یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 175592

محققان انگلیسی هشدار داده اند که مصرف قرص آهن می تواند طی 10 دقیقه به بدن آسیب برساند. نتایج آزمایش ها نشان می دهد که این ماده به سرعت به رگ های خونی آسیب می رساند.

تاثیر نامناسب مصرف زیادقرص آهن

سلامت نیوز: محققان انگلیسی هشدار داده اند که مصرف قرص آهن می تواند طی 10 دقیقه به بدن آسیب برساند. نتایج آزمایش ها  نشان می دهد که این ماده به سرعت به رگ های خونی آسیب می رساند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، این بررسی  نشان می دهد ، قرص آهن می تواند 10 برابر آهن مورد نیاز را وارد سیستم گردش خون کند. از این رو ضروری به نظر می رسد که پزشکان در تجویز این قرص دقت بیشتری داشته باشند.


آهن یک عنصر اساسی برای زندگی است. بسیاری از زنان آن را  پس از زایمان ،برای درمان کم خونی مصرف می کنند.کم خونی ناشی از پایین بودن میزان این ماده  معدنی ایجاد می شود.به گفته متخصصان مردان به طور متوسط  نیاز به روزی 8.7 میلی گرم  و زنان در دوران قاعدگی نیاز به حدود 14.8 میلی گرم  دارند. زنان بار دار نیز برای رشد جنین به این ماده کانی نیاز پیدا می کنند.زنان نسبت به مردان نیاز به آهن بیشتری دارند تا سالم بمانند.


یک صد گرم استیک  حاوی 3میلی گرم آهن است در حالی که همان میزان  اسفناج حاوی 2.7 میلی گرم  است. لذا دریافت کردن بیش از 20 میلی گرم آهن از طریق برنامه غذایی می تواند بسیار دشوار باشد.منابع خوب آهن شامل  سبزیجات با برگ تیره،برنج قهوه ای ، گوشت و ماهی، آجیل و دانه ها ،تخم مرغ و میوه خشک است.اغلب مردم قرص آهن را برای  درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن و رفع احساس خستگی مفرط  مصرف می کنند.


مصرف 17 میلی گرم یا کمتر نمی تواند به افراد سالم ضرر برساند اما برای افرادی که از کم خونی رنج می برند دوزاستانداردی که تجویز می شود متفاوت است به عنوان مثال این میزان در انگلیس 200 میلی گرم است. محققان تاثیر مصرف زیاد قرص آهن را رو ی لایه درونی رگ ها آزمایش و مشاهده کردند که طی 10 دقیقه سلول ها دچار آسیب می شود.زیرا سیستم ترمیمی دی ان ای آنها فعال شده  و شش ساعت  نیز فعال  می ماند.تمامی سلول های  سیستم ترمیمی دی ان ای را دارند که هر نوع مشکلی را می تواند ترمیم کند.اما با افزودن آهن این سیستم ها باید سخت تر کار کند.این امر نشان می دهد که نسبت به آن چه تصور می شد،سلول ها نسبت به آهن حساس تر هستند. از آن جایی که این قرص برای سلامت اغلب بیماران لازم است با مشورت پزشک مصرف شود.

منبع:سایت دیلی میل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha