یک فوق تخصص غدد و هیپوفیز از عدم بررسی کمبود هورمون رشد در جمعیت بزرگسال کشور خبر داد و گفت: کمبود این هورمون در بدن منجر به بروز بیماریهای قلبی، فشار خون، چربی، پوکی استخوان و اختلال در کیفیت زندگی می شود.

دکتر لیلی ماحوزی در گفتگو با مهر اظهار داشت: کمبود هورمون رشد در بزرگسالان ناشی از جراحی تومورهای هیپوفیز و یا ضربات مغزی است که بعضا در اثر تصادف اتفاق می افتد.

به گفته این فوق تخصص غدد و هیپوفیز تاکنون هیچ اندازه گیری از کمبود هورمون رشد در جمعیت بزرگسال صورت نگرفته و در نتیجه درمان نیز انجام نشده است.

ماحوزی افزود: شاید یکی از دلایل آن گران بودن قیمت داروی هورمون رشد بوده باشد.

این فوق تخصص غدد و هیپوفیز در ادامه به تحقیقاتی که در دانمارک انجام شده است، اشاره کرد و گفت: از جمعیت 4 تا 5 میلیونی این کشور 300 هزار نفر دچار کمبود این هورمون بوده اند که با تزریق دارو، شرایط آنها بهبود یافته است.

ماحوزی با عنوان این مطلب که تقریبا هیچ بررسی در خصوص کمبود هورمون رشد در جمعیت بزرگسال کشور نداشته ایم، افزود: از مجموع 5 هزار بیمار هیپوفیز حدود دو هزار نفر با کمبود این هورمون مواجهند.

 از جمعیت 70 میلیونی کشور می توان تخمین زد که دو تا سه میلیون نفر دچار کمبود هورمون رشد باشند که اگر آمار تصادفی ها، عفونتهای مغزی و... را به آن اضافه کنیم جمعیتی بین 5 تا 6 میلیون نفر مبتلا به کمبود هورمون رشد هستند.

ماحوزی در خصوص هزینه تزریق داروی درمان کمبود هورمون رشد گفت: هزینه آن تقریبا ماهیانه یک میلیون تا یک میلیون 200 هزار تومان برآورد می شود که با توجه به اینکه تحت پوشش بیمه نیست، بسیار گران بوده و همه افراد توانایی پرداخت این هزینه ها را ندارند چون تزریق این دارو می بایست تا آخر عمر ادامه داشته باشد.

این فوق تخصص غدد و هیپوفیز در عین حال از بیمه بودن این خدمات درمانی در اروپا خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha