIG بیش از 20 سال است که برای درمان بیماری های دیگر استفاده می‌شود، اما بنظر می‌رسد به وسیله هدف قرار دادن پلاک‌ها تأثیرات غیرمستقیمی هم برروی بیماری آلزایمر دارد.

وی می‌افزاید: این تحقیقات نشان می دهد درمان IVIG احتمالا از بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند داروهای فعلی آلزایمر که در بازار وجود دارد علامت‌های(نشانه ها) این بیماری را درمان می‌کنند ولی روش مصون سازی می توان علت اساسی آلزایمر را درمان کند».

فیل هانت مجری اصلی طرح آلزایمر می گوید: «این نوع تحقیقات دلگرم کنده هستند ولی تحقیقات کلینیکی بیشتری هم اکنون درحال اجراست تجویز بیش از اندازه ی آنتی بادیها می تواند باعث عوارض جانبی جّدی شود بنابراین قبل از اینکه این درمان قابل استفاده باشد باید به سؤالات مهمی پاسخ داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha