معاون بهداشتی وزارت بهداشت اعلام کرد: تمام مردم باید به خدمات نوین بهداشتی و پزشکی دسترسی داشته باشند.

۱۸۰۰ میلیارد تومان در بخش بهداشت روستا‌ها هزینه کردیم

سلامت نیوز:  معاون بهداشتی وزارت بهداشت اعلام کرد: تمام مردم باید به خدمات نوین بهداشتی و پزشکی دسترسی داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جمع معاونان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: کاری که ما در این مدت انجام داده ایم در راستای فقرزدایی بوده است. ما برای این کار ابتدا روستاها را پوشش دادیم و در مرحله بعد سعی کردیم حاشیه شهرها و شهرها را نیز تحت پوشش قرار دهیم.

 سیاری با اشاره به این نکته که حاشیه نشین ها جمعیت پنهان کشور محسوب می شوند یادآور شد: رشد جمعیت در شهرها 5 برابر شده و این میزان در مقایسه با رشد کمتر از 2.5 برابری رشد جمعیت در کشور، نشان دهنده مهاجرت روزافزون از روستاها به سمت شهرهاست که در طول 35 سال گذشته همواره ادامه داشته است.

وی با اشاره به مطالعاتی که از سال 92 در این مورد انجام شده افزود: با تلاش هایی که در این مدت انجام داده ایم، توانسته ایم حدود 2200 پزشک را به روستاها ببریم و تعداد پزشکان این مناطق را به بیش از 6600 نفر افزایش دهیم. به غیر از این در حال حاضر حدود 5000 ماما نیز در این مناطق مشغول به کار هستند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با ذکر برخی مشکلات مالی در تجهیز امکانات مناطق محروم خاطرنشان کرد: ما تنها در سال 93 حدود 1800 میلیارد تومان صرف هزینه های دارویی مناطق روستایی کرده ایم که از این میزان حدود 57 میلیارد مربوط به مکمل ها بوده که این مهم در نتیجه تلاش همکاران ما در معاونت ها بوده است.

 سیاری همچنین با اشاره به ضعف های موجود در پوشش مناطق روستایی و حاشیه نشین یادآور شد: نظام نوین مراقبت های اولیه در نظام سلامت با اقدامات خود برای 10 میلیون و 200هزار نفر دسترسی ایجاد کرده و در 95 درصد از مناطق حاشیه نشین این دسترسی وجود دارد؛ ولی با تمام این اقدامات تا چه حد جوابگوی نیازهای این قشر بوده ایم؟! ما باید برای تحقق اهداف خود حتما از بخش های دیگر نیز کمک بگیریم.

سیاری گفت: باید روستاها و مراکز بهداشتی را جدی بگیریم و هرچه سریع تر کسری های موجود خانه های بهداشت را تامین کنیم تا سلامت مردم در تمام مناطق کشور از گام ابتدایی فراهم شود. حالا که سیستم نظام سلامت به شکل مطلوبی رسیده است ما باید تلاش کنیم تا نابرابری های موجود در نظام سلامت از بین برود و همه مردم از امکان مناسب برای دارا بودن حداقل های بهداشتی و سلامت برخوردار باشند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha