یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 175596

ممکن است یک روز بخواهی پرستار باشی؟ روزت را با دیدن رنج و درد آدم‌ها آغاز کنی و تلاش کنی بیمار افسرده‌ای را بخندانی؟ لباس‌هایی بپوشی که همیشه بوی مخصوص بیمارستان را با خودشان دارند، فشار خون بگیری، مجبور باشی سوزنی را به دست‌های نحیف کودک بیماری فرو کنی؟ می‌توانی شاهد به تدریج مردن یک پیرمرد روی تخت سفید بیمارستان باشی؟ دلت می‌خواهد حس کنی همه زندگی یک آدم بستگی به مهارت دست‌های تو در دادن ماساژ قلبی دارد؟

سلامت نیوز:ممکن است یک روز بخواهی پرستار باشی؟ روزت را با دیدن رنج و درد آدم‌ها آغاز کنی و تلاش کنی بیمار افسرده‌ای را بخندانی؟ لباس‌هایی بپوشی که همیشه بوی مخصوص بیمارستان را با خودشان دارند، فشار خون بگیری، مجبور باشی سوزنی را به دست‌های نحیف کودک بیماری فرو کنی؟ می‌توانی شاهد به تدریج مردن یک پیرمرد روی تخت سفید بیمارستان باشی؟ دلت می‌خواهد حس کنی همه زندگی یک آدم بستگی به مهارت دست‌های تو در دادن ماساژ قلبی دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پرستاران، خادمان بی‌منت و فرشتگان سپیدپوش جامعه هستند که لباس خدایی بر تن دارند، آنان حمایت و پشتیبانی جامعه را می‌جویند و خواهان ارج نهادن جامعه به جایگاه واقعی خویشند.

هر حرکت انسانی یک پرستار برای بیمار، یک حسنه است و کمکی است به انسانی محتاج کمک، آن هم در شرایطی حساس. پرستاری، در کنار طبابت و هموزن طبابت است. با این وجود این قشر با مشکلاتی مواجه هستند که برخی از پرستاران خراسان شمالی در خصوص آن توضیحاتی را ارائه داده‌اند.

مهدی خارپرور یکی از پرستاران نمونه بجنوردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری از آرزوهای همه پرستارهاست، اظهار کرد: اجرای این طرح در سال 86 به تصویب رسیده اما هنوز اجرایی نشده است. هم اکنون این طرح در بسیاری از کشورهای پیشرفته اجرایی شده و نتایج مثبتی نیز به همراه داشته است. با اجرای این طرح ارتباط بین بیمار و پرستار افزایش خواهد یافت. با اجرای این طرح بیشترین سود شامل حال بیمار خواهد شد نه پرستار اما تاکنون نسبت به اجرای این طرح سهل انگاری شده است.

وی، سختی کار را یکی دیگر از مشکلات پرستاران استان بیان کرد و ادامه داد: بارها دیده می‌شود که همراهان، طاقت ایستادن در کنار بیمار خود را ندارند اما این پرستارها هستند که در کنار بیمار باقی می‌مانند و روند درمان آن را دنبال می‌کنند، این درحالیست که با تمامی آن مشکلات، دریافتی حقوق یک پرستار به اندازه یک معلم و یا کارمند عادی نیست، حتی در بسیاری از اداره‌ها، حقوق و مزایای اختصاص یافته به کارمندان بیشتر از پرستارهاست.

خارپرور بیان کرد: با توجه به اینکه نوع کارپرستاری، انسان دوستانه است و در آن اقتصاد مطرح نیست اما رفاه پرستاران موجب می‌شود تا بدون دغدغه در بیمارستان و در کنار بیمارها حاضر شوند.

این پرستار نمونه، کمبود نیروی پرستار و شیفت‌های طولانی را از دیگر مشکلات جامعه پرستاری در استان دانست و توضیح داد: بنده خاطرم می‌آید که در سال 67 سه روز متوالی و در سال 78، هفده عصر و شب متوالی را شیفت ایستادم.

وی بیان کرد: هم اکنون وضعیت در بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد نیز مناسب نیست و پرستارها مجبور هستند تا به اجبار شیفت بایستند.

احمد کاملی یکی دیگر از پرستارهای بجنوردی نیز با تاکید بر اینکه باید طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری هر چه سریع تر اجرایی شود، گفت: آموزش یکی از کارهایی است که باید پرستارها انجام دهند این درحالیست که در هیچ جای بیمه دیده نشده است و این امر سبب شده تا پرستارها رغبتی برای انجام آن کار نداشته باشند.

وی با بیان اینکه نارضایتی مردم در بیمارستان‌ها از دارو و درمان نیست بلکه بیشتر به دلیل مراقبت‌هاست، گفت: تمامی این موارد در این طرح دیده شده اما همتی برای اجرای آن وجود ندارد. هم اکنون پرستارها قسمتی از خدمات کادر پزشکی را ارائه می‌دهند، این درحالیست که وظیفه اصلی پرستار آموزش به بیمار و همراهی بیمار از بعد روحی و روانی است که متاسفانه این موارد حذف شده و هیچ تعرفه‌ای برای آن دیده نشده است.

کاملی، انتظارات بی‌مورد برخی از همراهان و بیماران را از دیگر مشکلات پرستارها بیان کرد و ادامه داد: زمانیکه بیمار و یا همراه بیمار وارد بخش اورژانس می‌شود انتظار دارد که پرستار تمامی خدمات درمان را به صورت یک دفعه به بیمار ارائه دهد این درحالیست که این امر شدنی نیست.

عبدالوهاب مومنی، رییس نظام پرستاری خراسان‌شمالی نیز در ادامه با تاکید بر اینکه بیمارستان‌های استان از کمبود پرستار رنج می‌برد، گفت: هم اکنون 1200 پرستار در بیمارستان‌های استان خدمت ارائه می‌دهند و این درحالیست که به حدود 400 نیروی پرستار دیگر محتاج است. باید به ازای هر تخت بیمارستانی 1.8 پرستار وجود داشته باشد این درحالیست که بیمارستان امام علی(ع) بجنورد که دارای 100 تخت است 180 پرستار خدمات رسانی می‌کنند. از سوی دیگر تطابق نیروی پرستار در بیمارستان‌های استان وجود ندارد و تعداد نیروهای پرستار مردم بسیار کمتر از نیروهای زن است.

وی در خصوص طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز اظهار کرد: این طرح از سال 86 به تصویب مجلس رسیده است اما هشت سال است که فقط شعار اجرای آن در روز پرستار سر داده می‌شود. با اجرای طرح مبتنی بر عملکرد که در راستای طرح تحول سلامت انجام شده فقط پزشکان سود برده‌اند و از سوی دیگر فشارهای زیادی بر پرستارها وارد شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha