رئیس جمعیت هلال احمر گفت: رسیدگی به آسیبهای اجتماعی جوانان وظیفه ذاتی این جمعیت است ولی برخی پژوهش ها نشان می دهد که شناخت دستگاههای رسمی از مسائلی که در بین جوانان می گذرد با واقعیت فاصله دارد.

سلامت نیوز: رئیس جمعیت هلال احمر گفت: رسیدگی به آسیبهای اجتماعی جوانان وظیفه ذاتی این جمعیت است ولی برخی پژوهش ها نشان می دهد که شناخت دستگاههای رسمی از مسائلی که در بین جوانان می گذرد با واقعیت فاصله دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، امیر محسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی درباره برنامه این نهاد در حوزه ساماندهی آسیبهای اجتماعی جوانان گفت: برنامه های متعددی برای کاهش آسیبهای اجتماعی در بین جوانان داریم که در آینده رسانه ای می شود اما واقعیت این است که در این زمینه شناخت دستگاههای رسمی از آنچه واقعا در بین جوانان می گذرد، فاصله دارد و ما مسئولان در این زمینه غفلتهایی داشته ایم.
گفت و گوی ما را با امیر محسن ضیایی بخوانید:

* در جمعیت هلال احمر سازمانی به نام سازمان جوانان وجود دارد، شما به عنوان رئیس این جمعیت، مهمترین آسیبهای اجتماعی در بین جوانان را چه می دانید و هلال احمر برای ساماندهی این حوزه چه برنامه ای دارد، البته شاید بگویید این یک سوال حاشیه ای است و مسئولیت اصلی هلال احمر در حوزه امداد و نجات است؟

ضیایی: اتفاقا این یک سوال اساسی و کلیدی است و نه تنها حاشیه ای نیست بلکه موضوعی است که مسقیما به هلال احمر مربوط می شود و وظیفه غیر مستقیم هلال احمر نیست، حتی آقای رئیس جمهوری نیز در هفته هلال احمر امسال فقط دو سوال از من پرسید یکی اینکه هلال احمر در حوزه آسیبهای اجتماعی چه کار کرده است؟ و دیگر اینکه هلال احمر برای جوانان چه کار کرده است؟ بنابراین اتفاقا این موضوع برای هلال احمر بسیار مهم است و طرحها و برنامه های زیادی در این حوزه در هلال احمر وجود دارد که تلاش می کنیم با اجرای آنها بتوانیم از ظرفیت اجتماعی این جمعیت برای کاهش و کنترل آسیبهای اجتماعی استفاده کنیم.

* از نظر شما چه آسیبهای اجتماعی مهمی، جوانان کشورمان را تهدید می کند؟
ضیایی: آسیبهای اجتماعی زیادی در بین جوانان وجود دارد، تاثیراتی که بیکاری روی جوانان می گذارد، بسیار وسیع است، تهاجم فرهنگی هم وجود دارد و نقطه تمرکز این تهاجم هم روی جوانان است، بیگانگان برای جوانان ما برنامه ریزی می کنند، جوانی که وضعیت شغلی مناسبی ندارد و از آن طرف نمی تواند ازدواج کند، طبیعی است که در معرض آسیب قرار می گیرد.
جمعیت هلال با ظرفیتی که دارد، می تواند بسیاری از این جوانان را تحت پوشش بگیرد و آموزشهایی را در اختیار جوانان قرار دهد تا از جوانان افراد مفیدی برای جامعه و همچنین برای هلال احمر بسازد. چنین ظرفیتی شاید در هیچ تشکیلات دیگری وجود نداشته باشد.
جمعیت هلال احمر یک تشکل غیر سیاسی است و هر کسی با هر شرایطی و با هر اعتقادی می تواند در فعالیتهای بشردوستانه و صلح دوستانه این جمعیت شرکت کند.
این خدمات، با مذاق همه جور در می آید و این آمادگی در هلال احمر وجود دارد که هر چه بیشتر جوانان را در این عرصه ها جذب کنیم و هر چقدر بیشتر بتوانیم جوانان را جذب کنیم تا حد بیشتری می توانیم از آسیبهای اجتماعی جلوگیری کنیم. برنامه های متنوعی در این حوزه داریم که باید آنها را گسترش دهیم و رسانه ای کنیم.

* مثلا چه برنامه هایی؟
ضیایی: برنامه های متنوعی داریم سازمان جوانان هلال احمر از پنج سالگی تا 29 سالگی برای افراد و جوانان برنامه دارد که به زودی مسئول این سازمان این برنامه ها را اعلام می کند.

* برای ساماندهی آسیبهای اجتماعی جوانان چه مشکلاتی وجود دارد؟
ضیایی: مهمترین مشکل این است که ما (مسئولان) هنوز جامعه، جوانان و خواسته های آنها را به خوبی نمی شناسیم و جوانان به سمت دیگری می شوند و البته ما هم در این پدیده مقصریم. سازمانهای مختلفی در حوزه جوانان در کشور داریم، اینها کجا هستند و چرا نمی توانند موفق عمل کنند، راه حل این است که از متخصصان استفاده کنیم و جوانان را به میدان بیاوریم. در خود هلال احمر در حوزه های امدادی،جوانان فعال و مفیدی داریم که آدم کیف می کند آنها را می بیند.

* هلال احمر چند نفر از جوانان را تحت پوشش دارد؟
ضیایی: 650 هزار جوان را در هلال احمر زیر پوشش داریم. باز هم تکرار می کنم که رسیدگی به امور جوانان یک کار حاشیه ای برای هلال احمر نیست بلکه یک وظیفه ذاتی است، ممکن است روزی دولت تصمیم بگیرد، مثلا وزارت امداد و نجات درست کند و در آن صورت مسئولیت امداد و نجات هلال احمر کمرنگ شود اما هیچ کس نمی تواند مسئولیت هلال احمر را در حوزه جوانان بگیرد، البته قبول داریم که هنوز نفوذمان در بین جوانان کم است.

*آیا هلال احمر برای شناخت بهتر از آسیبهای اجتماعی در بین جوانان و مسائلی که در بین آنان می گذرد، پژوهش و تحقیق هم انجام می دهد؟
ضیایی: لزوما ممکن است در این زمینه پژوهش انجام ندهیم اما از پژوهش های دستگاههای دیگر از جمله وزارت بهداشت استفاده می کنیم، یکی از این پژوهشها که اخیرا در اختیار هلال احمر قرار گرفته است، نشان می دهد که آمار و گزارشهای رسمی چقدر از آنچه در حقیقت در بین جوانان می گذرد، فاصله دارد و ما مسئولان خوابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha