یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه افراد ساکن در مناطق آلوده کمبود ویتامین D دارند، از تشدید ابتلا به پوکی استخوان شهروندان بر اثر آلودگی هوا خبر داد.

سلامت نیوز:  یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه افراد ساکن در مناطق آلوده کمبود ویتامین D دارند، از تشدید ابتلا به پوکی استخوان شهروندان بر اثر آلودگی هوا خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،شیرین حسنی رنجبر (فوق تخصص غدد و متابولیسم) اظهار کرد: عوامل متعددی از جمله بالا رفتن سن، کمبود ویتامین D، مصرف سیگار، ‌اختلالات هورمونی، بیماری‌های گوارشی و التهابی و همین طور مصرف برخی دارو‌ها مثل کورتون به تنهایی یا در ترکیب با هم در ایجاد بیماری پوکی استخوان یا استئوپروز نقش دارند. در این بیماری به دلیل کاهش شدید تراکم استخوان‌ها، احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش پیدا می‌کند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص نقش آلودگی هوا در ایجاد استئوپروز گفت: آلودگی هوا با ایجاد اختلال در تابش اشعه خورشید و ایجاد مانع در جذب ویتامین D می‌تواند؛ احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

وی ادامه داد: همچنین تغییر فاکتور التهابی و نیز نقش احتمالی سرب در استخوان و در پی آن احتمال ایجاد اختلالات هورمونی نیز در از بین بردن سلامت استخوان‌ها تاثیر دارند.

حسنی رنجبر با اشاره به مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف در خصوص ارتباط بین مصرف سیگار، آلودگی هوا و کمبود ویتامین D و کاهش تراکم استخوان گفت: در ایران نیز قبلا مطالعاتی انجام شده بود که ارتباط بین کمبود ویتامین D و آلودگی هوا در مناطق مختلف تهران را بررسی می‌کرد و نتایج نشان می‌داد؛ کمبود ویتامین D در مردان ساکن در مناطق آالوده ۸۶ درصد بود، در حالی که در مناطق پاک این کمبود به حدود ۶۱ درصد می‌رسید و به لحاظ آماری این به آن معناست که در مناطق آلوده افراد بیشتر دچار کمبود ویتامین D هستند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم بیان کرد: در خصوص بیماری استئوپروز، چند مطالعه جدید وجود دارد که نشان می‌دهد؛ ارتباط بین آلودگی هوا و غلظت مونوکسید کربن و نیتریک اکسید موجود در هوا با وجود بیماری استئو پروز در مردان و زنان ارتباط وجود دارد.

وی با بیان اینکه عوامل دیگر مثل رژیم‌های غذایی، دارو‌ها، ورزش و بیماری‌ها در بروز بیماری استئوپروز دخیل است، گفت: اما مطالعات در تایوان و مکزیک، نشان داده است که استئوپروز در مناطق آلوده بیشتر است. گرچه این مطالعات بین آلودگی هوا و بیماری استئو پروز زیاد نیست، ولی به هر حال این مطالعات جدید این ارتباط را نشان داده است.

حسنی رنجبر افزود: ارتباط بین بیماری استئوپروز و شکستگی یک مسئله مشخص است، ولی در مورد اینکه بین آلودگی هوا و افزایش شکستگی ارتباطی وجود داشته باشد؛ هنوز مطالعه‌ای وجود ندارد.

وی با تاکید بر لزوم انجام مطالعه‌ای در خصوص ارتباط بین استئوپروز و آلودگی در شهرهای ایران گفت: با در نظر گرفتن اینکه نقش تاثیرگذار آلودگی هوا در کمبود ویتامین D کاملا مشخص است؛ جایگزینی کلسیم و ویتامین D کافی در افرادی که در معرض آلودگی شدید و پوکی استخوان قرار دارند؛ قویا توصیه می‌شود.

 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha