اینجا خیابان کوشک مصری میدان مشق است؛ خیابانی که بیش از 40 تنه درخت کهنسال خود را به بهانه زیباسازی از دست داده و قرار است به جای آن در کل خیابان چراغ‌های برق و نیمکت‌های نشیمن جایگزین شود. هر چند به گفته مسئولان زیباسازی شهرداری قرار است فضای سبز میدان مشق تغییر کند و درختان 15 ساله جایگزین درختان چنار شوند، سوالی که پیش می‌آید این است که این همه درخت به چه دلیلی از ریشه در‌آورده شده‌اند و اینکه درختان جایگزین چه ویژگی‌ای دارند که این درختان نداشته‌اند.

سلامت نیوز: اینجا خیابان کوشک مصری میدان مشق است؛ خیابانی که بیش از 40 تنه درخت کهنسال خود را به بهانه زیباسازی از دست داده و قرار است به جای آن در کل خیابان چراغ‌های برق و نیمکت‌های نشیمن جایگزین شود. هر چند به گفته مسئولان زیباسازی شهرداری قرار است فضای سبز میدان مشق تغییر کند و درختان 15 ساله جایگزین درختان چنار شوند، سوالی که پیش می‌آید این است که این همه درخت به چه دلیلی از ریشه در‌آورده شده‌اند و اینکه درختان جایگزین چه ویژگی‌ای دارند که این درختان نداشته‌اند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان در ادامه می نویسد: تکه تکه کردن درختان و رها شدن آنها در محوطه، جای خالی درختان چنار و نخاله‌های خاک و سنگ، زیبایی خیابان کوشک و میدان را تحت‌تاثیر قرار داده است. باید تا پایان اسفند منتظر ماند و دید جای خالی درختان با درختان جایگزینی که سازمان زیباسازی وعده آن را داده است، پر می‌شود یا نه؟
خیر‌الله همتی، سرپرست مدیریت ارتباطات و روابط بین‌الملل سازمان زیباسازی شهرداری تهران به «فرهیختگان» درباره از ریشه درآوردن بسیاری از درختان خیابان کوشک گفت: «طبق طرح و برنامه‌ای که برای این خیابان و میدان مشق در نظر گرفته شده، قرار است فضای بصری آن به‌طور کلی تغییر کند و چراغ‌های برق و نیمکت در دو طرف خیابان به کار شود.»
او در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از درختان از ریشه درآورده شده‌اند، گفت: «شاید درختان مشکلی داشته‌اند که این کار انجام شده است. از سوی دیگر جایگزین کردن درختان به عهده سازمان پارک‌ها و فضای سبز است و در این باره سازمان زیباسازی تصمیم‌گیرنده نیست.»
او ادامه داد: «الان زمان مناسبی برای درختکاری است. تا پایان سال کار زیباسازی و درختکاری محوطه انجام خواهد شد و مردم شاهد فضایی مناسب و بهتر خواهند بود.» همتی درباره پیمانکاران طرح نیز گفت: «این افراد کسانی هستند که سال‌هاست با شهرداری در اجرای چنین پروژه‌هایی همکاری می‌کنند و آشنایی کاملی با مباحث درخت و کاشت نهال دارند، از این رو درختانی را برای جاهای خالی انتخاب می‌کنند که با شرایط و محیط آنجا سازگار باشند.»


  تغییر برای فاخرتر شدن
از سوی دیگر علی‌محمد سعادتی، قائم‌مقام شهرداری منطقه 12 درباره تغییرات میدان مشق گفت: «میدان مشق به‌عنوان یکی از فاخرترین میادین و عرصه‌های عمومی شهر تهران در حال تکمیل و آماده‌سازی است. مرمت ابنیه تاریخی میدان مانند ساختمان قزاقخانه، سردر باغ ملی، سنگفرش شدن عرصه میدان و تجهیز آن برای حضور شهروندان در این محوطه از جمله اقداماتی است که در حال انجام است.»
او ادامه داد: «درنهایت آنچه در مرحله آخر باید انجام ‌شود پالایش و ویرایش پوشش گیاهی میدان است که این کار از سوی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری در حال انجام است.»
اصلاح و تقویت خاک نباتی درختان تا عمق 120 سانتیمتر و همچنین انتقال گونه‌های گیاهی نامناسب و جایگزینی آن با پوشش گیاهی در‌خور عظمت و شکوه میدان از جمله اقداماتی است که سعادتی از آن به‌عنوان اقدامات انجام شده در میدان یاد می‌کند.  به گفته او 47 درخت توت از میدان مشق خارج و قرار است 250 درخت چنار جایگزین این درختان شوند.
قائم‌مقام شهرداری منطقه 12 یاد‌آور شد: «در حال حاضر با توجه به مجاورت درختان با ساختمان‌های تاریخی ریشه‌های درختان موجب شده  این‌ ابنیه دچار آسیب شود.»
 بنابراین حفظ درختان و محیط‌زیست این روزها به یکی از موضوعات مهم و اجتماعی تبدیل شده که حساسیت‌های مردم و شهروندان نسبت به این موضوعات را می‌توان به فال نیک گرفت. البته در این باره نمی‌توان همراهی نهادهای مربوط مانند شهرداری و محیط‌زیست را در بالا بردن سطح آگاهی عمومی جامعه بی‌تاثیر دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha