کسانی که شاد هستند سالم هستند و کسانی که سالم هستند شاد هستند چرا که به فرمایش حضرت علی بعد از سلامتی خنده بهترین نعمت است.

نشاط اجتماعی، موضوعی فردی یا دولتی؟!

سلامت نیوز- *محمد عیوضی: کسانی که شاد هستند سالم هستند و کسانی که سالم هستند شاد هستند چرا که به فرمایش حضرت علی بعد از سلامتی خنده بهترین نعمت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه نوآوران، تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد یک انسان در بعد روانشناختی به دنبال رضایت است و رضایت عامل اصلی شاد بودن است واینکه ما چگونه می‌توانیم شاد باشیم به 3 قسم تقسیم می‌شود.

قسمت اول شادی است که آدمی بر اثر بدست آوردن یک موقعیت اجتماعی و موضوع رضایت بخش همچون خرید بستنی یا خرید خانه و ماشین به دست می آورد .این حس رضایت که انسان را شاد می‌کند پایین‌ترین سطح شادی است.

سطح دیگر شادی بعد موفق بودن انسانهاست که موفق بودن تعریفی دارد و براساس تعارف علمی موفق بودن یعنی رسیدن به هدف‌هایی که انسان برای خودش در یک بازه زمانی در نظر گرفته است و این رسیدن به هدف حال بسیار خوبی به آدمی می‌دهد.

در جامعه وقتی نگاه می‌کنیم به دلیل اینکه انسانها کمتر برای خودشان برنامه‌ریزی می‌کنند، کمتر هدف‌گذاری داشته و کمتر برای رسیدن به هدف برنامه‌ریزی می‌کنند و در نتیجه اغلب افراد، باری به هر جهت زندگی می‌کنند.برای همین توفیقی به وجود نمی‌آید و به نوعی آدم‌ها نه می‌دانند کجا هستند و نه می‌دانند کجا می‌خواهند بروند؟! در واقع نه جایگاه فعلیشان را می‌شناسند و نه می‌دانند کجا می‌خواهند بروند که این عاملی برای افسرده شدن افراد و افزایش اضطراب و ترس در جامعه است.

قسمت سوم شادی نیز گام برداشتن در مسیر اهداف معنوی است که این اصیل‌ترین نوع شادی است.

در این میان برای رسیدن به شادی و نشاط اجتماعی، در درجه اول آدم‌ها باید بفهمند کجا هستند، که این شناخت با کمکی که از بیرون می رسد و جامعه باید چنین شرایطی را برای هر فردی فراهم کند حاصل می شود.البته این موضوع که آیا جامعه روی افراد تاثیر می‌گذارد و یا افراد بر روی جامعه، بحث طولانی مدتی است که جامع‌نگرها و فردنگرها در خصوص آن نظرات متفاوتی دارند به نحوی که افراد جامعه‌نگر معتقدند جامعه ای که در آن زندگی می‌کنند باید تغییر یابد و فردنگرها بر این باورند که فرد باید درست شود تا جامعه درست شود.

اما به همان میزان که فرد برای کسب شادی و رضایت درونی خود بایدتلاش کند و به دنبال راهکارهای موجود باشد، دولت نیز وظیفه دارد امکانات شادی و جلب رضایت خاطر مردم را تامین کند تا زمینه های پیشرفت های علمی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در جامعه برای هر فرد فراهم باشد.

*روان درمان گر و مدرس دانشگاه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha