یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵

«بسیاری از متكدیان در روزهای منتهی به عید از شهرستان به تهران می‌آیند، به همین دلیل شاهد افزایش حضور آنها در روزهای نزدیك به نوروز هستیم.» این اظهارنظر را روز گذشته یك مقام مسئول در شهرداری تهران در حالی انجام داده است كه با وجود اینكه سال گذشته رئیس جمهور در دستوری خواستار ساماندهی متكدیان در كشور شده است، همچنان در نقاط مختلف شهر متكدیانی را می‌بینیم كه عنوان می‌شود اغلب آنها نه تنها نیازمند نیستند كه اقدام شان به نوعی كلاهبرداری از شهروندان است. حضور متكدیان در سطح شهر در روزهای اخیر افزایش یافته است كه این خود بار دیگر ضرورت توجه به ساماندهی آنها را نشان می‌دهد.

هجوم متكدیان به تهران

سلامت نیوز: «بسیاری از متكدیان در روزهای منتهی به عید از شهرستان به تهران می‌آیند، به همین دلیل شاهد افزایش حضور آنها در روزهای نزدیك به نوروز هستیم.» این اظهارنظر را روز گذشته یك مقام مسئول در شهرداری تهران در حالی انجام داده است كه با وجود اینكه سال گذشته رئیس جمهور در دستوری خواستار ساماندهی متكدیان در كشور شده است، همچنان در نقاط مختلف شهر متكدیانی را می‌بینیم كه عنوان می‌شود اغلب آنها نه تنها نیازمند نیستند كه اقدام شان به نوعی كلاهبرداری از شهروندان است. حضور متكدیان در سطح شهر در روزهای اخیر افزایش یافته است كه این خود بار دیگر ضرورت توجه به ساماندهی آنها را نشان می‌دهد.
 

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: هر چند به دلیل زیرزمینی بودن و صورت‌های جدیدی كه گدایی پیدا كرده است به راحتی نمی‌توان آمار دقیقی از گدایان ارائه كرد، اما آن‌گونه كه نتایج یكی از تحقیقات در شهر تهران نشان داده است، پنج هزار متكدی در تهران حضور دارند كه فقط 10 تا 15 درصد آنها واقعا نیازمندند. بر اساس نتایج این تحقیق، متكدیان به طور میانگین روزی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارند و برخی از آنان مسلح به شوكر یا سلاح‌های سرد دیگر هستند. اكثریت جمعیت پنج هزار متكدی حاضر در شهر تهران، غیر تهرانی بوده و حدود 55 درصدشان درآمدهای بالایی دارند. همچنین بالغ بر 30 درصد این افراد به صورت شبكه‌ای و فامیلی فعالیت می‌كنند. برای درك معضل تكدی گری حتی لازم نیست پای آمارها را هم وسط كشید. بدون رجوع به اظهارنظر كارشناسان مبنی بر كاهش سن تكدی گری و فقط با نگاهی به شكل و شمایل گدایان شهر می‌توان فهمید كه سن گدایی در كشور ما كاهش یافته است. باز شدن پای باندها به مساله گدایی حضور كودكان و زنان را در این زمینه به میزان زیادی توجیه می‌كند. بنا بر بعضی گزارش‌ها برخی از این كودكان كه با ظاهری نامناسب در سرمای این شهر در حال گدایی هستند همان كودكانی هستند كه دم در بیمارستان‌ها به قیمت‌های ناچیزی به این باندها فروخته می‌شوند. كافی است بر این نكته آخر دقیق شویم تا بدانیم ماجرای پشت پرده گدایی در كشور ما بسیار پیچیده‌تر از آن است كه از آن سخن گفته می‌شود. مساله تكدی گری به حدی پیچیده و چند وجهی است كه حتی بسته به مقاطع زمانی و مكانی هم صورت‌های جدیدی می‌یابد و این را از اظهارنظر روز گذشته مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری می‌توان استنباط كرد.

متكدیان دم عیدی در تهران

روز گذشته، مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری در پاسخ به سوالی با این محتوا كه برخورد با متكدیان را در دستور كار دارید، اما شاهد حضور روزافزون آنها به ویژه در چهارراه‌ها هستیم، گفت: بخش عمده متكدیان كودكان كار هستند كه ساماندهی آنها نیازمند مداخله جدی و هماهنگی بین نیروی انتظامی، بهزیستی، قوه قضائیه و شهرداری است. فرزاد هوشیار افزود: از آنجا كه جمع‌آوری كودكان متكدی از یك پروتكل خاص راهبری می‌شود كه در یدِ سازمان بهزیستی است هماهنگی‌های لازم را با آنها انجام می‌دهیم. او با بیان اینكه تكدی گری جرم است، گفت: امیدواریم جمع‌آوری متكدیان به طور جدی انجام شود و درخواست ما از مردم این است كه به هیچ‌وجه به متكدیان كمك نكنند. به گزارش مهر، او اضافه كرد: بسیاری از این متكدیان در روزهای منتهی به عید از شهرستان به تهران می‌آیند، به همین دلیل شاهد افزایش حضور آنها در روزهای نزدیك به نوروز هستیم.

ورود رئیس‌جمهور به معضل تكدی‌گری

گدایی در حالی در این شهر بیداد می‌كند كه اواسط مهر سال گذشته رئیس جمهوری از وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، وزارت كشور، نیروی انتظامی، شهرداری‌ها و مسئولان محلی خواست تا پاكسازی چهره شهرها از این پدیده ناهنجار اجتماعی را با جدیت دنبال كنند و شناسایی و مقابله با شبكه‌های گرداننده این ناهنجاری‌ها را در اولویت ماموریت‌های دستگاه‌های مسئول قرار دهند. حسن روحانی گفت: «مشاهده پدیده تكدی‌گری و اعتیاد در شهرهای كشور زیبنده ایران اسلامی نیست.» 16 ماه از این درخواست جدی رئیس جمهور می‌گذرد اما كافی است چند ساعتی در خیابان‌های این شهر قدم بزنید تا پشت گوش انداختن این خواسته را با چشم خود ببینید .

بازار گدایی در تهران گرم‌تر است

در علت یابی مهاجرت متكدیان شهرستانی به تهران می‌توان به اظهارنظر چند ماه قبل معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور رجوع كرد. حبیب‌ا... مسعودی فرید درباره متكدیان شناسایی شده گفت: 37 درصد مجموع متكدیان كشور را زنان تشكیل می‌دهند. او درباره علت حضور گدایان در كلان‌شهرها گفت: كلان‌شهر مكانی است كه مردم زیادی در آن حضور دارند و طبیعی است كه به متكدیان راحت‌تر كمك می‌شود و در بین متكدیان، افرادی با ملیتی غیر ایرانی و آفریقایی یا پاكستان هستند كه به كلان‌شهرها آمده‌اند و گدایی می‌كنند. مسعودی با اشاره به اینكه 60 تا 70 درصد متكدیان و بی‌خانمان‌ها در تهران، غیرتهرانی هستند، تصریح كرد: همان‌طور كه تولی‌گری اصلی كودكان كار و خیابان با سازمان بهزیستی است، محوریت ساماندهی امور متكدیان و بی‌خانمانان نیز با شهرداری‌هاست و هر دستگاهی بر اساس شرح وظایف خود باید در این راستا با شهرداری‌ها همكاری داشته باشد.

تكدی‌گری جرم است

گدایانی كه هر روز در شهر شاهد آنها هستیم و بیشتر آنها هم نه تنها نیازمند نیستند، بلكه ثروتمند هم هستند، در شرایطی در شهر جولان دارند كه قانون به صراحت هر چه تمام گدایی را جرم اعلام كرده است و برخورد با گدایان را در دستور كار نهادهای مختلف قرار داده است. ماده 712 قانون مجازات اسلامی می‌گوید: هركس تكدی یا كلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش یا ولگردی كند به حبس از یك تا سه ‌ماه‌ محكوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتكب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذكور كلیه اموالی كه از طریق تكدی و كلاشی به دست آورده است مصادره خواهد شد. ماده 713 همین قانون درباره گماردن كودك برای تكدی‌گری پیش‌بینی مجازات كرده و هر كسی را كه از كودك برای این كار بهره‌برداری كند بزهكار دانسته است.

نگاه به آسیب‌های اجتماعی تغییر كند

یك عضو شورای شهر تهران نبود متولی واحد را مشكل اصلی آسیب‌های اجتماعی در كشور ما می‌داند و به «آرمان» می‌گوید: امروزه سازمان‌های مختلف به حوزه آسیب‌های اجتماعی وارد می‌شوند و هماهنگی‌های لازم بین آنها وجود ندارد. این عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها باعث می‌شود اقداماتی هم كه در این زمینه صورت می‌گیرند موفق نشوند. غلامرضا انصاری می‌افزاید: برای رفع این مشكل باید سازمانی به عنوان معاونت رئیس جمهوری در این زمینه شكل بگیرد تا فعالیت‌های این حوزه را در زیر یك چتر واحد ساماندهی كند. او نوع نگاه به آسیب‌های اجتماعی را مهم می‌داند و تصریح می‌كند: باید یك نگاه جامع، علمی و كامل به قضیه وجود داشته باشد كه در عین اینكه ریشه‌های آسیب را از بین ببرد، درمان و بازتوانی آسیب دیدگان را هم در برنامه قرار دهد و در عین حال زمینه را برای بازگشت آسیب دیدگان به زندگی اجتماعی به وجود آورد. انصاری نوع نگاه به آسیب‌های اجتماعی را در جامعه یك نگاه سطحی می‌داند كه به جای ریشه یابی آسیب و تلاش برای درمان آن بیشتر یك نگاه انتظامی به آسیب‌ها دارد. او ادامه داد: پیامد این نگاه اقداماتی مانند جمع‌آوری آسیب دیدگان از شهر است كه در كوتاه‌مدت شاید تاثیرگذار باشد، اما در طولانی مدت نمی‌تواند از عمق فاجعه بكاهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha