یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 175654

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نسبت به افزایش موارد تب مالت هشدار داد.

سلامت نیوز: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نسبت به افزایش موارد تب مالت هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزان نیوز، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به افزایش موارد ابتلا به تب مالت در کشور بر لزوم واکسیناسیون دام‌ها،‌ کنترل مراکز نگهداری و عرضه دام و مراکز جمع آوری شیر در سطح شهرستان‌ها تاکید کرد.

دکتر محمدمهدی گویا در نشست معاونین بهداشت دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی کشور ضمن اشاره به افزایش موارد ابتلا به تب مالت گفت: موارد ابتلا به تب مالت در مرکز، غرب و شمال غرب کشور بیشتر از سایر مناطق دیده شده است. امروز بهترین زمانی است که با همکاری بین بخشی می‌توانیم سال 95 را تبدیل به سالی کنیم که موارد ابتلا به این بیماری در کشور کاهش یابد.

وی واکسیناسیون دام‌ها را مهم‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلا به تب مالت عنوان کرد و افزود: هرچه تعداد واکسیناسیون بیشتر و از کیفیت بهتری برخوردار باشد، شاهد کاهش موارد ابتلا خواهیم بود و تاثیرگذاری آن نیز در دام بیشتر می‌شود.

وی افزود: ما در کشور واکسن تب مالت را به تعداد کافی و با کیفیت بالا داریم. انستیتو واکسن سازی رازی این پتانسیل را دارد و لازم است مورد حمایت قرار گیرد. با سازمان برنامه و بودجه در این زمینه صحبت کرده‌ایم و آنها نیز برای حمایت اعلام آمادگی کرده‌اند. حتی این پتانسیل را داریم که این واکسن را صادر کنیم.

گویا بر کنترل مراکز نگهداری و عرضه دام و لزوم وجود یک متولی برای این مراکز تاکید کرد و گفت: مراکز جمع‌آوری شیر در سطح شهرستان‌ها نیز باید از نظر بهداشت ارتقا پیدا کند و نحوه نگهداری شیر به دقت کنترل شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن بیان اینکه ما موافق استفاده از لبنیات پاستوریزه هستیم، این محصولات را سالم‌ترین و بهترین نوع لبنیات عنوان کرد و به مردم اطمینان داد که بدون دغدغه می‌توانند از آنها استفاده کنند.

وی همچنین استفاده از لبنیات سنتی را تنها مشروط به داشتن تاییدیه بهداشت محیط دانشگاه‌های علوم پزشکی دانست.

گویا تصریح کرد: بهسازی آغول‌ها در سطح روستاها نیز یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای پیشگیری از تب مالت است. کشاورزها باید مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند آغول‌ها را بهسازی کنند.

به گفته وی یکی دیگر از راه‌های انتقال تب مالت تنفس در فضای آلوده آغول است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین بر لزوم آموزش رسانه‌ها به روستاییان در این زمینه تاکید کرد.

گویا، آمار ابتلا به بیماری تب مالت را در سال 93، 20 هزار نفر عنوان کرد که این آمار به احتمال زیاد در سال 94 کمی بیشتر از رقم سال گذشته خواهد بود. آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری نیز بیشتر از صد مورد نبوده است.

وی افزود: تب مالت به ندرت باعث مرگ می‌شود ولی موذی، مزمن و آزار دهنده است. این بیماری استخوان‌ها و مفاصل، ارگان‌های حیاتی فرد را درگیر می‌کند و او را از پا می‌اندازد. درمان این بیماری طولانی است. این نوع از بیماری که در ایران وجود دارد بدترین نوع تب مالت است و به همین دلیل باید جدی گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha