معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در بیشتر کشورهای دنیا به ازای هر 27 هزار نفر یک مرکز مراقبت پرستاری خارج بیمارستانی وجود دارد، گفت: تأسیسات توسعه این مراکز در کشور ضرورت دارد.

سلامت نیوز:معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در بیشتر کشورهای دنیا به ازای هر 27 هزار نفر یک مرکز مراقبت پرستاری خارج بیمارستانی وجود دارد، گفت: تأسیسات توسعه این مراکز در کشور ضرورت دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمد میرزابیگی در مراسم گرامیداشت روز پرستار اظهار داشت: توجه ویژه و تمرکز در پرستاری جامعه‌نگر با ایجاد و گسترش مراکز و دفاتر ارائه مراقبت‌های پرستاری در سطح جامعه از برنامه‌های معاونت پرستاری در سال آینده است.

وی افزود: ‌آمارها حکایت از آن دارد که در کشورهای دنیا به طور میانگین به ازای هر 27 هزار نفر یک مرکز ارائه مراقبت‌های پرستاری برای مردم در خارج از بیمارستان‌ها وجود دارد اما در کشور ما به ازای حدود هر 400 هزار نفر برای یک مرکز مجوز گرفته شده اما در عمل این مراکز یا غیرفعالند یا ناقص و غیرعلمی اداره می‌شوند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: نبود تعرفه‌های به روز شده و عدم پوشش بیمه‌ای و نبود آیین‌نامه‌های قوی از جمله مشکلاتی است که سبب شده مراکز مراقبت‌های پرستاری خارج از بیمارستان‌ها توسعه نیابد.

میرزابیگی افزود: دومین هدف عملیاتی ما برای سال آینده شروع روند اجرایی اعطای پروانه صلاحیت حرفه‌ای به پرستاران واجد شرایط طی برنامه‌ای با زمانبندی و سطح‌بندی‌های معقول است و هدف اصلی این برنامه نیز ارائه خدمات پرستاری به مردم با وجود پرستارانی دارای هویت و صلاحیت حرفه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه تعریف و توسعه شاخص‌های پرستاری در ابعاد خدمتی، مدیریتی، روش‌های مراقبت و سایر زیرساخت‌های اساسی پرستاری است، افزود: علاوه بر برنامه‌های مهد پرستاری در سال آینده برنامه‌های بین‌بخشی دیگری نیز در تعامل بسیار خوب با سایر معاونت‌های این وزارت همچون تهیه سند عرضه و تقاضا، نظام پرداخت، تحول آموزش پرستاری، توسعه تحقیق و پژوهش، توسعه اخلاق و ارتباطات برای سال آتی در حال تدوین و پیگیری است.

* گروه‌های سیاسی در عرصه پرستاری دنبال صید و شکار نگردند

معاون پرستاری وزیر بهداشت به برخی از افراد و گروه‌های سیاسی و سیاست‌‌باز توصیه کرد: در این ایام سال پیشنهاد می‌کنم که این افراد در عرصه پرستاری با پخش دام و دانه دنبال صید و شکار نگردند.

میرزابیگی تصریح کرد: ما به همه پرستاران جز در مکتب عشق و عطوفت، ایثار و لطافت، اخلاق و معرفت و علم و هنر درسی نیاموخته‌ایم و از سیاست به ویژه در معانی سیاست‌زدگی، سیاسی‌کاری و ابزارمندی سیاسی هیچ نمی‌دانیم.

وی گفت: ما با سلامت و شادی مردم شادیم و با درد و ناراحتی مردم ناراحتیم لذا افراد سیاست‌باز بهتر است که دام و دانه خود را در جاهای دیگر پهن کنند و بگذارند پرستاری با اصل اصیل خود باقی بماند.

* به کارگیری 16 هزار نیروی پرستاری در طول اجرای طرح تحول

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به، بکارگیری 16 هزار نفر نیروی پرستاری از ابتدای طرح تحول سلامت، گفت: افزایش تا دو برابری ظرفیت دانشکده‌های پرستاری و اعمال این سیاست از مهر 94 از جمله اقدامات انجام گرفته است و غیرممکن بوده امروز پرستاری جویای کار باشد ولی بیکار بماند. در همین جا از مدعیان بیکاری برای چندمین بار درخواست می‌‌کنم آمارهایشان را مستند ارائه دهند تا مبادی ذیربط برای جذبشان اقدام کنند.

میرزابیگی بیان داشت: علاوه بر همه آموزش و تربیت‌ها در حوزه پرستاری به منظور به کارگیری 10 هزار نیروی یک ساله کمکی که کار بر زمین مانده بیماران را انجام می‌دهند صورت گرفته و باید توجه داشت که اقدامات انجام گرفته توسط این افراد تداخلی با کار پرستاران ندارد و شامل مراقبت‌های اولیه بالینی است.

وی گفت: در حوزه نظام پرداخت اگر چه قبول داریم دریافتی پرستاران متناسب با زحمت و تلاش آنها نبوده اما گام عملی مهم برای این موضوع برداشته شده است و چه به صورت پرداخت عملکردی و چه نظام نوین سابق، میزان و درصد پرداختی به کارکنان غیر پزشک از 16، 19، 20 و 22.5 درصد به حداقل 27.5 درصد و با احتساب پرسنل اورژانس به 29 درصد ارتقا یافته است.

* پرونده تعرفه‌های خدمات پرستاری به طور کامل به شورای عالی رفته است

معاون پرستاری وزیر بهداشت در ادامه گفت: پرونده تعرفه‌های خدمات پرستاری به طور کامل به شورای عالی  رفته و تاکنون چندین جلسه بین شورا و ذینفعان و سازمان برگزار شده است که متأسفانه یکی از فرصت‌‌سوزی‌های مهم در همین بحث توسط برخی افراد صورت گرفت.

میرزابیگی با بیان اینکه اعتبار مربوط به تجهیز پاویون پرستاری همزمان با تجهیز و نوسازی هتلینگ بیمارستان‌ها به طور کامل به بیمارستان‌ها پرداخت شده است، گفت: باید زیر نظر مدیران پرستاری تاکنون این اقدام به پایان رسیده باشد.

وی به راه‌اندازی سامانه هوشمند مدیریت پرستاری اشاره کرد و گفت: بهبود جایگاه مدیریت پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی در ستاد وزارت بهداشت از جمله اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: نظام اعتباربخشی که وقت زیادی از پرستاران گرفته بود و آنها را از بیمار و بیمار محوری دور کرده بود خوشبختانه در حرکت بومی و بین‌بخشی خود تغییرات اساسی در آن ایجاد شد و با همکاری این دو بخش تیم‌هایی به طور منظم حضور پیدا کرده و در مواقع لازم نتایج کار را به وزیر بهداشت منعکس می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha