مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: هر فعالیتی که در مدیریت شهر انجام می شود به طور یقین در سلامت شهروندان موثر خواهد بود از این رو زیباسازی و شهرسازی از قبیل چهره، نما و مبلمان شهری بر سلامت جسمی و روانی شهروندان تاثیرگذار است.

در ششمین نشست علمی تخصصی سلامت بصری دکتر تقی زاده با بیان این که در جوامع امروزی سلامت معنوی به عنوان یکی از مهمترین ابعاد سلامت مورد توجه قرار گرفته است با اشاره به نقش مدیریت شهری در کاهش بیماریهای روانی تصریح کرد : در شرایط ایده آل و در صورت ارائه خدمات سلامت به شهروندان اعم از سلامت سیستمهای ارجاع تنها 25 درصد از اهداف این بخش تامین می شود و این در حالی است که 75 درصد مابقی در حوزه مدیریت شهری تعریف می شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران به عوامل بهبود زیست روانی شهر اشاره کرد و افزود: بیش از 50 درصد از عوامل تاثیرگذار در سلامت جسمی و روانی شهروندان متاثر از عوامل فرهنگی و اجتماعی است که از سلامت بصری می توان به عنوان بخشی عمده ای از آن یاد کرد.

تقی زاده اقدامات صورت گرفته مدیریت شهری در زمینه زیبا سازی شهر را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با استفاده ازنوع نورها و رنگها و تاثیرات امواج نوری بر سلامت روان در فضاهای شهری میزان سلامت بصری که منجر به افزایش سلامت جسمی و روانی می شود در حد قابل توجهی افزایش می یابد.

در بخش دیگری از این نشست دکتر محمد علی آبادی استاد دانشگاه علم و صنعت و دکتر جراره عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به بررسی سلامت بصری از دیدگاه اسلام و تاثیر زیبایی شهر در سلامت روانی شهروندان پرداختند.

دکتر جراره پیشگیری، درمان و  توانبخشی را از اهداف کلی در سلامت روانی شهروندان عنوان کرد و گفت: در چنین وضعیتی است که تامین سلامت جسمانی، روانی، عاطفی، اجتماعی، واخلاقی افراد جامعه حاصل می شود.

وی قرار گرفتن همه عناصر بصری وغیر بصری در جای مناسب خود و هماهنگی بین آنها در جهت تبدیل دغدغه های زندگی روزمره به آرامش وسلامت روانی  شهروندان را از اهداف ایجاد سلامت محیطی برشمرد و تصریح کرد: مدیریت بصری به معنای هنر انجام امور و ایجاد مناظر زیبای بصری در جامعه به وسیله دیگران، افراد، گروه ها و سایرمنابع، به منظور نیل به اهداف جامعه سالم و افراد سالم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به عوامل تاثیرگذاری پیام تصویری- نوشتاری بر اذهان اشاره کرد و افزود: با توجه به تاثیر زیبایی شهر در سلامت روانی شهروندان با ید در پیامهای تصویری نوشتاری به  شکل (ابتدا نوع شکل دیده می شود وبعد سایر عناصر)، رنگ (بعد از شکل، مهمترین عامل در تاثیر گذاری)، اندازه (کوتاه ترین تصویر ونوشتار، بهترین وسریعترین پیام)، تنوع ( تنوع و تازگی در نوع تصاویر ونوشته ها وپرهیز از تکرار)، نور، مکان (در معرض دید آسان واکثریت قرار گرفتن)، ارتفاع، هماهنگی موضوع با محیط فیزیکی، هماهنگی موضوع با محیط فرهنگی – اجتماعی و  کیفیت مناظر(مناظری که پیام آن کمتر جنبه قضاوتی داشته باشد و ترس افراد را کاهش دهد و نشاط و شادی را در افراد بوجود آورد) توجه ویژه داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha