عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: محیط داخل دهان، سرشار از انواع میکروب های مفید است. شست و شوی زیاد دهان، باعث از بین رفتن بسیاری از این میکروب ها می شود که این مساله سلامت زبان را هم به خطر می اندازد.

سلامت نیوز:  عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: محیط داخل دهان، سرشار از انواع میکروب های مفید است. شست و شوی زیاد دهان، باعث از بین رفتن بسیاری از این میکروب ها می شود که این مساله سلامت زبان را هم به خطر می اندازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا،دکتر آرش منصوریان  افزود: زبان به طور مستقیم با غذایی که مصرف می کنیم، در ارتباط است. این عضو بدن، پرزهای چشایی دارد و همواره در حال حرکت است. همینطور زبان ما، چون در حیطه دید افراد دیگر قرار دارد، حتی در رابطه های اجتماعی هم اثرگذار است و از لحاظ روانی نیز نقش مهمی دارد.

این متخصص بیماری های دهان و فک و صورت اظهار داشت: در داخل دهان، بویژه روی زبان، میکروب های زیادی وجود دارد. استفاده از دهان شویه ها در طولانی مدت و رعایت بهداشت به طور افراطی، باعث برهم خوردن این فلور میکروبی یا همان میکروب های مفید بدن می شود. بنابراین استفاده از دهان شویه ها، تنها برای دوره ای پنج یا شش روزه کفایت می کند.

وی ادامه داد: بهتر است بجای استفاده از دهان شویه ها، از آب نمکی که زیاد شور نباشد، استفاده شود. البته استفاده از آب نمک هم، دو یا سه بار در هفته توصیه می شود. از طرف دیگر، چون پرزهای روی سطح زبان بسیار نرم هستند، یکبار شتشوی زبان با یک مسواک نرم در طول روز هم می تواند از بوی بد دهان جلوگیری کند.

منصوریان یادآور شد: زبان برخی افراد، پر از شیار است و حتی گاهی یک شیار بزرگ و نسبتا عمیق در وسط زبان دیده می شود. توصیه می شود که این افراد حتما هر روز زبانشان را مسواک کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: اگر بهداشت زبان، اصلا رعایت نشود، احتمال دارد که قارچ، گریبانگیر زبان شود که در این صورت، درمان های ضدقارچ توسط متخصص مربوطه آغاز می شود. در این حالت معمولا از دهان شویه ها استفاده می شود.

وی تاکید کرد: «آفت زبان» هیچ دلیل منطقی و خاصی ندارد. دلیل آفت زبان می تواند استرس، ضربه یا هر دلیل دیگری باشد. استفاده از داروهایی که در داروخانه ها وجود دارد، فقط می تواند به درمان علامتی آفت منجر شود. به عبارت دیگر فقط می تواند درد آفت را کاهش داده و دوره از بین رفتن آفت را کوتاه کند، اما نمی تواند به طور کامل، آفت را درمان کند.

 



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha