کمبود نیروی انسانی، وضعیت استخدام‌ها و تبعیض در دستمزدها ازجمله مشکلات عمده‌ای است که پرستاران با آن روبرو هستند؛ مشکلاتی که تنها اقدام مسئولان برای رفع آن مشتی وعده و وعید بوده است.

سلامت نیوز:کمبود نیروی انسانی، وضعیت استخدام‌ها و تبعیض در دستمزدها ازجمله مشکلات عمده‌ای است که پرستاران با آن روبرو هستند؛ مشکلاتی که تنها اقدام مسئولان برای رفع آن مشتی وعده و وعید بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، سالروز ولادت حضرت زینب (س) در تقویم ایران اسلامی به عنوان روز پرستار نامگذاری شده است؛ روزی که این قشر زحمت‌کش بیش از همیشه چشم انتظار عملیاتی شدن وعده‌های مسئولانی هستند که هرساله به مناسبت فرا رسیدن این روز، آینده روشنی را برای پرستاران ترسیم می‌کنند اما بعد از سپری شدن آن، تنها چیزی که باقی می‌ماند مشتی وعده و وعید بی‌حساب و کتاب است.

کمبود نیروی انسانی، ابهام در وضعیت استخدام‌ها و تبعیض در پرداختی‌ها به پرستاران با دیگر اقشار حوزه سلامت از جمله مشکلات عمده‌ای است که پرستاران با آن درگیر هستند، این درحالی است که بخش اعظمی از بار مسئولیت‌ها در حوزه سلامت به ویژه بعد از اجرای طرح تحول سلامت به اذعان مسئولان بر دوش جامعه پرستاری است.

اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از اصلی‌ترین مطالبات پرستاران است که به دلایل مختلف از جمله نبود منابع مالی هنوز نتوانسته شکل اجرایی به خود گیرد که همین عامل، انتقادهای پی‌درپی رئیس سازمان نظام پرستاری به نمایندگی از جامعه پرستاران را به همراه داشته است، در این زمینه نمایندگان مجلس هم توجه به دغدغه های پرستاران را از اولویت های حوزه سلامت دانسته و تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال 86 را شاهدی بر این مدعا می دانند.

به گفته عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نکته مهم برای اجرایی شدن طرحی که به تصویب می‌رسد درنظر گرفتن اعتبارات مناسب است که متاسفانه هنوز اعتباری برای اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری وجود ندارد.

پیش از این نیز با وجود آنکه حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده بود برای آنکه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شود، ابتدا باید آن را به صورت آزمایشی در چند مرکز بیمارستانی اجرا کنیم تا بار مالی و الزامات اجرای آن به صورت دقیق مشکل شود، اما همچنان اجرای این قانون درهاله‌ای از ابهام قرار دارد.

تلاش برای جبران کمبود پرستار اما دیگر دغدغه ای است که هنوز راهکاری برای حل آن اندیشیده نشده، در این زمینه  قائم مقام سازمان نظام پرستاری به مشکل کمبود پرستار در کشور اشاره دارد و می‌گوید: این مشکل سالهاست که وجود دارد درحالی که امروزه 14 هزار پرستار جویای کار در کشور داریم. اظهاراتی که البته به کام  معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خوش نیامد و اعلام کرد که اگر نظام پرستاری معتقد است که 14 هزار پرستار بیکار در کشور داریم فهرست آنها را ارائه کند تا به سرعت به‌کارگیری  شوند.

عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه معتقد است حوزه سلامت نه تنها با نیروی پرستار بیکار روبرو نبوده بلکه در بسیاری مواقع کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی به شدت احساس می‌شود.

از سویی دیگر حمیدرضا عزیزی فارسانی نیز با انتقاد از وضعیت پرستاران در کشور به ویژه بعد از اجرای طرح تحول سلامت، می گوید: واقعیت آن است که درحوزه سلامت نسبت به جمعیت بیمار با کمبود پرستار روبرو هستیم که رسیدگی به این وضعیت باید در اولویت وزارت بهداشت قرار گیرد.

وی همچنین از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رئیس جمهور درخواست کرد تا اعتبارات وزارت بهداشت را به طور کامل بپردازد که این وزارتخانه بتواند تعهدات خود را  در قبال جامعه پرستاری عملیاتی کند.

لازم به ذکر است، بعد از کش و قوس‌های فراوان، معاون توسعه و مدیریت منابع وزیر بهداشت و درمان طی روز های اخیر از موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای جذب هزار پرستار در سال ۹۵ خبر داد و اعلام کرد: وزارت بهداشت و درمان نیازهای خود در حوزه جذب پرستار را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تامین منابع اعلام کرده است لذا سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هم به خاطر محدودیت مالی بخشی از درخواست وزارتخانه را پذیرفته است.

اینکه امروز جامعه پرستاری با مشکلات عدیده‌ای روبرو است و با اجرایی شدن طرح تحول سلامت، بار کاری مراکز درمانی به ویژه در اورژانس‌ها افزایش یافته است، موضوعی است که همه مسئولان حوزه سلامت به آن اذعان داشته‌اند اما بهبود این وضعیت اکنون درگیر سیاست یک بام و دوهوایی است که متولیان مربوطه به کار گرفته‌اند و تنها اقدامی که از آنها شاهد هستیم این است که هرساله با فرا رسیدن روز پرستار، همچنان وعده وعیدها روی هم انباشته شده اما عزم راسخی برای عملیاتی شدن آن وجود ندارد درحالی که امید است وزارت بهداشت دولت تدبیر و امید، تدبیر و راهکاری برای رضایتمندی این قشر درنظر گیرد تا علاوه بر افزایش انگیزه و رغبت کاری در بین این گروه، خدمات مناسب‌تری به بیماران ارایه شود./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha