ایران در سالهای پیش رو با ۳ بحران جدی روبروست که شامل کمبود منابع آب، مشکل محیط زیست و بدهی صندوق‌های بازنشستگی می شود.

سلامت نیوز: ایران در سالهای پیش رو با ۳ بحران جدی روبروست که شامل کمبود منابع آب، مشکل محیط زیست و بدهی صندوق‌های بازنشستگی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات، دکتر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دیروز در یازدهمین همایش بین المللی مدیریت پروژه که در سالن همایش های رازی تهران برگزار شد، با بیان اینکه پرداختن به مسایل آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی از اولویت های کشور است، تاکید کرد: نپرداختن به آنها در برنامه ششم توسعه می تواند بحران آفرین باشد.

 وی برنامه ششم توسعه را جامع نگر و مساله محور دانست و افزود: اولویت نخست در این برنامه روی مقوله هایی است که نپرداختن به آنها بحران آفرین است؛ از جمله مهم ترین آنها می توان به مقوله‌های آب، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی اشاره کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: امروز در حالی شاهد خشک شدن دریاچه‌های کشور هستیم که کسی حتی فکرش را نمی کرد و اگر بطور ویژه به موضوع آب پرداخته نشود، اثرات بدی به دنبال خواهد داشت.

وی مساله محیط زیست را از دیگر موضوع های مهم کشور برشمرد و تصریح کرد: نمی توان محیط زیست را به آینده موکول کرد؛ در واقع نپرداختن به آن می‌تواند آبستن بحران در کشور باشد. نوبخت همچنین با اشاره به مشکلات صندوق های بازنشستگی، تصریح کرد: امروز این صندوق ها قادر به پرداخت حقوق بازنشستگان نیستند و باید با برنامه ریزی لازم آنها را سرپا کرد.

وی در ادامه به سایر موضوع‌های مهم مطرح در برنامه ششم توسعه کشور اشاره کرد و گفت: گردشگری، حمل و نقل ریلی، معدن و صنایع معدنی و میدان های مشترک نفتی و گازی از جمله مسائلی هستند که پیشران توسعه کشوربه حساب می آیند.

معاون رئیس جمهوری همچنین بر توجه ویژه به مکان‌های خاص در برنامه ششم اشاره کرد و ادامه داد: گرچه آمایش سرزمینی یاریگر برنامه ریزان کشور در توسعه مکان های مختلف است، اما با برنامه ریزی انجام شده، توسعه سواحل مکران و حاشیه شهرهای بزرگ (باهدف توسعه عدالت اجتماعی) در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دکتر مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهوری و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت هم در این همایش گفت: ایران امروز در یک مقطع تاریخی حساس و سرنوشت ساز اقتصادی قرار گرفته و برون گرایی فعال اقتصادی می تواند سبب ساز حرکت در مسیر مطلوب توسعه آن باشد.

وی گفت: توسعه روابط اقتصادی بین المللی در پساتحریم، نیاز اصلی کشور در شرایط کنونی است که فرصت ها و تهدیداتی را به همراه دارد و ایران از این فرصت بهره مند است تا با درگیر کردن منافع اقتصادی قدرت های منطقه و بین الملل بتواند به توسعه سیاسی و اقتصادی دست یابد.

نیلی افزود: دستیابی به این مهم با تنوع بخشی به تعامل با سایر کشورها و برون گرایی فعال میسر می شود که در ادبیات اقتصاد مقاومتی کشور هم به روشنی به آن اشاره شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha