در مدت ماه های ژانویه تا مارس 2016 (دی 1394 تا فروردین 1395) پیش بینی می شود، بحران زنجیره غذایی (Food Chain Crisis) به شکل فزآینده ای مناطقی از قاره های آفریقا، آمریکا و آسیا و اروپا را تحت تاثیر خود قرار دهد.

خشکیدگی بلوط و آتشک شمشاد تهدید جدی جنگل های ایران است

سلامت نیوز:سازمان خواربار و کشاروزی ملل متحد (فائو) تازه ترین بولتن «هشدار اولیه بحران زنجیره ی غذایی» در فاصله ژانویه تا مارس 2016 را منتشر کرد که بر اساس آن خشکیدگی بلوط و بیماری  آتشک (بلایت) شمشاد به صورت گسترده ای جنگل های ایران را تهدید می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دفتر نمایندگی فائو در جمهوری اسلامی ایران، در مدت ماه های ژانویه تا مارس 2016 (دی 1394 تا فروردین 1395) پیش بینی می شود، بحران زنجیره غذایی (Food Chain Crisis) به شکل فزآینده ای مناطقی از قاره های آفریقا، آمریکا و آسیا و اروپا را تحت تاثیر خود قرار دهد.


 در حال حاضر،  فائو  به منظور  کنترل این تهدید جدی، پروژه ای  با عنوان«تقویت سازگاری جنگل های زاگرس در مقابل خشکیدگی بلوط و جنگل های خزری در مقابل بیماری آتشک شمشاد و همچنین ایجاد سیستم ملی پایش جنگل» را با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حال اجرا دارد. پروژه فوق با اعتباری به میزان 360 هزار دلار آمریکا از محل منابع فائو از آبان ماه ۱۳۹۴شروع و در مدت ۱۸ ماه به اهداف تعیین شده که شامل شناسایی روش های کنترل زوال بلوط و آتشک شمشاد و راه اندازی سیستم ملی پایش جنگل است، خواهد رسید.


به گزارش فائو،  بحران زنجیره غذایی ناشی از مجموعه ای از عوامل اکولوژی زراعی(روش های زراعت فشرده، تخریب جنگل زدایی و چرای مفرط دام)، نوسانات آب و هوایی و تغییرات اقلیمی ( خشکسالی، باران های شدید، موج های حرارت و تغییرات پوشش گیاهی)، رفتار های انسانی (اقدامات فرهنگی، جنگ ها و نا امنی های داخلی و تجارت) و همچنین بلایای طبیعی می شود.


تهدیدات مطرح شده در بولتن مذکور در مدت سه ماهه پیش رو به بیماری های حیوانات و امراض مشترک انسان و دام، بیماری های آبزیان، ملخ و در نهایت آفات و بیماری های جنگل پرداخته است.


عامل بیماری آتشک شمشاد نوعی قارچ است که باعث چروکیدگی و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در برگ گیاه  و مرگ سریع و گسترده بافت‌ها در بخش عمده یا همه قسمت‌های هوایی گیاه می‌شود. هم اکنون این بیماری از  کشورهای آذربایجان و گرجستان هم گزارش شده است. لازم به ذکر است شمشاد در فهرست گونه‌های گیاهی در معرض انقراض اتحادیه جهانی حفظ طبیعت قرار دارد.


شایان ذکر است، علاقه مندان به دسترسی رایگان به بولتن هشدار اولیه بحران زنجیره غذایی فائو می توانند جهت دانلود نسخه کامل آنلاین به آدرس اینترنتی http://www.fao.org/3/a-bc540e.pdf مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha