شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 175524

زمانی بود که مردم سرطان را یک بیماری نادر می‌دانستند اما امروزه بسیاری از افراد این ترس را دارند که نکند روزی مبتلا به سرطان شوند. همین ترس زیاد و شیوع سرطان‌های مختلف باعث شده است که در حال حاضر افسانه‌ها و شایعه‌های زیادی در مورد سرطان شکل بگیرد.

8 باور نادرست درباره سرطان

سلامت نیوز: زمانی بود که مردم سرطان را یک بیماری نادر می‌دانستند اما امروزه بسیاری از افراد این ترس را دارند که نکند روزی مبتلا به سرطان شوند. همین ترس زیاد و شیوع سرطان‌های مختلف باعث شده است که در حال حاضر افسانه‌ها و شایعه‌های زیادی در مورد سرطان شکل بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، این باورهای نادرست باعث افزایش اضطراب و نگرانی افراد می‌شوند و باعث می‌شود که افراد به‌جای تمرکز روی دلایل اصلی سرطان روی چیزهایی تمرکز کنند که هیچ تاثیری در احتمال ابتلا به سرطان ندارند. علاوه بر این، این افسانه‌ها و باورهای نادرست باعث کاهش امید فرد می‌شوند و درنتیجه شانس فرد در مبارزه با سرطان را کاهش می‌دهند و فرد به درمان‌های اثبات نشده روی می‌آورد.

       با توجه به تاثیر مخرب افسانه‌های مربوط به سرطان در ادامه به 8 مورد از این افسانه‌ها اشاره می‌کنیم که مراجع مهمی همچون موسسه ملی سرطان، انجمن سرطان آمریکا و انجمن آمریکایی تومورشناسی بالینی مهر تایید بر نادرست بودن آن‌ها می‌زنند.

        افرادی که مبتلا به سرطان هستند باگذشت هرسال احتمال مرگ آن‌ها افزایش می‌یابد. امروزه افراد مختلفی مبتلا به سرطان می‌شوند اما پیشرفت‌های پزشکی میزان بقای این بیماران و کیفیت کلی زندگی آن‌ها را بهبود بخشیده است. در طول سه دهه گذشته میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان 5 سال افزایش‌یافته است و بیش از 60 درصد این افراد پس از 5 سال از ابتلا به سرطان هنوز زنده هستند. آمارها نشان می‌دهد که در کشورهای پیشرفته‌ای همچون آمریکا میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان هرساله کاهش می‌یابد.

        آلودگی هوا در مقایسه با سیگار کشیدن احتمال ابتلا به سرطان ریه را بیشتر می‌سازد. تحقیقات نشان می‌دهند که احتمال ابتلا به سرطان ریه از طریق استشمام هوای آلوده بسیار کمتر از سیگار کشیدن است. بنا بر نتایج تحقیقات انجام‌گرفته، 87 درصد افراد مبتلا به سرطان ریه به دلیل سیگار کشیدن یا استشمام غیرمستقیم دود سیگار به این سرطان مبتلا شده‌اند. به‌عبارت‌دیگر، از هر 10 نفر مبتلا به سرطان ریه تقریبا 9 نفر آن‌ها به دلیل سیگار کشیدن یا استشمام بوی سیگار مبتلا به این سرطان شده‌اند.

        بعضی از محصولات ضد عرق، شامپوها، دئودورانت‌ها و دیگر محصولات بهداشتی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهند. این شایعه بر این پایه استوار است که مواد مضر موجود در این محصولات از طریق پوست جذب بدن می‌شوند یا از طریق زخم‌ها یا خراشیدگی‌ها وارد بدن می‌شوند. تحقیقات انجام‌گرفته این ادعا را تایید نمی‌کنند و در یکی از تحقیقات محققان با بررسی زنان مبتلا به سرطان پستان و زنان سالم دریافتند که هیچ رابطه‌ای میان سلامتی این زنان و محصولات بهداشتی آن‌ها وجود ندارد.

        تلفن‌های همراه باعث سرطان مغز می‌شوند. تاکنون هیچ دلیل قاطع و معتبری بیان‌نشده است که نشان دهد میدان‌های الکترومغناطیسی ساطع‌شده از تلفن‌های همراه و دیگر وسایل الکترونیکی شخصی باعث سرطان می‌شوند. اخیرا تحقیقی صورت گرفته است که نشان می‌دهد استفاده از تلفن همراه، حتی برای یک دهه، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان در میان کاربران تلفن همراه نشده است. باوجوداین، تحقیقات بیشتری در حال انجام است، اما ظاهرا تاثیر تلفن همراه در ابتلا به سرطان خیلی کم است.

        آب حاوی فلوراید خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. این افسانه‌ای است که از دهه‌ها قبل شکل‌گرفته است، اما تاکنون هیچ سندی ارائه نشده است که از این افسانه دفاع کند. اخیرا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تحقیقات انجام‌گرفته در این زمینه را موردبررسی انجام داده است و در هیچ‌یک از این تحقیق‌ها رابطه‌ای میان افزایش خطر سرطان و نوشیدن آب حاوی فلوراید نیافته است.

        روش درمان سرطان یافت شده است، اما سازمان‌های پزشکی روش درمان را پنهان نگه می‌دارد. در تایید نادرستی این باور باید گفت که محققان و درمانگرهای سرطان سازمان‌های پزشکی نیز مانند دیگر مردم عادی در معرض سرطان هستند و سرطان این افراد را نیز تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین، اگر این افراد روش درمان سرطان را می‌دانستند نباید مبتلا به آن می‌شدند و در صورت مبتلا شدن باید می‌توانستند خود را درمان کنند. علاوه بر این، اینکه بگوییم یک روش درمانی برای سرطان‌ها وجود دارد یک تصور غلط است، چون برای هر سرطانی به یک نوع درمان خاص نیاز است.

        سرطان یک بیماری دردناک است، بنابراین اگر احساس درد ندارید، بدانید که مبتلا به سرطان نیستید. بسیاری از سرطان‌ها درد کم یا هیچ دردی ندارند مخصوصا اگر در مراحل اولیه باشند. به همین دلیل است که باید دیگر علائم ابتلا به سرطان را موردتوجه قرار دهیم و هر از گاهی تست‌های غربالگری را انجام دهیم.

        اگر پدر یا مادر شما مبتلا به سرطان باشند، به‌احتمال‌زیاد روزی شما نیز مبتلا به سرطان می‌شوید. اگرچه شیوه‌های ابتلا به سرطان‌های مختلف متفاوت است، اما این را باید گفت که سرطان داشتن پدر یا مادر الزاما به این معنا نیست که فرزند به‌طور خودکار مبتلا به سرطان می‌شود. احتمال ابتلا به سرطان‌هایی همچون سرطان پستان، سرطان تخمدان و سرطان روده بزرگ از طریق عامل وراثت تنها 5 تا 10 درصد است.

       در پایان باید گفت که بهترین راه برای مقابله با هر نوع سرطان این است که خود را مجهز به دانش و اطلاعات حقیقی مربوط به سرطان کنیم.
منبع:EveryDayHealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha