شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 175484

روز گذشته یك فوق تخصص قلب و عروق درباره اینكه چرا مردان زودتر از زنان دچار بیماری قلبی می‌شوند، توضیحاتی را مطرح كرد. این درحالی است كه رئیس انجمن ارولوژی ایران، نسبت به شیوع بیماری‌های كلیوی در مردان هشدار داد و گفت: بیماری‌های كلیوی در مردان سه برابر زنان است.

بیماری‌كلیوی در مردان 3 برابر زنان

سلامت نیوز:روز گذشته یك فوق تخصص قلب و عروق درباره اینكه چرا مردان زودتر از زنان دچار بیماری قلبی می‌شوند، توضیحاتی را مطرح كرد. این درحالی است كه رئیس انجمن ارولوژی ایران، نسبت به شیوع بیماری‌های كلیوی در مردان هشدار داد و گفت: بیماری‌های كلیوی در مردان سه برابر زنان است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت ششم اسفندمصادف با روزملی سلامت مردان در كشور است. در آستانه این روز اظهارنظر‌ها درباره سلامت مردان افزایش یافته است. در بررسی فاكتورهای سلامتی مردان باید گفت میانگین طول عمر مردان در همه جای دنیا همیشه كمتر از زنان بوده است. در طول صد سال گذشته تفاوت عمده‌ای از لحاظ تشخیص و درمان‌های پزشكی به وجود آمده است و به ویژه در كشورهای پیشرفته افراد تاكید بیشتری بر رژیم غذایی سالم و ورزش منظم و ترك سیگار دارند. در نتیجه این پیشرفت‌ها گرچه میانگین طول عمر مردان افزایش یافته است، اما هنوز هم مردان در سنین پایین‌تری نسبت به زنان می‌میرند. روز گذشته یك فوق تخصص قلب و عروق درباره اینكه چرا مردان زودتر از زنان دچار بیماری قلبی می‌شوند، توضیحاتی را مطرح كرد. این درحالی است كه رئیس انجمن ارولوژی ایران، نسبت به شیوع بیماری‌های كلیوی در مردان هشدار داد و گفت: بیماری‌های كلیوی در مردان سه برابر زنان است.
 

  میانگین طول عمر زنان و مردان افزایش یافته است، اما زنان همچنان جلوتر از مردان هستند و در واقع در كشوری مانند آمریكا تفاوت میانگین طول عمر مردان و زنان نسبت به یك قرن قبل بیشتر هم شده است و در نتیجه در میان سالمندان درصد بیشتری از زنان مشاهده می‌شوند. این روند منحصر به آمریكا نیست و در كشورهای توسعه‌یافته دیگر و نیز كشورهای در حال توسعه هم این وضعیت مشاهده می‌شود.

چرا مردان زودتر از زنان دچار بیماری قلبی می‌شوند؟

یك فوق تخصص قلب و عروق، كم‌تحركی را یكی از عوامل تپش قلب عنوان كرده و گفت: جنسیت نیز از عوامل خطر غیرمداخله در بروز بیماری‌های قلبی عروقی است به طوری كه مردان با اختلافی 10ساله، زودتر از زنان می‌توانند دچار بیماری قلبی ‌شوند. به گزارش ایسنا، حمیدرضا رشیدی نژاد با بیان اینكه باید با فعالیت فیزیكی مناسب، متناوب و مداوم، زمینه تپش قلب را در افراد كم كرد، گفت: آنچه بیشتر گریبانگیر جامعه بزرگسال است و مردم را متاثر می‌كند، بیماری‌های عروقی قلب است كه علت اصلی مرگ و میر نیز به شمار می‌روند. این فوق تخصص قلب و عروق ادامه داد: جنسیت هم از عوامل خطر غیر مداخله است ومردها با یك اختلاف 10 ساله، زودتر از خانم‌ها دچار بیماری قلبی می‌شوند. اما مهم این است در افرادی كه مستعد هستند و با افزایش طول عمر خطر بیماری قلبی و عروقی بیشتر می‌شوند. او گفت: فشارخون، چربی خون بالا، دیابت، استعمال دخانیات، استرس و كم تحركی از عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی هستند كه با مداخله در آنها می‌توان احتمال بروز بیماری‌های
قلبی - عروقی را كاهش داد.

بیماری كلیوی؛ مردان بیشتر از زنان

رئیس انجمن ارولوژی ایران، نیز نسبت به شیوع بیماری‌های كلیوی در مردان هشدار داد و گفت: بیماری‌های كلیوی در مردان سه برابر زنان است. اغلب مردان ایرانی به فكر سلامتی شان نیستند. عباس بصیری افزود: سنگ‌های ادراری و پروستات ازشایع‌ترین بیماری‌های مردانه است كه متاسفانه بسیاری از مردان زمانی به پزشك و درمان مراجعه می‌كنند كه فرصت‌های طلایی درمان ارزان وكم عارضه را ازدست داده‌اند. نصیری گفت: با توجه به شیوع انواع بیماری‌های مردانه، روز ملی سلامت مردان به عنوان یك روز سمبلیك و برای توجه مردم و مردان به سلامتی شان در نظرگرفته شده است. او تاكید كرد: متاسفانه در تمام دنیا و به ویژه در ایران مردان بین آحاد جامعه كمترین اهمیت را به سلامتی خود می‌دهند و زمانی برای درمان و اقدام پزشكی مراجعه می‌كنند كه در شرایط پیشرفته و نهایی بیماری هستند.

شایع‌ترین بیماری‌های مردان در ارولوژی

بصیری شایع‌ترین بیماری در حیطه بیماری‌های كلیه و مجاری ادرار را بیماری‌های سنگ‌های ادراری و پروستات دانست و گفت: شیوع بیماری سنگ كلیه در مردان بین دو تا سه برابر بیشتر از خانم‌ها بوده و در عین حال بیماری اذیت‌كننده، دردناك و با عوارض بسیاری است، به گونه‌ای كه در مراحل حاد بیمار را زمینگیر می‌كند. این ارولوژیست تاكید كرد: در سنین جوانی هم پروستات می‌تواند با ابتلا به التهاب و عفونت منجر به سوزش وتكرر ادرار، دردهای شكمی و... بروز كند كه این بیماری هم به نسبت شایع است.

تفاوت سلامت مردان و زنان

در آمریكا میزان كلی مرگ و میر در مردان41 درصد بالاتر از زنان است. مردان با احتمال 1/2بیشتر به علت بیماری كبدی، 7/2 برابر بیشتر به علت ایدز، 1/4 برابر با احتمال بیشتر به علت دست زدن به خودكشی، 8/3برابر به علت قتل نسبت به زنان می‌میرند. اما چرا این‌گونه است؟ پاسخ منفردی به این سوال وجود ندارد، بلكه مخلوطی پیچیده از عوامل زیستی، اجتماعی و رفتاری در این تفاوت دخیل هستند. هورمون جنسی مردانه یا تستوسترون مسئول شروع زودتر بیماری قلبی در مردان و هورمون جنسی زنانه یا استروژن عامل حفاظت زنان از بیماری قلبی است. فشار كاری و پرخاشگری معمولا به عنوان علت بیشتر بودن میزان مرگ و میر مردان نسبت به زنان عنوان می‌شود، و واقعا ممكن است حقیقتی در این نظر وجود داشته باشد. همچنین زنان نسبت به مردان با شبكه‌های اجتماعی بزرگ‌تر و بسیار قابل‌اعتمادتری ارتباط دارند. یك بررسی به وسیله موسسه پژوهشی نیوانگلند نشان داد كه 28درصد زنان وتنها 9 درصد مردان می‌گویند برای حمایت به دوستان‌شان متكی هستند. یا برای مثال مردان از دوران نوجوانی به بعد نسبت به زنان بیشتر خطر می‌كنند، و اغلب تاوان آن را با آسیب‌، جراحت و مرگ می‌پردازند.

جامعه ما مردمحور است

یكی از اعضای كمیسیون بهداشت مجلس ریشه ابتلای بیشتر مردان به امراض مختلف را نه در دلایل زیستی و هورمونی، بلكه در عوامل محیطی و اجتماعی منحصر می‌داند و این ریسك‌ها را مرور می‌كند. عابد فتاحی به «آرمان» می‌گوید: جامعه ما دیگر مرد سالار نیست، بلكه فقط مرد محور است. همه مردان در بیرون از خانه تحت فشار هستند در حالی كه شرایط كار اكثر زنان یا در منزل است یا در خارج از خانه. آنها فشار و استرس كمتری را در مقایسه با مردان تجربه می‌كنند. فتاحی می‌گوید: دیابت و پروستات درمیان مردان ایرانی شیوع پیدا کرده است، به طوری كه ارائه آمار دقیق مبتلایان به آن به دلایلی دقیق نیست. بیماری قلب و عروق قبل از 30 سالگی در مردان كشور زیاد است. این نماینده مجلس معتقد است: ریشه ابتلای زودهنگام مردان به بیماری‌های صعب العلاج مواد غذایی و سبك تغذیه نیست، زیرا از این نظر مردان و زنان تفاوتی باهم ندارند، بلكه عامل اصلی فشارها و استرس‌هایی است كه مردان در محیط بیرون از خانه آن را تجربه می‌كنند و زنان هرقدر هم كه در فضای عمومی مشاركت داشته باشند نمی‌توانند این حجم نگرانی و استرس را تجربه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha